پشت بام های خانه تاریخی کامران یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان از محل اعتبارات ملی مرمت شد.

سمیه فرهادی، مسئول دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: عملیات مرمت پشت بام های این خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

وی افزود: سبک سازی بام ها،انتقال خاک و لایه های فرسوده بام به بیرون از خانه،استحکام بخشی سقف ها،اجرا و اصلاح چفت بام،اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای اندود نهایی کاه گل پشت بام ها در دو لایه از اقدامات مهم این پروژه مرمتی است.

به گفته وی،خانه تاریخی کامران با مساحت حدود 400 متر بنا، یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان است که به شکل برونگرا و در دو طبقه- طبقه فوقانی و و طبقه زیر زمین- به صورت خشتی ساخته شده است.

فرهادی گفت: وجود یک هشتی کوچک در ورودی و نیز نیم طبقات در بنا باعث ایجاد سلسه مراتب و نیز ساماندهی فضایی بی نظیری در این خانه شده که نمونه آن فقط در خانه های معروف کاشان به چشم می خورد.

وی در پایان تصریح کرد: پرونده این خانه تاریخی ارزشمند برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور فرستاده شده است که امید آن می رود این خانه نیز هر چه سریعتر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

شایان ذکر است: بیش از 700 خانه تاریخی در کاشان وجود دارد که 90 مورد از این خانه ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و کاشان 325 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور دارد.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت خانه تاریخی کامران در کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار