رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد برای تطابق با معیار‌های اتحادیه اروپا تدابیری اتخاذ کند تا شهروندان ترکیه‌ای بتوانند راحت‌تر روادید دریافت و به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

تدابیر اردوغان برای تسهیل تردد شهروندان ترکیه‌ای به اروپابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دومین روز بازدید رسمی از آلمان اعلام کرد کشورش قصد دارد برای تطابق با معیار‌های اتحادیه اروپا تدابیری اتخاذ کند تا شهروندان ترکیه‌ای بتوانند راحت‌تر روادید دریافت و به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

در این سفر سه روزه که از روز پنجشنبه آغاز شد، رئیس جمهور ترکیه امیدوار است تا نزدیکی بین کشورش و آلمان را پس از ایجاد تنش‌های بین دو کشور، به خصوص از زمان کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه، امکان پذیر سازد.

رجب طیب اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی در برلین که با حضور صدر اعظم آلمان برگزار شد گفت: «ما می‌خواهیم در سریعترین زمان ممکن شش معیار اروپا را که هنوز اجرایی نشده است برای آزادسازی روادید اجرایی کنیم.»

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد، ترکیه و اتحادیه اروپا در عین حال، از آزادسازی روادید، بازنگری اتحادیه گمرکی و از سرگیری مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بهره خواهند برد.

طی این کنفرانس مطبوعاتی، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که آزادی اتباع آلمان را که در پی اقدام به کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه بازداشت شدند خواستار شده است.

آنکارا کودتای ژوئیه سال ۲۰۱۶ را به حساب طرفداران فتح الله گولن می‌گذارد که در حال حاضر به آمریکا پناهنده شده است.

صدر اعظم آلمان گفت همچنان در انتظار دلایلی است تا بداند آیا باید پ. ک. ک. و سازمان فتح الله گولن را گروهی تروریستی بداند یا نه. وی به اختلاف نظر با رجب طیب اردوغان در خصوص چندین موضوع به ویژه آزادی مطبوعات اشاره کرد.

بنابر اعلام روزنامه بیلد آلمان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده است چنانچه جان دوندار روزنامه نگار ترکیه‌ای که به جرم جاسوسی تحت تعقیب است و به آلمان پناهنده شده است، در کنفرانس حاضر شود، این کنفرانس را لغو می‌کند.

رجب طیب اردوغان در آخرین روز سفرش به آلمان قرار است روز شنبه برای افتتاح یک مسجد به کلن سفر کند. قرار است در کلن مانند برلین، تظاهراتی علیه ورودش به این شهر برگزار شود.

روابط بین آلمان و ترکیه طی سال‌های اخیر به علت چندین پرونده از جمله زندانی کردن چندین تبعه آلمان در خاک ترکیه از جمله دنیز یوسل خبرنگار آلمانی - ترکیه‌ای که پس از تحمل یک سال زندان آزاد شد، به طور جدی زیر سئوال رفته است.

انتهای پیام/

سخنان اردوغان در دومین روز بازدید رسمی از آلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار