یازدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان با حضور سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یازدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه»  با حضور سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران با بررسی موضوعاتی همچون مشکلات اقتصادی کنونی کشور، رابطه حزب کارگزاران سازندگی، رئیس جمهور و انتخابات آینده در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد.

گفتنی است برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود، یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این گفتگوی صمیمانه می‌گوید آقای روحانی  در دو دوره دولت خود تیم اقتصادی کابینه را بدون توجه به ترکیب تیمی چیدند و یکی از نواقص کار دولت همین عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت بود.

سیدحسین مرعشی معتقد است اکنون کشور به کابینه جوان‌تر و بانشاط‌تر و مسئولیت پذیرتر نیاز دارد چراکه شرایط تغییر کرده است پس بنا به  تغییر شرایط کابینه هم باید تغییر کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد مسئولان باید برنامه‌ای برای ساماندهی کار مردم داشته باشند که بخشی از آن صحبت کردن با مردم است اما تنها نباید به سخنرانی اکتفا شود.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی


روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: سلام، شب شما بخیر باشد، به ۱۰:۱۰ این هفته خیلی خوش آمدید. من وحید ایمانی هستم و مانند هفته‌های گذشته با یک ۱۰:۱۰ دیگر مهمان خانه‌های شما شدیم. مهمان عزیز امشب برنامه ۱۰:۱۰ جناب سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هستند که قبول زحمت کردند و دعوت ما را به این برنامه پذیرفتند. آقای مرعشی خیلی خوش آمدید.

مرعشی: از شما خیلی متشکر و ممنونم.

صحبت های من خنثی است/سخنرانی مسئولان بر گرانی‌ها تاثیر منفی دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: شما چند وقت پیش مسئولان را به کمتر صحبت کردن توصیه کرده بودید، خودتان کم صحبت می‌کنید یا زیاد؟

مرعشی: صحبت من اثر مثبت یا منفی نمی‌گذارد،  خنثی است، کم یا زیاد حرف بزنیم فرقی نمی‌کند. در ایران رسم شده است که مسئولان حرف‌هایی که باید در جلسه‌ها باهم بزنند را از تریبون‌ها مطرح می‌کنند و این موضوع آثار شکننده‌ای روی اداره کشور دارد، من توصیه کردم که کمتر صحبت کنند و بیشتر به کارهایشان بپردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر نمی‌کنید در این روز‌ها مردم بیشتر دوست دارند از مسئولان بیشتر بشنوند، علت این گرانی‌ها و وضعیت بد و سخت اقتصادی چیست؟

مرعشی: شاید دلیلش همان سخنرانی‌های مسئولان باشد.

مسئولان کمتر صحبت کنند وضع بهتر می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی مسئولان کمتر صحبت کنند وضع بهتر می‌شود؟

مرعشی:  ممکن است بهتر شود، منظورم این بود اگر مسئولان قرار است حرف موثری در جهت آرامش بازار نزنند، بهتر است حرف تشنج‌دار هم نزنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: البته تعداد قابل توجهی از نزدیکان شما  هم نسبت به این صحبت شما موضع گرفته بودند؟

مرعشی: چه کسی؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مثلا آقای محمد هاشمی

مرعشی: آقای محمد هاشمی که نقش سروری به من دارند و هر چه بگویند، من نظرم را عوض می‌کنم.

کار مسئولان تنها حرف زدن و سخن گفتن نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: منظورم این بود که  یک نظر متفاوت را مطرح کردند.

مرعشی: اینکه مسئولان باید با مردم حرف بزنند حتما حرف درستی است، منتهی حرف زدن باید متکی بر یک برنامه باشد و یک جز از فرآیند است و همه فرآیند سخنرانی و صحبت کردن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی برداشت شما این است که دولت برنامه‌ای ندارد و فقط حرف می‌زند.

مرعشی: من نگفتم دولت، وقتی می‌گوییم مسئولان شامل مسئولان قوه قضاییه و نمایندگان مجلس هم می‌شود، مسئولان باید برنامه‌ای برای ساماندهی کار مردم داشته باشند که بخشی از آن صحبت کردن با مردم است فقط نباید به سخنرانی اکتفا شود.

 نوبخت با کناره‌گیری از سخنگویی دولت  بهتر به برنامه‌های کشور می‌رسد

باشگاه خبرنگاران جوان: کناره‌گیری آقای نوبخت از سمت سخنگویی دولت هم در راستای همین صحبت‌های شما بود.

مرعشی: قاعدتا آقای نوبخت می‌خواستند که به برنامه‌های کشور بهتر برسند و دیگر سخنگو نباشند.

جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی دولت نپذیرفت

باشگاه خبرنگاران جوان: الان وضعیت سخنگویی دولت به چه شکل است؟

مرعشی: هنوز تصمیم‌گیری نشده است، یک مدت آقای روحانی نظر داشتند که آقای جهانگیری سخنگو شود که او نپذیرفت.

روحانی باید قوی‌تر از آنچه تاکنون در اداره کشور عمل کرده، اقدام کند

باشگاه خبرنگاران جوان: احساسی میان مردم وجود دارد که حرف سیاسیون در درون اتاق‌ها و جلسات خصوصی با آنچه که در ملاءعام مطرح می‌کنند متفاوت است، اگر بخواهیم به مدت یک دقیقه مانند جلسات خصوصی‌ خود در مورد عملکرد روحانی صحبت کنید، چه می‌گویید؟

مرعشی: این بحث‌ها طبیعی است، مطرح شدن موضوعاتی مانند شفافیت، سیاست تدبیر امور کشور است اما وقتی سیاسیون در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنند، ممکن است مطالبی مطرح شود که انتقال همه آن به جامعه به نفع کشور نیست.

هیچ زمانی شما نمی‌توانید از یک سیاستمدار بخواهید آنچه که در جلسات خصوصی می‌گوید را در برنامه تلویزیونی مطرح کند، ولی به طور کلی سیاست ما نسبت به دولت سیاست روشنی است و  حمایت اصلاح‌طلبان همراه با انتقاد است. ما فکر می‌کنیم آقای روحانی در بعضی حوزه‌ها قوی‌تر از آنچه که تاکنون در اداره کشور عمل کرده باید اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در چه حوزه‌ای این مساله را ضروری می‌دانید؟

مرعشی: اولین مسئله‌ای که به عنوان حزب کارگزاران مدعی هستیم این است که رئیس جمهور باید ارتباط خیلی دقیق‌تر و تنگناتنگ‌تر با رهبری نظام داشته باشد، اگر در کشور بین نفر اول و دوم هماهنگی کامل‌تری وجود داشته باشد، کشور بر مدار بهتری اداره خواهد شد.

 ظرفیت‌های کشور خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز در دولت نمایان شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اکنون  آقای روحانی چنین کاری را نمی‌کند؟

مرعشی: نه اینکه آقای روحانی اقدامی نمی‌کنند بلکه ما معتقدیم بیشتر از این باید باشد. همیشه یکی از توصیه‌های ما به آقای روحانی این بوده در مجموعه نظام ارتباطات باید صمیمی‌تر و تنگاتنگ‌تر باشد، دوم اینکه معتقدیم دولت باید تبلور و نشانه تمام توان کارشناسی و مدیریتی و تجربه کشور باشد یعنی وقتی کسی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب می‌کنیم، آن فرد باید سرآمد تمامی افرادی باشد که در برنامه‌ریزی کشور می‌تواند نقش داشته باشند، یا وقتی کسی وزیر راه و شهرسازی می‌شود، باید نماینده ارشد کارشناسان و مدیران آن بخش باشد. دولت و ظرفیت‌های کشور خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز در دولت نمایان شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: این اظهاراتی که اکنون انجام دادید در واقع آقای نوبخت و آخوندی را زدید؟

مرعشی: نه نزدم، آقای نوبخت و آقای آخوندی را به بهترین‌ها مثال زدم و بقیه هم باید بهترین باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما از نگاه حمایتی به همراه انتقاد سخن گفتید، این یک جور نگاه به آینده برای انتخابات پیش رو نیست؟

مرعشی: نگاه به آینده هم بد نیست.

کاهش اعتماد مردم به عملکرد دولت، امری طبیعی است

باشگاه خبرنگاران جوان: بله خوب است اما برخی  با توجه به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی معتقدند اعتماد مردم به دولت و کسانی که از دولت حمایت کرده‌اند، کاهش پیدا کرده است.

مرعشی: این مساله را انتخابات آینده را نشان می‌دهد، اگر این اتفاق افتاده باشد هم خیلی طبیعی است، اما ما آن چیزی که مردم قبول داشته باشند را قبول داریم، مردم می‌توانند در یک دوره به ما رای دهند و در دوره‌ای دیگر به رقبای ما رای دهند. قرار نیست که همیشه به ما رای دهند. ما و رقبایمان باید برای خدمت به مردم از هم سبقت بگیریم و مردم به عنوان داور نهایی باید قضاوت کنند.

روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

نظر لیلاز درباره تشبیه روحانی به چوب خشک شخصی  بود نه حزبی/لیلاز یکسال است که تنهایی تصمیم می گیرد و به  حزب نمی آید

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا هم که یکی از هم حزبی‌های شما(لیلاز) مطرح کرده بود که اختیاراتی را که رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور و سایر قوا را داده بود را به چوب خشک داده بود بهتر عمل کرده بودند.

مرعشی: والله این نظر حزب ما نیست او نظر شخصی خود را بیان کرده بودند.

اصلاح‌طلبان باید مسئولیت خود را در قبال دولت روحانی بپذیرند

باشگاه خبرنگاران جوان: بالاخره او یک فرد شاخص در جریان اصلاحات هستند.

مرعشی: بله، من هم برای او احترام قائل هستم، اما مسائل کشور پیچیده‌تر از آن چیزی است  که ما آن را ساده فرض کنیم. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر یک بسته سیاستی را انتخاب کردیم، باید تبعات آن را بپذیریم. ما بالاخره تصمیم گرفتیم در مقابل قلدری و زورگیری آمریکا و آقای ترامپ بایستیم، پس اگر تصمیم گرفتیم ایستادگی کنیم هزینه‌هایی برای کشور دارد که طبیعتا باید آن‌ها را قبول کنیم. مسئله نظام یک کل است. در وضعیت فعلی کشور که مردم هم نگران و منتقد هستند، تنها قوه مجریه نیست که نقش دارد، هر کسی باید به سهم خود مسئولیتش را بپذیرد. حتما اصلاح‌طلبان هم نسبت به سهمی که در حکومت دارند و نقشی که در دولت دارند باید مسئولیت خودشان را بپذیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: البته آقای لیلاز دبیر سیاسی حزب کارگزاران هستند.

مرعشی: نه او دبیر اقتصادی حزب بود که مدت یک سال است که تصمیم گرفته است به تنهایی تصمیم‌گیری کند و به حزب نمی‌آیند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس هم حزبی شما هم بودند، زیرا گفتید هم حزبی ما نیست.

مرعشی: بله، بودند، حرف من این بود که این اظهارات موضع حزب ما نیست و صحبت‌های او موضع فردی خودش است.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی


اقتصاد در کشورما ساختار‌های معیوبی دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا وضع اقتصادی کشور اکنون به اینجا رسیده است ؟ تحلیل شما چیست؟

مرعشی: اقتصاد در کشورما ساختار‌های معیوبی دارد که مربوط به یک یا دو روز نیست، انباشتی از مشکلات روی هم تلنبار شده است. ما چند مشکل ساختاری در اقتصاد ایران داریم، اول اینکه رشد اقتصادی ما در طول چهل سال انقلاب رشد مداوم و مثبتی نبود، در مقاطعی رشد اقتصادی کشور مثبت و در مقاطعی رشد اقتصادی کشور منفی شده است اما در مجموع رشد اقتصادی کشورمان در حدود یک و نیم درصد است.

طبیعی است که اگر در طول چهل سال کشوری دارای رشد اقتصادی یک و نیم درصد باشد، با مشکلات اساسی در دنیای امروز مواجه می‌شود، از طرفی منابع سرمایه گذاری در ایران به پس اندازهای ملی محدود شده است و در حالی که پس اندازهای ملی نرخ پایینی دارد و  نمی‌تواند با نیاز‌های روزافزون جامعه هماوردی کند.

اساسا یکی از مسائل مهم و چالشی مسأله روابط بین‌الملل است، در دنیای امروز هیچ اقتصاد ملی، بدون پشتوانه روابط بین‌الملل مسائلش قابل حل و فصل نیست، بالاخره اقتصاد‌های دنیا خیلی به یکدیگر نزدیک و درهم ادغام شده‌اند. اینگونه نیست که شما بتوانید دور یک کشور را دیوار بکشید و بگویید  می‌خواهم در یک محدوده سرزمین مشخصی به نام ایران یک اقتصاد ملی را اداره کنم، این شدنی نیست.

۲سال است که توفیق زیارت آقای روحانی را نداشتم

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون در مورد شرایط اقتصادی فعلی با آقای روحانی صحبت کردید؟

مرعشی: توفیق زیارت آقای روحانی را نداشتم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند وقت پیش بوده است؟

مرعشی: دو سال.

نه روحانی علاقه‌مند است مرا ببیند و نه من احساس نیاز می‌کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: حتی زمان انتخابات که از آقای روحانی حمایت می‌کردید، نتوانستید رئیس جمهور را ببینید؟

مرعشی: نه او علاقمند است که مرا ببیند و نه من خیلی احساس می‌کنم که نیاز است باید با او مستقیم صحبت کنم، من بر اساس بسته سیاستی از رئیس جمهور حمایت می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بقیه به چه صورت هستند؟

مرعشی: همه اصلاح‌طلبان همین طور هستند.

