رئیس سامانه بهداشت ١٩٠ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۸ هزار و ۷۴۰ تماس با سامانه ۱۹۰ در طی شش ماه گذشته، ثبت و از این تعداد، ۵ هزار و ۴۶۰ مورد تماس، مربوط به شکایت بهداشتی در استان فارس بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت ١٩٠ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیشترین شکایت‌ها در سطح کشوری، به ترتیب از حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، شهید بهشتی، ایران، شیراز و اصفهان بوده که با نظارت و بازرسی کارشناسان این دانشگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اختصاص حجم ۱۰ درصدی از مجموع ۴۸ هزار و ۷۴۰ تماس کشوری به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: بیشترین موارد شکایت‌ها به ترتیب مربوط به فعالیت غیرمجاز مکان‌های مسکونی، اغذیه فروشی، ساندویچ، پیتزافروشی، بقالی، سوپرمارکت، آشپزخانه (کترینگ) و نانوایی بوده که از سوی شهروندان گزارش و به ثبت رسیده است.

این مسئول کشوری جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر برخورد و رسیدگی به موارد بهداشتی در سامانه ۱۹۰ را در ردیف ۱۰ دانشگاه برتر کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: در بخش نظرسنجی مردمی، از نحوه رسیدگی به شکایات و درخواست‌ها نیز با تماس گیرندگان پیگیری صورت گرفته و میزان رضایتمندی ۹۵ درصد گزارش شده است.

«قازاده، ۶۹ درصد از گزارش‌ها به سامانه ۱۹۰ را از سوی آقایان و با اعلام درخواست رسیدگی به دفع غیر بهداشتی فاضلاب، عرضه مواد غذایی سنتی فاسد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر اعلام کرد.

رئیس سامانه بهداشت ١٩٠ وزارت بهداشت، از همه هم‌وطنان خواست تا به محض رؤیت هرگونه تخلف بهداشتی، مورد را به سامانه شبانه روزی بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند تا موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن و با حساسیت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فارس نیز در آخرین نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، بر جدیت در برخورد با متخلفان امر بهداشت تاکید کرد و این موضوع را در ارتباط مستقیم با تهدید سلامت عمومی جامعه عنوان کرد.

وی بازرسان و کارشناسان بهداشت را «سربازان گمنام سلامت» نامید و با اشاره به تلاش‌های مستمر و جدی بازرسان و کارشناسان بهداشت در زمینه بازدید از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰۷ هزار بازدید در کل استان فارس، با حضور کارشناسان بهداشت محیط انجام شده و ۹۵ مرکز متخلف نیز تعطیل شده است.

عبدالرسول همتی در این نشست مطبوعاتی که در روز‌های پایانی نیمه نخست امسال برگزار شد، با معرفی سامانه ۱۹۰ که به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است، از ثبت ۵ هزار تماس تلفنی مردم با این سامانه، از ابتدای سال جاری خبر داد که در کنار بازرسی‌های منظم کارشناسان بهداشت محیط استان، مورد رسیدگی جدی قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با هرگونه اقدام مبنی بر تهدید سلامت مردم، برخورد قانونی می‌شود و هدف این است که هیچ محصولی به سلامت مردم آسیب نرساند.

همتی ثبت بیش از ۵ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ از سوی مردم فارس را ۵ هزار گام به سوی سلامت دانست که نمودی از سطح بالای آگاهی عمومی در استان و باور به نقش موثر اعضای جامعه در ارتقای سلامت عمومی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: استقبال مردم استان از سامانه تلفنی ۱۹۰، نشان دهنده اعتماد به همکاران بازرس بهداشت محیط و موجب دلگرمی فعالان این عرصه در مسیر تامین و ارتقای سلامت مردم است.

انتهای پیام/ن

ثبت تماس با سامانه ۱۹۰

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.