آیت الله مکارم شیرازی گفت:‌کار علمی پیرامون تصوف کار بسیار خوبی است و باید با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مقابله شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و حجت الاسلام سبحانی رئیس همایش «تصوف شاخصه‌ها و نقدها» و سایر دست اندرکاران این همایش با تشکر از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی در برابر فرق انحرافی،گفت: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است.

این مرجع تقلید با بیان این که مطالعه پیرامون تصوف باید از چند جهت دنبال شود، اضافه کرد: یکی از جاذبه‌های تصوف این است که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد می‌گذارند و خیلی سخت نمی‌گیرند تا بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عده‌ای که می‌خواهند هم اسم مسلمان را داشته باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.

وی یادآورشد: ما از اوایل جوانی با صوفی‌ها درگیر بودیم و اولین کتابی که من نوشتم در رابطه با تصوف بود با عنوان «جلوه حق» که در عین حال که سن کمی هم داشتم ولی با دقت نوشتم ویک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و ایشان به دنبال من فرستادند و گفتند من کتاب شما را خواندم و هیچ خلافی در آن ندیدم.

وی عنوان کرد: نکته دیگر در رابطه با تصوف این است که این‌ها معمولا پیروان خود را توصیه می‌کنند که داخل در سیاست نشوید و از این جهت با بهایی‌ها اشتراک دارند ولی اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود پیدا کردند و گاه با خارجی‌ها ارتباطاتی بر قرار کرده‌اند.

موضع گیری صوفیان در مقابل ائمه(ع)

وی با اشاره به طرفداری خارجی‌ها از صوفیان این حمایت را به خاطر اشتراک در برخی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنان دانستند، ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد که صوفیان در مقابل ائمه(ع) هم می‌ایستادند و از ایشان ایراد می‌گرفتند!

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صوفی‌ها خوانندگی و نوازندگی و رقص را حرام نمی‌دانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای برخی جوانان جاذبه دارد،تصریح کرد: آنها تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال برخی از آنها می‌گویند نگاه به زنان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد و از این قبیل مطالب.

شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صوفی‌ها حسابشان را از جماعت مسلمین جدا می‌کنند،بیان کرد: مرکز عبادت تمام مسلمین جهان مسجد است؛ ولی این‌ها مرکز عبادتشان خانقاه است و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام می‌دهند.

این مفسر قرآن کریم افزود: نمونه دیگر اینکه یکی از صوفیان ملامتی برای اینکه میان مردم بدنام شود در ملا عام از حمام دزدی کرد. و مردم نیز او را دیدند و کتک زدند و آن صوفی گمان می‌کرد که اینگونه سیر و سلوک بهتری خواهد داشت! چنین مطالب و افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار خطرناک است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات صوفیان این است که شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است تا روشنگری اتفاق نیفتد؛ همچنین این‌ها در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالی، ریاضت‌های غلطی را اجازه می‌دهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضت‌ها بیان شده که خلاف اسلام است. از جمله می‌نویسند که یکی از صوفیان در چاهی خودش را واژگون می‌کرد و شب تا صبح یا مدّتی، خودش را به این صورت درمی‌آورد. دیگری چنین ریاضت می‌کشید که مشتی چوب را آنقدر به پای خودش می‌زد تا همه این چوب‌ها بشکند، و چنین مسائلی که با شرع نمی‌سازد و من در کتاب جلوه حق، موارد متعدّدی را نقل کرده‌ام.

وی با بیان این که صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب می‌شوند،یادآورشد: کار علمی پیرامون تصوف کار بسیار خوبی است و باید با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مقابله شود. امیدوارم إن شاءالله موفّق و مؤیّد باشید.

انتهای پیام/ح

صوفیان از بعد سیاسی و اعتقادی یک خطر محسوب می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.