علاقه جدی درباره دیدار روحانی واصلاح‌طلبان وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی واقعا نمی‌توانند آقای رئیس جمهور را ببینند؟

مرعشی: عرض کردم علاقه دو طرفه جدی نیست که همدیگر را ببینند، ما حامی آقای رئیس جمهور هستیم و آقای رئیس جمهور هم مشغول اداره کشور هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: بالاخره اصلاح‌طلبان مهمترین وزنه حمایتی آقای رئیس جمهور در انتخابات گذشته بودند، اکنون نسبت به حمایتی که از او کردند، هیچ مطالبه‌ای ندارند؟ 

مرعشی: ما حامی کل نظام هستیم، هیچ کس را در نظام نمی‌بینیم، نه تنها آقای روحانی را نمی‎بینیم بلکه آقایان لاریجانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه را هم نمی‌بینیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای جهانگیری را چطور؟

مرعشی: با آقای جهانگیری دوست هستیم، فرق می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس آقای جهانگیری را می‌بینید.

مرعشی: آقای جهانگیری از دوستان قدیمی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: خب آقای جهانگیری هم جز مسئولان نظام هستند.

مرعشی: بله از مسئولان نظام هستند، اما جزء روسای سه قوه نیستند. ما سعادت دیدن روسای سه قوه را نداریم.

آقای روحانی تیم اقتصادی دولت را بدون توجه به ترکیب تیمی چید/ ناهماهنگی بین وزرای اقتصادی روحانی وجود دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از نقد‌هایی که به آقای روحانی می‌شود، درباره تیم اقتصادی دولت است، شما به ترکیب تیم اقتصادی نقد دارید؟

مرعشی: در مورد تیم اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد. من از ابتدای تشکیل دولت در سال 92 یادداشتی را خدمت آقای روحانی فرستادم و بر اساس تجربه در دولت آقای خاتمی خدمت رئیس‌جمهور توضیح دادم که شما بهتر است یک اقتصاددان را در یکی از این سه مسئولیت بگذارید و دو نفر دیگر را با هماهنگی آن شخص نصب کنید و دو هدف رشد و تورم را هم به عنوان دو شاخص مهم به این تیم بدهید، زمان هم بدهید اگر آن افراد اهداف را محقق کردند، حمایت‌ کنید در غیر این صورت آن‌ها را تغییر بدهید، اما آقای روحانی  در دولت اول و هم در دولت دوم افراد را بدون توجه به ترکیب تیمی چیدند، حتما یکی از نواقص کار دولت همین عدم هماهنگی بین این سه نفر است.

 وزیر اقتصاد روحانی باید با نوبخت یا همتی هماهنگ باشد/نوبخت تغییر ناپذیر و تا انتهای دولت می ماند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان اگر قرار باشد اکنون تیم اقتصادی دولت تغییر کند، این تغییرات باید به چه صورت باشد؟

مرعشی: رئیس کل بانک مرکزی که اکنون تغییر کرده است، وزیر اقتصاد که نداریم، وزیر اقتصاد را هم که مجلس استیضاح کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تغییرناپذیر است و تا آخر در داخل دولت می‌مانند،  آقای روحانی باید  وزیر اقتصادی انتخاب کنند که بین نوبخت و همتی بتواند با یکی از آن‌ها هماهنگ باشد.

باشگاه خبرنگاران: برای گزینه وزیر اقتصاد فکر می‌کنید چه کسی برای این وزارتخانه معرفی شود؟

مرعشی: فکر می‌کنم از یکی از معاونین وزارت اقتصاد و دارایی باشد.

شاپور محمدی گزینه وزارت اقتصاد است

باشگاه خبرنگاران: ممکن است آقای شاپور محمدی باشد؟

مرعشی: ممکن است او باشد.

باشگاه خبرنگاران: اصلاح‌طلبان بسیار در مورد ترمیم تیم اقتصادی دولت روحانی اظهارنظر کردند و حتی صحبت از جراحی تیم اقتصادی کابینه هم بود، در میان مردم هم وقتی می‌رویم از تغییرات استقبال می‌کنند و دوست دارند که تغییرات ایجاد شود، چرا این تغییرات تاکنون انجام نشده است، واقعا مشکل کابینه فقط سخنگویی آقای نوبخت بود که تاکنون تغییر کرده است؟

مرعشی: نه، تغییرات بیشتر بود، آقای سیف هم تغییر کرد، دو وزیر هم استیضاح شدند، دو وزیر هم که در حال استیضاح شدن هستند، همین‌ها را آقای روحانی اگر بچیند اوضاع خوب می‌شود.

روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

روحانی چندبار خودش بحث ترمیم کابینه را مطرح کرد/روحانی به خاطر برخی صحبت ها سیف را  مشاور کرد

باشگاه خبرنگاران: درباره آقای سیف که دوره‌شان تمام شد، استیضاح دو وزیر را که مجلس انجام داد، خود آقای رئیس جمهور اقدامی در این زمینه نکرد و زیر بار نرفت.

مرعشی: آقای روحانی خودشان چند بار ترمیم کابینه را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران: آقای سیف هم اکنون مشاور شدند.

مرعشی: آقای روحانی با دادن سمت مشاوری به رئیس کل سابق بانک مرکزی به او احترام کردند چرا که صحبت‌های زیادی مطرح شده بود و به نظرم این کار مثبت بود. خوب است کسی که در گذشته رئیس کل بانک مرکزی بوده مشاوره بدهد، این ضرر ندارد.

نوسانات ارزی با تغییر سیف برطرف نشد/نقش سیف در کنترل ضعیف نقدینگی کشور/نقدینگی در دولت روحانی 3 برابر شد

باشگاه خبرنگاران: یعنی آقای روحانی می‌خواستند از سیف دفاع کنند؟

مرعشی: به هر حال او زحمات زیادی در دولت کشیده‌اند، ولی شرایط کشور خیلی شرایط سختی است. اکنون آقای سیف که از بانک مرکزی رفته‌اند باز هم بازار ارز که آرام نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران: خیلی‌ افراد مسبب اصلی این ناآرامی‌ها را تصمیمات آقای سیف و تیم اقتصادی دولت می‌دانند.

مرعشی: نه ما دو مسأله داریم که بر روی هم سوار شده است، یکی اینکه دولت توفیقش در کنترل نقدینگی ضعیف بود، اگر در این مسأله آقای سیف سهمی داشته باشد که دارند، این موضوع محل انتقاد است. بالاخره نقدینگی نباید به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما رسید. تقریبا نقدینگی در دولت روحانی سه برابر بود. علی‌رغم اینکه دولت به لحاظ مالی کاملا منضبط عمل کرد و پایه پولی را تغییر نداد.

دولت در این ۵ الی ۷ سال اخیر انضباط خوبی را در مسائل بودجه‌ای اعمال کرد و پایه پولی را تغییر نداد، ولی رشد شبه پول یا سپرده‌ها به نحوی بود که نقدینگی را به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد رشد داد، این یک مشکل بود. مسئله دوم بحث بین‌الملل است، هیچ اقتصاد ملی بدون پشتیبانی سیاست و روابط خارجی خوب نمی‌تواند مسائلش را حل کند.

باشگاه خبرنگاران: آقای مرعشی ما اکنون در شرایطی بحران اقتصادی هستیم، وزیر کار و  وزیر اقتصاد نداریم. در جنبه بین‌المللی دو کشور که مهمترین مراودات با آن‌ها داریم مانند هند و چین سفیر نداریم. وزیر صنعت که می‌گویند امروز استعفا کرد سپس آن را تکذیب می‌کنند، وزیر دیگر هم که در لیست استیضاح است. به نظرتان در این شرایط می‌توان یک کار اقتصادی با ثبات انجام داد؟

مرعشی: حرف شما را قبول دارم، این انتقادات را من هم به دولت دارم.

باشگاه خبرنگاران: شما همه تیر‌ها را به سمت سیاست خارجی و امور بین‌الملل می‌برید، بحران ما اکنون در درون خود دولت است.

مرعشی: نه سیاست خارجی را من که نام بردم شما نباید از ترامپ دفاع کنید، من ترامپ را مسئول این وضع می‌دانم.

سیاست روحانی گفتگو با دنیا بود/کشور متمدن آمریکا زیر میز برجام زد/ما به آمریکا اعتماد داشتیم

باشگاه خبرنگاران: من از ترامپ دفاع نمی‌کنم، اما  نباید همه تقصیر‌ها را گردن او بیاندازیم.

مرعشی: سیاست دولت آقای روحانی روشن بود. آمده بود تا با دنیا گفتگو کند و از در گفتگو درآمد، ما هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی گفتگو بودیم. این گفتگو‌ها به نتیجه رسید و سند معتبری هم به نام برجام به عنوان قطعنامه شورای امنیت مصوب شد، اما این کشور متمدنی که فکر می‌شد در برابر مسائل دنیا مسئولیت پذیر است، زیر میز زد.

باشگاه خبرنگاران: یعنی شما به آمریکا نگاه مسئولیت پذیر داشتید که سر قول خودش می‌ماند؟

مرعشی: آمریکا در ۲ الی ۳ دهه اخیر در مورد خیلی از مسائل دنیا پذیرفت که با دیگر قدرت‌های دنیا گفتگو کند و صحبت کرده و پروتکل‌هایی را اجرا کندالبته در جاهایی هم اینگونه نبود، چراکه ماهیت استکبار،  تجاوز است.

باشگاه خبرنگاران: اما شما به آمریکا اعتماد داشتید؟

مرعشی: ما به همه اعتماد داریم، هم به شما هم اعتماد داریم هم به آمریکا، اما عرضم این است که آقای ترامپ در نطقش در سازمان ملل به چه کسی حمله نکرد. به عربستان که هم پیمانش است حمله کرد که چرا شما تولید نفت اوپک را بالا نبردید، به چین حمله می‌کند، به دیوان بین‌المللی داوری لاهه حمله می‌کند به ایران حمله می‌کند، کسی را که باقی نگذاشت. ترامپ بالاخره یک پدیده شد.

اظهارات و عملکرد ترامپ آخر خباثت بود

باشگاه خبرنگاران: البته این مساله یک سابقه عجیبی برای ملت ما نیست، زمانی که ما در بحث ۱۱ سپتامبر خواستیم که با دولت بوش همکاری کنیم، او ما را به عنوان محور شرارت خواند.اینگونه نیست بگوییم آمریکا در دو دهه اخیر روال متفاوتی داشته است.

مرعشی: بله قبول داریم اما به هرحال نه اینکه بقیه خباثت نداشته باشد اما این دیگر آخر خباثت است، این حرف را که شما قبول دارید؟

باشگاه خبرنگاران: می‌گویم که هیچ کدام از رئیس جمهور‌های آمریکا با یکدیگر فرقی ندارند، اما آقای طهماسب مظاهری هفته گذشته جای شما نشسته بود و میهمان برنامه ۱۰ و ۱۰ دقیقه بود، ریشه تمام مشکلات اقتصادی را مدیریت داخلی دانستند.

مرعشی: آقای مظاهری حتما تجربه مدونی را در زمانی که خودشان در بانک مرکزی بودند و مشکلات را حل کردند؛ دارند، حتما درست می‌گویند، اما شما نپرسیدید از مظاهری که چرا در آن زمان این مساله را تصویب و ابلاغ و بخشنامه کردید که بانک‌ها بتوانند سود‌های غیرواقعی خود را به عنوان سود تقسیم کنند و به سپرده‌گذاران سود‌های بالا بدهند که خود این منشا رشد ۲۰ درصد سالیانه نقدینگی کشور است. این را به آقای مظاهری نگفتید؟

مشکلات رشد نقدینگی کشور مربوط به مدیریت مظاهری در بانک مرکزی است

باشگاه خبرنگاران: آقای مرعشی شما می‌توانید انتقادتان به آقای مظاهری را در مصاحبه دیگری مطرح کنید، اما به ما گفتند مشکل اساسی اقتصاد کشور ما رشد نقدینگی است.

مرعشی: احسنت، رشد نقدینگی دقیقا مربوط به تصمیمی است که برای اولین بار در اقتصاد ایران در زمان ریاست کل بانک مرکزی آقای مظاهری صورت گرفت و آن اتفاق این بود که تا قبل از آن بانک‌ها سود‌های واقعی که محقق شده بود را مجاز بودند در ترازنامه خود به عنوان سود به سپرده‌گذاران بدهند و از محل آن سود مجاز بودند که به سپرده‌گذاران پول  و مالیات دهند و  اگر سودی باقی می‌ماند آن را به عنوان سود سهام تقسیم کنند، حالا چه سهام‌دار بانک دولت و چه غیر دولت باشد. اما آقای مظاهری در آن برهه سود اظهاری را مطرح کرد برای مثال اکنون شما در بانک بنده سپرده‌گذار هستید و من مدیر بانک هستم. شما سودی ندارید، من سر سال بدهی سال قبل شما که ۱۰۰ تومان بوده  است را به ۱۲۵ تومان افزایش می‌دهم و  ۲۵ تومان به شما سود می‌دهم.

باشگاه خبرنگاران: آقای مرعشی ما اکنون داریم به تفاهم می‌رسیم، من می‌گویم خدا اموات شما را بیامرزد، پس مشکل داخلی است.

مرعشی: خدا اموات آقای مظاهری را رحمت کند.

باشگاه خبرنگاران: انشاءلله. پس مشکل داخلی است و ربطی به آقای ترامپ ندارد.

مرعشی: شما نمی‌توانید بگویید مشکل کشور فقط نقدینگی است، این نقدینگی ۶ ماه پیش هم بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: ما می‌گوییم اکنون اثر خودش را نشان می‌دهد، وقتی نقدینگی در طی پنج سال دو و نیم برابر شده است.

مرعشی: من این را به عنوان یک عامل قبول دارم اما شما نمی‌توانید بگویید فشار‌های ناجوانمردانه و ظالمانه ترامپ برای کاهش صادرات نفتی ایران اثری روی اقتصاد ایران نداشته است. این را نمی‌توانید بگویید.

باشگاه خبرنگاران جوان: ما جلوی آقای ترامپ را نمی‌توانیم بگیریم اما جلوی خودمان را که می‌توانیم بگیریم.

مرعشی: بله جلوی خودمان را می‌توانیم بگیریم به این خاطر من می‌گویم مسئولان باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و در مدیریت جدی‌تر باشند، با شما همراه هستم.

روحانی باید جواب دهد که در شرایط جدید آمادگی ذهنی و روحی برای اداره کشور را دارد/کسانی که برای دوره بزم به درد می خوردند برای دوره رزم کارایی ندارند/دولت از بیانیه کارگزاران خوشش نیامد/دولت باید حتما ترمیم شود

باشگاه خبرنگاران جوان: این حرف شما خیلی کلی است، ما شما را به عنوان یک فرد اقتصادی می‌شناسیم، چه کار باید کرد؟

مرعشی:  داشتم توضیح می‌دادم شما گوش نکردید، حالا گوش کنید، روحانی براساس سیاست مذاکره آمد و مذاکراتش هم به نتیجه رسید. اولین مسأله رئیس جمهور اینجاست که باید این جواب را به مردم و رهبری صریح روشن کند و بگوید.  آیا آقای روحانی در شرایط جدید، آمادگی ذهنی و روحی را برای اداره کشور دارد یا خیر؟

اگر دارد باید دولتش را متناسب با شرایط جدید ترمیم کند، ما این را در بیانیه حزب خود صریح گفتیم، کسانی که برای دوره بزم به درد می‌خورند، برای دوره رزم به درد نمی‌خورد.این را به طور صریح اعلام کردیم، البته دولت از بیانیه و انتقاد‌هایی که کارگزاران کرده است، خوشش نیامد، ولی ما برای خوش آمدن کسی بیانیه نمی‌دهیم.

ما بر این امر تاکید می‌کنیم و من کاملا این ضرورت را به عنوان یک ضرورت جدی می‌پذیرم در شرایط جدیدی که مسببش آقای روحانی نیست، مسبب شرایط جدید بدعهدی آمریکا و ناجوانمردی ترامپ است، ولی متناسب با این شرایط حتما باید دولت ترمیم شود. دولتی که بتواند با این شرایط کشور را بهتر اداره کند باید روی کار بیاید.

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه‌ای در بیانیه حزب متبوع خود به دولت ارائه دادید؟

مرعشی: ما صراحتا تغییرات مورد نظر خود را در این بیانیه پیشنهاد کردیم.

کشور امروز به کابینه جوان‌تر و بانشاط‌تر و مسئولیت پذیرتر نیاز دارد/نوبخت را معادل حزب اعتدال نمی دانیم/بیانیه دادیم تا مردم نسبت به مشکلات آگاه شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: چه کسانی بودند؟

مرعشی: تغییرات باید اول در ستاد اقتصادی و بعد درباره وزرای اجرایی کابینه اجرایی باید اعمال شود. اکنون کشور به کابینه جوان‌تر و بانشاط‌تر و مسئولیت پذیرتر نیاز دارد. من برای آقایان احترام قائلم، اما می‌گویم که شرایط تغییر کرده است پس بنا به تغییر شرایط کابینه هم باید تغییر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون این بیانیه‌ای که شما دادید، به نوعی تقابل حزبی قلمداد شده است.

مرعشی: ما تلقی حزبی نداشتیم. ما آقای نوبخت را معادل حزب اعتدال و توسعه نمی‌دانیم. بعید میدونم آقای روحانی، هم آقای نوبخت را به دلیل عضویت در حزب اعتدال و توسعه به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب کرده باشند.ما از آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان  برنامه و بودجه و نه به عنوان عضو حزب اعتدال و توسعه انتقاد کردیم. بخشی از دوستان حزب اعتدال و توسعه  که صدور بیانیه در اختیار آنان بوده است، اعلام کردند که کارگزاران با اعتدال و توسعه در تقابل حزبی درآمده است، اما ما در موضع تقابل با هیچ حزبی نیستیم حتی حزب موتلفه اسلامی که دوستان قدیمی ما هستند.

روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

باشگاه خبرنگاران جوان: چه نیازی بود که بیانیه بدید؟ شما که خود آقای جهانگیری را می‌بینید، به خود آقای جهانگیری می‌گفتید.

مرعشی: بیانیه را دادیم که مردم بفهمند که ما چه طوری فکر می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: این مساله انتخاباتی بود؟

مرعشی: چرا انتخاباتی ؟

باشگاه خبرنگاران جوان: برای آینده دیگه.

مرعشی: مگر آینده بد است، شما را نمی‌گویم اما اصولگرایان کمر به تخریب رقباشون در طول سال‌هایی که به انتخابات نزدیک می‌شوند؛ نمی‌بندند. ما هم همینطوریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آخر شما می‌گویید مسئولین کمتر صحبت بکنند گفتیم شما کمتر صحبت می‌کردید.

مرعشی: ما صحبت نکردیم، بیانیه دادیم.

بیانیه کارگزاران اثر مثبتی روی جامعه گذاشت/اگر یک نفر(نوبخت) هم از آن برنجد بد نیست

باشگاه خبرنگاران جوان : به نظر شما این بیانیه ذهن اذهان جامعه را متلاطم نمی‌کند؟

مرعشی: اصلا متلاطم نکرده است، اتفاقا کلی هم اثر مثبت روی جامعه گذاشته است و حتی شما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون بالاخره آقای نوبخت که عضو حزب اعتدال و توسعه است را هم درگیر کرد.

مرعشی: بالاخره یک نفر هم برنجد بد نیست، البته زیاد نرنجد. یک نفر که اشکال ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان : اما فضای اقتصادی را به نوعی سیاسی می‌کند؟

مرعشی: نه به هر حال احزاب موظفند که متناسب با شرایط بیانیه‌هایی صادر کنند و نظراتشون را بدهند، با مردم حرف بزنند، به مدیران کشور جهت بدهند.  نقش احزاب همین است دیگر و کار دیگری که نمی‌کند.

جهانگیری همچنان عضو کارگزاران است

باشگاه خبرنگاران جوان:  آقای جهانگیری هم که اخیرا گفته‌اند من از حزب کارگزاران فاصله گرفتم و انصراف داده‌اند. آیا واقعا آقای جهانگیری دیگر عضو حزب کارگزاران نیست؟

مرعشی: آقای جهانگیری عضو حزب کارگزاران هستند، از شورای مرکزی حزب کناره گیری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل این مساله چه بود؟

مرعشی: مسئولیت‌های اجرایی آقای جهانگیری زیاد است، باید کار‌های دولت را جلو ببرند در نتیجه ترجیح دادند که از شورای مرکزی کناره‌گیری کنند اما از حزب استعفا ندادند.

باشگاه خبرنگاران جوان : در همین موضوع هم مثل اینکه اطرافیان آقای جهانگیری با شما فاصله‌گذاری کردند و اطرافیان او نمی‌خواهند بگویند که بیانیه کارگزاران موضع آقای جهانگیری است. 

مرعشی:  خیر، توضیح دادند که بیانیه حزب موضع آقای جهانگیری نبوده است و ما هم نگفتیم که موضع آقای جهانگیری است.

نقش جهانگیری در دولت دولت روحانی کمرنگ شده است/روحانی در این دوره تصمیم گرفته که رئیس جمهور ایستاده باشد و خودش تصمیم بگیرد

 باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا گفته شده است که نقش آقای جهانگیری در دوره دوم کمرنگ شده است و اکثر کارها و تصمیم‌گیری‌ها را آقای واعظی و نوبخت انجام می‌دهند و همین اختلافات پنهان منجر به بیانیه شد و بیانیه اختلافات را هویدا کرد.

مرعشی: بیانیه ما هیچ ارتباطی به این موضوع نداشت. بله آقای روحانی در این دوره تصمیم گرفتند خودشان رئیس جمهور ایستاده باشند و اکثر جلسات دولت را خودشان پیش ببرند؛ و خودشان تصمیم بگیرند.این تصمیم مبارکی بوده  است.

باشگاه خبرنگاران جوان : قبلا اینجوری نبوده است؟

مرعشی: در دولت قبل خیلی از کار‌ها را آقای جهانگیری از جمله جلسات دولت اداره می‌کردند. آقای روحانی بیشتر در  حاشیه دولت، بیشتر به ملاقات‌های خود با وزرا می‌رسیدند اما در این دولت تصمیم گرفتند خودشان اداره کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون در این دولت نقش آقای جهانگیری کمرنگ شده است؟

مرعشی: آقای جهانگیری معاون اول هستند و  معاون اول هم به اندازه رئیس جمهور به او کار محول کند، خدمت می‌کند اما اصالت با رئیس‌جمهور است.

باشگاه خبرنگاران جوان : این که می‌خواستند استعفا بدهند، راست بود؟

 مرعشی: من نشنیدم.

 باشگاه خبرنگاران جوان: واقعا نشنیده‌اید؟

مرعشی: خیر من نشنیدم.

باشگاه خبرنگاران جوان :جالب است.

مرعشی: شایعات ممکن است باشد ولی من مستند ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان : گویا آقای عبداالله ناصری گفته بودند که تصمیم به استعفا داشتند.

مرعشی: تا جایی که من خبر دارم آقای عبدالله ناصری سخنگوی آقای جهانگیری نیستند، از دوستانی هستند که من برای او احترام قائلم.

جهانگیری برنامه ای برای استعفا نداشت/کارگزاران در انتخاب شهردار کاندیدای مشخصی نداشت

باشگاه خبرنگاران جوان: ما هم نگفتیم که آقای ناصری سخنگوی آقای جهانگیری هستند اما مثلا آقای جهانگیری با شما صحبت می‌کنند و شما حرفی از آقای جهانگیری نقل قول می‌کنید، شما که سخنگوی آقای جهانگیری محسوب نمی‌شوید، بلکه مساله این است که شما را رفیق نزدیک  ایشان می‌دانند.

مرعشی: حتما من از آقای ناصری به آقای جهانگیری نزدیکترم. آقای جهانگیری برنامه استعفا نداشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون حزب شما در حال چه فعالیتی است؟

مرعشی: حزب کارگزاران در حال انجام فعالیت‌های تشکیلاتی است. یک مقدار به سایر دوستان اصلاح‌طلب خود در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری کمک می‌کنیم؛ و بخشی از فعالیت حزب نیز کار‌های مطالعاتی برای بهبود روش‌های مدیریتی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی معتقدند که کارگزاران نقش و جایگاه گذشته را ندارد، برای مثال حزب شما در انتخاب شهردار تهران چقدر توانست نقش ایفا کند؟

مرعشی: ما کاندیدای مشخصی نداشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خود شما و آقای محسن هاشمی که جزء کاندیداها بودید.

مرعشی: من جزء کاندیداها نبودم؛ به من دوستان  پیشنهاد دادند و  به احترام پیشنهاد دوستان یک برنامه دادم ولی همانجا اعلام کردم که انصراف دادم.

معتقدیم در سن 60 سالگی نباید شهردار تهران شد/آقا نجفی تا سن 70 سالگی معتقد به خدمت بود/به نفع نجفی کنار رفتم

باشگاه خبرنگاران جوان : چرا انصراف دادید؟

مرعشی: فکر میکنم در سن ۶۰ سالگی خوب نیست، آدم شهردار تهران شود.

باشگاه خبرنگاران جوان : خب همین را به آقای نجفی نگفتید؟

مرعشی: آقای نجفی معتقد بودند که تا سن ۷۰ سالگی می‌شود خدمت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان : چطور برنامه دادید؟

مرعشی: دوستان من راکاندیدا کرده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان : می توانستید همان اول اعلام کنید که برنامه نمی دهم.البته دوست داشتید در خبرها مطرح شوید.

مرعشی: بد نبود.دوران نامزدی، می گویند دوران خوبیه.

باشگاه خبرنگاران جوان : البته همون موقع هم گفته بودید که به نفع آقای نجفی کناره گیری کرده بودید.

مرعشی: درست است.

باشگاه خبرنگاران جوان : خب همون اولش می گفتید من به نفع آقای نجفی کناره گیری می‌کنم.

مرعشی: آخرش شیرین‌تر بود.

دوستان شورا از اول با شهرداری «محسن آقا» مخالف بودند/این نظریه که اصلاح طلبان نمی خواهند قدرت دست خاندان هاشمی بی افتد را رد نمی کنم

باشگاه خبرنگاران جوان : صحبت از انتخاب شهردار تهران شد، به سراغ بحث شیرین شورای شهر و شهرداری تهران برویم.شما عملکرد شورای شهر تهران را در مدت یک سال گذشته ظاهرا مثبت ارزیابی کردید، این در حالی است که برخی از اصلاح طلبان نقدهای جدی  دارند و می‌گویند هنوز این شورا حتی در حوزه انتخاب شهردار هم به ثبات نرسیده است.

مثلا می‌گویند در ابتدا شهرداری انتخاب شد که در سمت‌های دیگرش به دلیل مشکلات جسمانی پیش از این استعفا داده بود و اگر آقای افشانی کنار روند باز هم دوباره همان آش و همان کاسه است  اما به گزینه‌ای مانند محسن هاشمی که در مدیریت شهری هم تجربه داشتند، بی توجهی شد. چرا از اول به گزینه‌های این چنینی فکر نشد؟

مرعشی: در موضوع محسن آقا اصرار دوستان اعضای شورا این بود که یکپارچگی و انسجام شورای شهر بهم نخورد. از اول با استعفا و کناره گیری آقای هاشمی و نقل مکان آن به شهرداری موافق نبودند.

باشگاه خبرنگاران جوان : مثلا یک نفر اصلاح طلب کم شود و یک نفر اصولگرا اضافه شود، آیا یکپارچگی شورا بهم می‌ریزد؟

مرعشی: خیر، خودم جزء کسانی هستم که معتقدم شورا باید  با نرمال جامعه هماهنگ باشد. اگر اصولگرایان ۲۵ درصد آرا را در انتخابات گذشته داشته اند، قوانین انتخاباتی ما باید طوری باشد که ۲۵ درصد از کرسی‌های شورای شهر در اختیار اصولگرایان باشد،  این را در مصاحبه‌های خود گفته‌ام. چون معتقدم که همه نهاد‌های انتخابی باید با متوسط یا نرم کلی جامعه هماهنگ باشد. اصولگرایان هم در این شهر زندگی می‌کنند سهم و رای دارند و به اندازه رای آنها باید در هر انتخابات سهم و کرسی داشته باشند. اصلاح طلبان هم همینطور.یعنی نمی‌توان گفت که یکی از دو جناح اصلی کشور هیچ وقت در شورا نباشند.خودم طرفدار این نظریه هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای مرعشی به بحث برگردیم، می‌گویند نگذاشتند محسن هاشمی شهردار شود، آقای محمد هاشمی گفته بود که از داخل اصلاحات مخالف حضور آقای محسن هاشمی بودند و برخی دیگر هم گفتند که بعد از رحلت آیت الله هاشمی اصلاح طلبان نمی‌خواهند بار دیگر قدرت دست خاندان هاشمی بیافتد.! آیا این مسائل مطرح بود؟

مرعشی: خب این یک نظر است. نه می‌خواهم رد کنم و نه می‌خواهم قبول کنم. به هر حال آقای محسن هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر هم اکنون در قدرت هستند. همان اصلاح‌طلب‌هایی که آقای هاشمی می‌گویند این حرف را زدند همان‌ها به ریاست او رای دادند. آقای هاشمی در دوره اخیر برای ریاست سال دوم شورای شهر ۲۱ رای داشت، این رای‌ها را اصلاح طلبان دادند .

