مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی تا آخر مهرماه وارد مدار تولید خواهد شد.

افتتاح آخرین ردیف شیرین سازی فاز ۱۳ پارس جنوبی تا پایان مهربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پالایشگاه این فاز چهار ردیف شیرین سازی گاز دارد که ردیف اول اسفند ۹۶ و دومین ردیف خرداد ۹۷ به تولید رسیده است.
حالا مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفته است، ردیف‌های باقی‌مانده نیز تا پایان مهر به بهره برداری می‌رسد.

فاز ۱۳ پارس جنوبی برای تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ۳۸ حلقه چاه، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه ۲ هزار و ۹۰۰ تن گاز مایع و دو هزار و ۷۵۰ تن اتان در دست اجرا ست.

محمد مشکین فام به بارگیری همزمان دو عرشه دریایی فاز ۱۳ از یارد صدرا نیز اشاره کرد و گفت: پس از تکمیل عملیات مهاربندی و تکمیل جزییات باقیمانده در بخش حفاری، عملیات انتقال و نصب دو سکوی ۱۳B و ۱۳D طرح توسعه فاز ۱۳ نیز به زودی انجام می‌شود.

وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت فاز‌های ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل نیمی از زنجیره تولید هر یک از طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی، به ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب از هر یک از فاز‌های ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ برسیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: البته در مجموع ظرفیت برداشت از میدان پارس جنوبی تا پایان سال ۳ میلیارد فوت مکعب افزایش خواهد یافت، زیرا ۶ سکو از مجموع طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسد.

مشکین فام همچنین درخصوص روند ساخت سکو‌های فاز‌های ۲۲-۲۴ پارس جنوبی گفت: هم اکنون ساخت دومین عرشه دریایی این طرح با پیشرفت ۹۷ درصدی در حال تکمیل است و همزمان با تکمیل عملیات حفاری به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل خواهد شد.

وی به راه اندازی سکوی ۱۴A در اردیبهشت ماه امسال نیز اشاره کرد و افزود: با بهره برداری از این سکو روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش از این سکو به پالایشگاه فرستاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: مراحل راه اندازی سکوی ۱۴C نیز که در روز‌های اخیر از شرکت صدرا بارگیری شده در حال تکمیل است و به زودی وارد مدار تولید می‌شود تا به این ترتیب نخستین زنجیره تولید از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به زودی به بهره‌برداری برسد.

مشکین فام، ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان پارس جنوبی را ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: در نیمه نخست امسال، به طور میانگین روزانه ۵۰۲ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت شده که در نیمه دوم سال به علت فصل سرما و پایان تعمیرات اساسی، پالایشگاه‌ها به ظرفیت کامل تولید خواهند رسید.

انتهای پیام/ک

 برداشت از پارس جنوبی ۳ میلیارد فوت مکعب افزایش می‌یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.