سازمان‌های آتش نشانی با هدف نجات جان و مال انسان‌ها شکل گرفته اند و به منظور کاهش خسارت مالی و جانی ناشی از حوادث انسانی و بلایای طبیعی اهتمام می‌ورزند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آتش نشانان افرادی هستند که آموزش‌های لازم در خصوص انواع روش‌های اطفای حریق ونجات و امداد در حوادث مختلف را فرا گرفته و قادرند در بحرانی‌ترین شرایط، محیط سخت و زیان آور با استفاده از دانش فنی و تخصصی و مهارت‌ها و توانایی هایشان و با بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات امداد و نجات به یاری حادثه دیدگان بشتابند و آرامش و ایمنی را به جامعه ارمغان بخشند.

سازمان آتش نشانی تبریز اولین آتش نشانی کشور

آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟

آتش پاد طالب نژادمدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تبریز، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ در ارائه تعریفی از یک آتش‌نشان گفت: آتش نشان فردی ایثارگر و شجاع است که با تقبل تمامی مصائب و مشکلات اقدام به امداد و نجات می‌کند، فعالیتی که شاید کمتر کسی توان انجام آن را دارد.

وی افزود: آتش نشان یعنی فرد همیشه بیدار، شخصی که همیشه گوش به زنگ است و به محض وقوع حادثه‌ای خود را موظف می‌داند تا در حداقل زمان ممکن امداد رسانی کند.

 

امدادگران آتش نشان نهادی برای مقابله با اطفای حریق
آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟

 

بهروز خاماچی مدرس تاریخ در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ با اشاره به تاریخچه شکل گیری اولین نهاد آتش نشانی در ایران گفت: امیرکبیر نخستین شخصی بود که تصمیم گرفت به موازات آگاه ساختن مردم در مورد خطرات آتش سوزی نهادی هم برای مقابله با اطفای حریق ایجاد کند.

وی افزود: امیر کبیر هنگامی که حدود ۲۰ سال فرمانده قشون آذربایجان و والی تبریز بود، اقدامات مقدماتی برای تشکیل داوطلبان اطفای حریق را در تبریز به شکل ابتدایی سازماندهی کرد.

این استاد تاریخ افزود: قاسم خان والی که ۱۱۲ سال پیش در دانشگاه معماری سن سیرو فرانسه مهندسی گرفته بود در سال ۱۲۸۵ ه. ش. اولین نهاد بلدیه یعنی شهرداری را در تبریز راه اندازی کرد و ۱۱ سال بعداز تولد بلدیه، وی در خیابان خاقانی بنیان تشکیلاتی را برای اولین بار در ایران گذاشت که در اردیبهشت ۱۲۹۶ هـ ش. اولین اداره آتش نشانی تبریز که نخستین نوع از این اداره در ایران بود راه اندازی شد و از همان ابتداء به اداره «اطفائیه» شهرت یافت.

سازمان آتش نشانی تبریز اولین آتش نشانی کشور

آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟

شکوهی  استاد  تاریخ دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: در سال ۱۲۲۱ هـ .ش ماموران روسیه تزاری در تبریز برای تامین امنیت و حفظ منافعی که در تبریز داشتند امکاناتی را به امر آتش نشانی اختصاصی داده بودند که از چند پمپ دستی دو طرفه از جنس برنز و مس برای پمپاژ آب تشکیل می‌شد و گاهی نیز اگر بازار و مغازه‌ها و خانه‌هایی در تبریز آتش می‌گرفت روس‌ها برای مثبت جلوه دادن کار‌های خود در تبریز به کمک آتش سوزی می‌شتافتند.

بدین ترتیب قبل از سال ۱۲۹۶ هـ ش. که اولین اداره اطفاء حریق کشور در تبریز به طور رسمی راه اندازی شد ۷۵ سال پیش از آن روس‌ها در تبریز در باره نهاد آتش نشانی دست به کار‌هایی زده بودند ولی تاسیس اولین نهاد مقابله با آتش زیر نظر بلدیه در تبریز در سال ۱۲۹۶ هـ ش. صورت گرفته است.

از سوی دیگر براساس مستندات موجود در گروه تاریخ دانشگاه تبریز و همچنین شهرداری تبریز اولین اداره اطفاء آتش نشانی در تبریز در سال ۱۲۹۶ هـ ش/ تهران ۱۳۰۳/ قزوین ۱۳۰۴/ اهواز ۱۳۰۴/ بندرانزلی ۱۳۰۵/ رشت ۱۳۱۰/ مشهد ۱۳۱۲/ زنجان ۱۳۲۷/ اصفهان ۱۳۲۸ و همدان ۱۳۳۶ شکل گرفته اند.

«یانقین» در زبان مردم آذربایجان به معنای آتش و آتش سوزی است

آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟

استاد صفری مدرس درس تاریخ شهرنشینی در ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت : بعد از تاسیس اولین اداره اطفاء حریق کشور در تبریز در سال ۱۲۹۶، شهرداری وقت تبریز دستور ساخت برج ۳۳ متری یانقین تبریز را در محل تشکیل اداره اطفائیه صادر کرد که «برج یانقین» با معماری سنتی احداث شد که اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: «یانقین» در زبان مردم آذربایجان به معنای آتش و آتش سوزی است که از اواخر سال ۱۳۰۰ هـ ش. تا سال ۱۳۲۰ هـ ش. در تمام ساعات شبانه روز عده‌ای در اتاقک دیده بانی برج یانقین مستقر می‌شدند و شبانه روز نگهبانی می‌دادند و درصورت مشاهده دود و آتش یا غبار غلیظ در هر نقطه‌ای از شهر محل را شناسایی کرده و سپس با به صدا در آوردن زنگ برنزی بزرگی که در بالای برج تعبیه شده بود مامورانی را که به حالت آماده باش در پایین برج مستقر بودند مطلع می‌ساختند تا به محل حادثه بشتافند.

این استاد تاریخ سپس اضافه می‌کند در تاریخ نقل شده است که برج «یانقین» در تبریز کارکرد دیگری نیز داشت و برفراز آن چراغی تعبیه شده بود که شب‌ها آن را روشن می‌کردند و مسافرانی که شب هنگام وارد تبریز می‌شدند، در صورت ضرورت می‌توانستند برای جهت یابی و پیدا کردن راه خود از آن استفاده کنند و جالب اینکه این برج یانقین یک قرن پیش مورد جلب توجه سیاحانی که از ایران بازدید می‌کردند قرار گرفته است، طوریکه در سفرنامه‌های معاصر در باره برج یانقین تبریز مطالب زیادی درج شده است.



شهامت وفداکاری ستودنی  آتش نشانان

آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟


 اکبر خندقی یکی از آتش نشان تبریزی است که به عنوان آتش نشانان نمونه درعملیات‌های مختلف حضور فعلی داشته است.

 خندقی متولد سال ۱۳۵۲ از شهر تبریز است و تا به حال افتخارات زیادی را برای شهرش کسب کرده است.

خندقی در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت:آتش نشانان شجاع و دلاور درعملیات‌های مختلف به نبرد با آتش رفتند و بطور یقین نام و آوازه آنان تا ابد در تاریخ این ملت جاودان خواهد ماند همان طور که آتش نشانان حادثه پلاسکو، که فرهنگ ایثار و شهادت طلبی را در بین تک تک ملت ایران اسلامی درذهن‌ها ماندگار کرده اند.

وی بیان کرد: از دوره‌ نوجوانی علاقه‌مند به شغل آتش نشانی بودم و رفته رفته علاقه ام به این شغل بیشتر شد.

آتش نشان تبریزی، با وجود خطرات و پر استرس بودن این شغل وعلاقه وافری درایام نوجوانی داشت وافزود: خانواده ام مرا در دوران نوجوانی به شرکت در کلاس‌های امداد گری ترغیب می‌کردند و جا دارد که در اینجا از تمامی زحمات آن‌ها تقدیر و تشکر کنم.

خندقی، ادامه داد:من از دوره‌ی نوجوانی در کلاس‌های امدادگری حضور فعالی داشته ام، ولی با این حال حدود ۷ سال است که در این شغل فعالیت می‌کنم.

وی، تا به حال فرشته‌ی نجات عده‌ای کثیری از ملت شده است، اظهارکرد: آماردقیقی از افرادی که نجات داده ام را ندارم وقتی در ماموریت هستم؛ تمام فکرم درگیر کاری که انجام می‌دهم است و حاشیه‌ها را کنار می‌گذارم.

وی ابراز خوشحالی کرد وگفت:از اینکه یک آتش نشان هستم احساس پشیمانی و ندامت نکرده ام وبه آتش نشان بودنم افتخار می‌کنم وحتی می‌خواهم بعد بازنشستگی ام اوقات فراغت خود را به عنوان آتش نشان داوطلب سپری کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بجز شغل آتش نشانی در حوزه‌های دیگر فعالیت داشته اید؟ گفت:بله من در حوزه‌های کوه نوردی و صخره نوردی  فعالیت داشته ام و این امر نیز تاثیر بسزایی در شغل گذاشته است.

جالب اینجاست که این آتش نشان تبریزی رکورد صخره نوردی را با دستان و چشم‌های بسته را به خود اختصاص داده است.

آتش نشانی شغل نیست، عشق است

یکی از آتش نشانان تبریز، نیز درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: برای کسانی که می خواهند آتش نشان بشوند فقط یک جمله می‌گویم آتش نشانی شغل نیست، عشق است.

امیری تصریح کرد: آتش نشانان افرادی هستند که داوطلبانه این مسئولیت را به عهده گرفته و این شغل چیزی جز ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی نیست.

وی نقشی که آتش نشانان در ایجاد آرامش جامعه دارند وبرشمرد: زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و همچنین مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان، نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر، مقابله با حیوانات وحشی، نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای وکلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر باشد از جمله وظایف آتش نشانی می‌باشد.

وی بابیان اینکه دوست دارد فرزندانش در این شغل خدمت کنند چه کاری بهتر از نجات دادن جان مردم است، گفت:همانگونه که مربی آموزشی مانند والدینم، مرا حمایت وراهنمایی کرده اند فرزندان را به این شغل خیرخواهانه باعشق وعلاقه دعوت خواهم کرد.

آتش نشان تبریزی، افزود: این اقدام شجاعانه دلاوران آتش نشان که در راستای حفظ امنیت و آرامش مردم انجام می‌شود، تجلی ایثار و فداکاری شهدای آتش نشان بود.

امیری با اشاره به رسالت آتش نشان را حفظ جان و مال مردم عنوان کرد و افزود:این اقدام شجاعانه نیروی‌های امدادگراز جان گذشتگی وتحسین برانگیزاست.

وی درپایان ازمشکلات این شغل، گفت: پراسترس، مرگبار، رفتن‌ها و برنگشتن‌ها را درپی دارد.

تجهیز آخرین فناوری روز و ماشین آلات مدرن در سازمان آتش نشانی در تبریز

آتش نشانی شغلی که عشق است / اولین اداره اطفا حریق کشور کجاست؟

 شهردار تبریز در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ از تجهیز آخرین فناوری روز و ماشین آلات مدرن در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی این کلانشهر خبرداد.

 ایرج شهین باهر گفت: تا کنون ده‌ها دستگاه ماشین آلات مدرن اطفاء حریق خریداری شده و به ناوگان سازمان آتش نشانی تبریز افزوده شده است.

وی گفت: طبق استاندارد‌های جهانی برای هر ۵۰ هزار نفر ساکن کلانشهر‌ها نیاز به ایجاد یک ایستگاه مدرن آتش نشانی وجود دارد و در حال حاضر برای تبریز ۲ میلیون نفری ۴۰ ایستگاه نیاز است.

وی گفت: طبق مصوبات شورای شهر سالانه دو ایستگاه باید به تعداد ایستگاه‌های مجهز آتش نشانی تبریز اضافه گردد.

شهردار تبریز افزود: خوشبختانه ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور در سازمان همیاری شهرداری‌های کشور تشکیل شده که زیرنظر معاونت عمرانی وزارت کشور فعالیت می‌کند و برنامه‌های مدونش برای تجهیز سازمان‌های اتش نشانی و خدمات ایمنی کلانشهر‌های تهران/ مشهد/ تبریز/ اصفهان/ شیراز و... تهیه شده است.

 

انتهای پیام/ی

 

گزارش :ناهید خدادادی

برچسب ها: حریق ، حوادث ، آتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.