یک انجمن صنفی ترکیه‌ای امضای توافق تجارت آزاد را میان دو کشور خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، یک انجمن صنفی ترکیه‌ای ضمن تاکید بر محبوبیت کالا‌های ساخت این کشور در ایران، امضای توافق تجارت آزاد را میان دو کشور خواستار شد.

فاتح چایا باتماز، نماینده "انجمن صاحبان صنایع و کارفرمایان مستقل/ مسلمان" ترکیه در تهران در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: اقتصاد ترکیه و ایران مکمل همدیگر است. کیفیت و نوع و مدل کالا‌های ترکیه‌ای بسیار زیاد و متنوع است. ایران نیز تولیدکننده مواد خام و کالا‌های میانی است. به علت تحریم‌های آمریکا شرکت‌های بزرگ فعال در بخش انرژی، صنایع خودرو، نفت و لوازم خانگی ایران را ترک کردند. اگر شرکت‌های ترکیه‌ای از نظام بانکی وام دریافت نکرده و بدهی نداشته باشند، تحت تاثیر پیامد‌های منفی تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته و می‌توانند به تجارت خود با ایران ادامه دهند. شرکت‌های ترکیه‌ای می‌توانند خلاء ناشی از خروج  شرکت‌های دیگر کشور‌ها را در ایران پر و سرمایه گذاری کنند.

او افزود: سه سال پیش نیز ترکیه و ایران تجارت ترجیحی ۱۰ ساله‌ای را امضاء کردند. ترکیه ۱۵۰ قلم کالای ایران را از پرداخت مالیات گمرکی معاف کرد. ایران نیز همان معافیت را در مورد کالا‌های ترکیه‌ای به کار بست. امیدواریم تعداد اقلام کالا‌های معاف از مالیات افزایش یابد و زمینه امضاء تجارت آزاد ترکیه و ایران فراهم شود. ایران به علت آنکه عضو سازمان جهانی تجارت نیست، مالیات گمرکی بسیار زیادی را اعمال می‌کند و این مسئله تاثیر منفی بر ترکیه نیز دارد. کاهش تعرفه‌های گمرکی ایران، حجم تجارت دو کشور همسایه را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار