رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال درقالب اجرای برنامه سلامت دهان و دندان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی در کشور زیر پوشش طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی قرار می‌گیرند.

اجرای برنامه سلامت دهان و دندانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حمید صمد زاده گفت:  همچنین درسال جاری طرح وارنیش فلوراید برای هفت میلیون دانش آموز در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی شهری و روستایی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: این طرح که هدف از اجرای آن ارتقای بهداشت سلامت دهان و دندان است در ۲ مرحله پائیز و بهار با همکاری آموزش و پرورش در کشور اجرا خواهد شد.

صمد زاده ادامه داد: با توجه به نقش و تاثیر فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان خانواده‌ها در اجرای این طرح با مسئولان آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری برای اولین بار شناسنامه سلامت دهان دانش‌آموزان تهیه شده است، گفت: با توجه به تاثیری که فلوراید در کاهش پوسیدگی دارد، بحث وارنیش فلورایدتراپی را که مطمئن‌ترین و موثرترین راه برای کاهش پوسیدگی است و در همه جای دنیا به آن تاکید شده، در ۲ نوبت در سال و به طور متوسط هر ۶ ماه یک بار برای دانش‌آموزان انجام می‌شود.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه اندازی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی از مهمترین دستاورد‌های طرح سلامت دهان و دندان است.

صمد زاده بیان کرد: دراین ارتباطز سال گذشته ۸۰ کلینیک سیار دندانپزشکی در سطح کشور راه اندازی و امسال نیز قرار است ۸۰ دستگاه دیگر راه اندازی شود.

وی یادآور شد: با راه اندازی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در سطح کشور خدمات بهداشت دهان و دندان به صورت رایگان در مناطق محروم و دورافتاده به افراد بی بضاعت جامعه ارائه می‌شود.

صمد زاده گفت: اجرای برنامه ارتقای سلامت دهان و دندان برای کودکان زیر ۶ سال نیز از جمله برنامه‌های مهم اداره سلامت دهان و دندان در سال جاری است.

وی با اشاره به طرح دندانپزشکی خانواده‌های روستایی در قالب برنامه پزشک خانواده افزود: این طرح در شهر‌های زیر ۲۰ هزار برای کودکان زیر ۱۴ سال و مادران شیرده اجرا می‌شود.

صمد زاده اضافه کرد: با اجرای طرح دندانپزشکی خانواده‌های روستایی ۱۳ خدمت دندانپزشکی به جمعیت هدف ارائه می‌شود و در این ارتباط مراکز خدمات جامع سلامت بازسازی و تجهیز و بیش از ۸۵ درصد مراکز روستایی که فاقد نیروی دندانپزشک بودند یکهزار و ۷۰۰ نفر نیرو جذب کردند.

وی با اشاره به شاخص تعداد دندان‌های پر شده، پوسیده و کشیده شده در کشور گفت: این شاخص در کودکان ۱۲ ساله ایرانی درسال ۱۳۹۱، ۲.۰۹ و امروز به ۱.۸۴ رسیده و این شاخص در استان بوشهر با ۱.۳ از میانگین کشوری پائین‌تر است.

صمد زاده گفت: میانگین تعداد افرادی که دندان پوسیده ندارند در کشور نزدیک به ۴۰ و در استان بوشهر ۵۰ درصد است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه به نوعی درگیر مشکلات دهان و دندان هستند و میزان پرداختی از جیب مردم در خدمات سرپایی در این حوزه دندانپزشکی به ۲۰ درصد می‌رسد اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

صمد زاده بیان کرد: تا قبل از اجرای این طرح مشارکت بخش دولتی کمتر از ۱۰ درصد بود و ۹۰ درصد خدمات در بخش خصوصی اتفاق می‌افتاد و سهم بیمه‌ها ناچیز و به اندازه ارائه خدمات کشیدن و جرم گیری بود و ترمیم دندان ۶ در سطح پائینی انجام می‌شد، ولی از سال ۱۳۹۴ تاکنون منابع خوبی در این حوزه هزینه و دستاورد‌های مناسبی داشته است.

انتهای پیام/م

طرح دهان و دندان برای ۱.۲ میلیون دانش آموز اجرا می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.