باشگاه خبرنگاران جوان : رئیس شورا‌ی شهر با شهردار تهران خیلی چهره متفاوتی دارند؟

مرعشی: شما اجازه بدید منتخبان مردم که در شورا هستند نظرشان محترم باشد. قرار نیست که من یا شما تصمیم بگیریم. آنها هم نظر دارند و گفتند که او رئیس شورا باشد ولی شهردار نباشد.

اختلاف سلیقه برای شهرداری هاشمی وجود داشت/محسن آقا فرصت خوبی برای جبهه اصلاحات بود/کارگزاران حامی شهردار او بود

باشگاه خبرنگاران جوان : یعنی مخالفت‌ها هیچ نقشی با شهردار نشدن محسن هاشمی نداشت ؟

مرعشی: به هر حال اختلاف سلیقه بود.خودم جز کسانی بودم که معتقد بودم آقای محسن هاشمی یک فرصت خیلی خوبی برای جبهه اصلاحات و  جبهه سیاسی پیروز در انتخابات سال گذشته بود. البته اکنون دیگه موضوع کاملا منتفی شده، ولی در آن زمان معتقد بودم که محسن آقا به ۴ دلیل برای شهرداری تهران خیلی مناسب بودند. یکی بدنه شهرداری تهران عمدتا از شهرداری محسن آقا استقبال می‌کردند و هنوز استقبال می‌کنند . دوم اینکه او  به مسائل شهری کاملا آشناست و مسائل تهران را خوب می شناسد. سال‌ها در صنعت مدیریت مترو تهران فعالیت داشته است. سومین دلیل مسئله حمل و نقل است. به هر حال مسئله حمل و نقل و ترافیک اگر مسئله مهمی برای تهران باشد، محسن آقا متخصص ترافیک تهران است. در این ۴ سالی که شهرداری را در اختیار داریم می‌توانستیم یک خدمت مهمی به ترافیک و حمل و نقل تهران کنیم. البته این‌ها استدلال‌های ما بود. دوستان دیگری هم بودند که می‌گفتند اگر او در ریاست شورا نباشد ممکن است اختلالاتی در اداره شورا به وجود بیاید. به هر حال نظر منتخبان مردم هم قانونی است و هم محترم.

باشگاه خبرنگاران جوان :همان موقع هم نخواستید که بگویید به نفع آقای هاشمی کنار می‌روم؟

مرعشی: در آن زمان آقای هاشمی کاندیدا نبودند.  آقای نجفی و آقای مهرعلیزاده و من کاندیدا بودیم.

باشگاه خبرنگاران جوان :با کسی مثلا اعضای شورای شهر صحبت نکردید که آقای هاشمی شهردار بشود.

مرعشی: چرا ما باهم صحبت کردیم. منتها اکثریت و نزدیک به ۱۷ نفر از اعضای شورای شهر نظرشان این بود کسی از شورا به شهرداری تهران نرود.

باشگاه خبرنگاران جوان :حزب کارگزاران نظرش چی بود؟

مرعشی: از شهرداری آقای محسن هاشمی حمایت می‌کردند.

روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

هیچ وقت ژن خوب نبودم/هیچ کس در ایران  مثل من سابقه 100 ماه استانداری ندارد/ سرمایه مردمی خودم را دارم


باشگاه خبرنگاران جوان :شما خودتان جز ژن خوب اوایل انقلاب بودید؟

مرعشی: نه.  هیچ وقت جز ژن خوب نبودم.

باشگاه خبرنگاران جوان : به هر حال برادر خانم آقای هاشمی رفسنجانی بودید؟

مرعشی: نه برادر خانم آقای هاشمی نبودم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نبودید! بعدا برادر خانمشان شدید؟

مرعشی: نه، آقای هاشمی شوهر دختر عموی من هستند.

باشگاه خبرنگاران: بالاخره این نسبت فامیلی در مسئولیت‌هایی که داشتید، تعیین کننده نبوده است؟ خواهش می‌کنم که نگویید آی کیو ما خوب و بالا بوده است!

مرعشی: آی کیوی شما خوب است(خنده) من اگر میخواستم از آشنایی و رابطه خانوادگی با آقای هاشمی مسئولیتی را بگیرم، در سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد، به تهران می‌آمدم و در دفتر و حوزه مدیریتی او مشغول می‌شدم، ولی من که تهران نیامدم.

من در آن زمان دانشجو و رابط دانشگاه کرمان و تهران برای تشکیل جهاد سازندگی بودم. جهاد سازندگی استان کرمان را تشکیل دادم و در استان هم نماندم و  رفتم جهاد سازندگی بم را تشکیل دادم و از آنجا شروع کردم. روزی که خدمت آقای هاشمی آمدم که خودم صاحب یک تجربه‌ای بودم تا بتوانم یک خدمتی به نظام در تهران انجام دهم.

باشگاه خبرنگاران جوان : البته آن زمان آدم‌های باتجربه مثل شما زیاد بودند!

مرعشی: آدم با تجربه مثل من زیاد بودند، ولی هیچ‌کس در ایران که ۱۰۰ ماه سابقه استانداری داشته باشد و روزی هم که می‌خواهد از استانداری کرمان بیرون بیاید،  انقدر با مردم رابطه‌ام خوب باشد؛ که مردم مانع آمدنش بشوند و بعد از 2 سال هم که اقدام برای کاندیداتوری انتخابات مجلس می‌کند،  ۷۲ درصد آرا را بدون اینکه نیاز باشد، سخنرانی آتشینی کند یا قولی به مردم بدهد، بدست بیاورد.

باشگاه خبرنگاران جوان : آقای هاشمی  نقشی در این استانداری ۱۰۰ ماهه شما نداشتند؟

مرعشی: خیر. من وقتی استاندار شدم بعدش آقای هاشمی مطلع شد.خیلی طبیعی به استانداری رسیدم.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی


روحانی به تذکرات آیت‌الله هاشمی گوش نمی‌داد/کشور امروز به کابینه جوانتر و مسئولیت‌پذیرتر نیاز دارد/جهانگیری پیشنهاد روحانی را درباره سخنگویی نپذیرفت

باشگاه خبرنگاران جوان : چه کسی شما را استاندار کرد؟

مرعشی: آقای محتشمی پور، زمان دولت دوم آقای موسوی بود. ۹ ماه جهاد سازندگی بم بودم. بعدش ۲ سال جهاد سازندگی استان بودم و بعد ۴ سال معاون استاندار شدم. روزی که من استاندار کرمان شدم، همه کسانی که در کرمان زندگی می کردند به غیر یک عده‌ای که مخالف سرسخت من بودند؛ اکثریت قاطع می‌گفتند که به طور طبیعی مرعشی باید جایگزین میرزاده شود. من سرمایه خودم را دارم.

آیت الله هاشمی مرتب نواقص کار و تذکرات لازم را به روحانی منعکس می‌کرد/روحانی خیلی به تذکرات هاشمی گوش نمی داد

باشگاه خبرنگاران جوان : با توجه به نزدیکی فوق‌العاده زیاد شما به مرحوم آیت الله هاشمی، اگر اکنون ایشان در قید حیات بودند نسبت به عملکرد آقای روحانی و دولت ایشان در این شرایط اقتصادی چه موضعی داشتند؟ آیا رضایت داشتند؟

مرعشی: سوال سختی است. به هر حال در دوره اول آقای هاشمی مرتب تذکرات لازم را به آقای روحانی می‌دادند و نواقص کار را منعکس می‌کردند. ولی اکنون واقعا نمی‌تونم بگم که اگر آقای هاشمی بودند چه می‌کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان : آقای روحانی گوش می‌کردند؟

مرعشی: ۵۰-۵۰. نه خیلی.‌

باشگاه خبرنگاران جوان : آقای روحانی کلا از چه کسی خیلی حرف شنوی دارند؟

مرعشی: از خداوند متعال.

روحانی از مشاورین خود هم حرف شنوی ندارد و شخصا تصمیم می گیرد

باشگاه خبرنگاران جوان : از مشاوران زمینی چطور؟

مرعشی: نمی‌دانم. تا آنجایی که من خبر دارم، در مشاورین هم خیلی کسی نیست که بتواند به طور جدی در آقای روحانی اثر بگذارد. آقای روحانی شخصا خودش تصمیم می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان : یک چند سوال شخصی هم از شما داریم، اخیرا نام شما با نام یک شرکت عمران کرمان بر سر زبان‌ها افتاد و از یک تسهیلات بزرگ برای شما صحبت شد، ماجرا چه بود؟ آیا تسهیلات را گرفته بودید؟

مرعشی: این از عجایب روزگار است، می‌خواهم از شما خواهش کنم که یک میزگرد در باشگاه خبرنگاران بگذارید، من و دوستانی که مدعی هستند بیاییم مفصل صحبت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی این تسهیلات را نگرفته بودید؟

مرعشی: اصلا تسهیلاتی نگرفتم، سازمان عمران کرمان هم نگرفته است. سازمان عمران کرمان به وکالت از ۳۲۵ کشاورز قرار بوده یک تسهیلاتی را از صندوق توسعه ملی بگیرد و برای کشاورزان گلخانه بسازد. مالک کشاورز است؛ سازمان تسهیل کننده یک کار توسعه‌ای در استان است. من هم نه سهامدار سازمان عمران کرمان و نه جز هیئت مدیره و نه مدیر آنجا هستم.

عضو هیات مدیره مولی الموحدین نیستم/مجسمه طراحان طرح های سازمان عمران کرمان را باید از طلا نهایتا از برنز بسازند

باشگاه خبرنگاران جوان: مال چه کسی است؟

مرعشی: سازمان عمران کرمان متعلق به موسس خیریه مولی الموحدین است که موسسه توسعه‌ای و تکلیفش هم روشن است.

باشگاه خبرنگاران جوان: این موسسه متعلق به چه کسی است؟

مرعشی: نهاد غیر عمومی و نهاد انتفاعی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در آنجا عضو نیستید؟

مرعشی: خیر عضو آن هم نیستم. از عجایب روزگار است، اگر واقعا آن طرح را مرجع منصفی بخواهد  قضاوت کند، بابت کسانی که این طرح را طراحی کردند و  اجرا می‌کنند، باید مجسمه آنان را از طلا نه حداقل از برنز بسازند.

باشگاه خبرنگاران جوان:در یک جایی هم گفته بودید که دادستانی در حال بررسی موضوع و مدارک را جمع آوری می‌کند تا ببیند تخلف در موسسه مولی الموحدین صورت گرفته یا خیر؟

مرعشی: من که از آقای دادستان کل خواهش کردم که ورود کنند و این موضوع را پیگیری کنند، که البته یک تعداد از سایت‌های خاصی این موضوع را انعکاس و تبلیغ می‌کردند. خواهش کردم از ۲ تا مرجع، یکی از دادستان کل کشور و دیگری از احمد توکلی که از اصولگرایان متدین  و رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و مبارزه با فساد است، رسما نامه نوشتیم؛ خواهش کردیم که موضوع را رسیدگی  و نتیجه آن را اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
تمامی احزاب باید در مقابل ملت شریف ایران پاسخگو باشند مخصوصا کاگزاران و اصلاح طلب ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
به داد مشکلات مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
هر چی میکشیم از دست این اصلاح طلباس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
لطفا دیگر بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
آقای مرعشی ، چقدر رهبری گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست . شما بگید آمریکا با کدام قرارداد با کشورهای اسلامی متعهد بوده است ؟. آمریکا شیطان بزرگ است . نباید به امریکا اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
اگر مسئولین ما درحوزه های اقتصادی وغیره به حرف رهبر وهمگام با توصیه های رهبرعمل می کردن وضعیت خوب میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
اگر مسئولین ما درحوزه های اقتصادی وغیره به حرف رهبر وهمگام با توصیه های رهبرعمل می کردن وضعیت خوب میشد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی فتاحی
۱۲:۰۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
من تولیدی مبلمان داشتم چوب متری,۳/۵۰۰الان دارم میخرم ۸/۵۰۰میلیون تومن تمام همکارام کارگاه شون جمع کردم یا مسافر کشی میکنن یا بیکار شدن کسی نیست بدرد مردم توجه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
از درد مردم بی خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
جناب اقای مرعشی مسبب اصلی اوضاع بد امروز مافیا و فامیل بازی است کشوری که با ثروتش میتوان خیابانهایش را سنگفرش طلا کرد نباید در این وضع باشد
Germany
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
بنظرم این احزاب اگر میخوان خدمت کنند. متخصصین دلسوز و ناب وبا کیفیتی راکه سراغ دارند بعنوان مشاورین کارکشه به وزرا و اقای روحانی معرفی کنند تا دولت از تجارب دلسوزانه انها برای کیفیت و سرعت کارها بهره برداری کنه
--------------------------------------------
مادرزمان فعلی به مدیران جهادی ،دلسوز مردم ، شجاع ، دلیر ، دارای شایستگی های شخصی و شغلی لازم داریم که فقط برای خدا کار کنند و حب مقام و دنیا را نداشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
بله دوستمون درست می گه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
چرا راجع به سمت های ایشان و فرزندانش و مشاغل اقتصادی ایشان سوال نشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۷
متاسفانه فقط حرف و حرف و حرف ، هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد.
آخرین اخبار