به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تولیدات و محصولات مرتبط با صنعت شکلات سازی، همواره در سطح جهان از تقاضای بالایی برخوردار است و همین ویژگی، سودآوری قابل توجهی را برای چنین عرصهای فراهم کرده است.
جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی در گفتوگو با رسانهها در خصوص صنعت شکلات سازی در کشور تصریح کرد: شکلات سازی در زُمره صنایع باکیفیت و مرغوب ایران قرار دارد که در سالیان گذشته به رشد و توسعه قابل توجهی دست یافته است.
وی میگوید: البته با وجود توفیقات حاصل شده، بخش قابل توجهی از عرضه تولیدات داخلی، در سطح کشورهای همسایه مشهود و ملموس است و میطلبد با ارتقای کیفی هر چه بیشتر، ضریب نفوذ و تسخیر در بازار کشورهای اروپایی به نحو شایسته تری محقق شود.
عدالتیان میگوید: البته با وجود موفقیتهای بسیار در این صنعت، از حِیث کِیفی همچنان در طراز و سطح کشورهای توسعه یافته و صاحب نام جهان قرار نداریم و میباید با فعالیتهای تحقیقاتی هر چه بیشتر شاهد پیشرفتهای افزون تری در این عرصه باشیم.
وی در تشریح دلایل و عوامل موثر در فاصله کیفیِ موجود میان شکلاتهای اروپایی با شکلاتهای ایرانی میگوید: یکی از مولفههای تاثیرگذار در این امر، به مواد اولیه تشکیل دهنده آن معطوف میشود و به عنوان نمونه در کشوری همچون سوئیس به دلیل تغذیه بسیار مناسب دام در دشتها و دامنه کوههای آلپ، به تبع شیر با کیفیت تری نیز به دست میآید و با عنایت به کیفیت بالای مواد اولیه این محصول، تولید نهایی از وجه تمایزات خاص به خود برخوردار است.
احمد نصیری، یکی از توزیع کنندگانِ عمده شکلات در استان البرز در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موفقیتِ چشمگیر صنعت شکلات سازیِ کشور در طول یک دهه اخیر اظهار کرد: علیرغم وجود تفاوتهای کیفی در میان شکلاتهای ایرانی و خارجی و غیر قابل انکار بودن مرغوبیت شکلاتهای خارجی به نسبت شکلاتهای ایرانی، اما نمیتوان این واقعیت را از نظر دور داشت که در کلیت امر، تولیدات داخلی، از کیفیت مطلوب و معقولی برخوردار هستند، اما متاسفانه به دلیل ضعف در بازاریابی و عدم انجام تبلیغات کافی ضریب نفوذ شکلاتهای ایرانی در بازار کشورهای خارجی، آنچنان که باید وسیع و فراگیر نیست و این در شرایطی است که با یک برنامه ریزی هدفمند، میتوان با همین کیفیتِ موجودِ تولیدات داخلی، بازارهای هدف کارخانجات داخلی را بیشتر کرد.
این توزیع کننده عمده شکلات تصریح کرد: در حال حاضر فاصله قیمتی قابل توجهی میان شکلاتهای ایرانی با خارجی وجود دارد که البته این تفاوتِ قیمتی، معیاری کامل و دقیق برای سَنجِشِ فاصله کیفی میان تولیدات داخلی و خارجی نیست.
وی افزود: به عنوان مثال، اگر فلان شکلات خارجی، ۱۵۰ هزار تومان از شکلات ایرانی گرانتر است، لزوما این بالا بودِ قیمت به دلیل اختلاف کیفی موجود در آن نیست، بلکه تعرفه بالای تعریف شده برای واردات شکلات به کشور باعث چنین افزایش قیمتی شده است.
نصیری گفت: به زعم بنده، این عرصه از نمونه حوزههایی است که لحاظ کردن تعرفه بالا در آن کاملا منطقی است، زیرا با عنایت به ظرفیتها و توانمندیهای بالای ایران در صنعت شکلات سازی میطلبد در راستای حمایت هر چه بیشتر از محصولات داخلی وَضع و اِعمالِ تعرفههای سنگین استمرار یابد.
وی افزود: با همه این اوصاف، همچنان واردات شکلاتهای خارجی به ایران بالا به نظر میرسد و با نیم نگاهی به اعداد و ارقام منعکس شده در رسانهها و گزارشهای موجود به روشنی این ادعا و واقعیت قابل اثبات خواهد بود.
نصیری گفت: بسیاری از شکلاتهای وارداتی از حیث کیفی تفاوت چندانی با تولیدات داخلی ندارند، اما متاسفانه جذابیت محصولات خارجی در میان بعضی از افکار و اذهان عمومی باعث شده تا میل و رغبت بیشتری برای خریداری و تهیه آن شکل بگیرد.
این توزیع کننده شکلات بیان کرد: بخشی از این پدیده را باید در نارساییهای فرهنگی و نگاه غلط به محصولات داخلی جستجو کرد و به اعتقاد بنده شکلات ایرانی میتواند به نِمود و جِلوه گاه حمایت از تولیدات داخلی مبدل شود، مشروط بر اینکه شاهد برنامه ریزی دقیقتر و اتخاذ تصمیمات منطقی تری در راستای حمایت از این بخش باشیم.
وی افزود: با حصول این امر، علاوه بر توسعه فرصتهای شغلی، توسعه صادرات غیرنفتی در کشور تقویت خواهد شد و این ضرورتی است که در شرایط فعلی اقتصادی کشور بیش از گذشته الزامی به نظر میرسد.
بنابر گزارشها و آمار گمرک، در چهار ماهه نخست سالجاری، بیش از ۲۹۰ تن شکلات به کشور وارد شده که با توجه به پویا بودن صنعت شکلات سازی در کشور، این حجم از واردات آن هم در بازه زمانی چهار ماهه، هیچ منطق و توجیهی ندارد و با وجود اتخاذ برخی از تصمیمات برای کاهش وارداتِ چنین محصولاتی، میطلبد ضریب واردات با کاهش هر چه بیشتری همراه شود که قطعا نائل شدن به چنین توفیقی، علاوه بر افزایش حمایت از تولید داخلی، از خروج ارز از کشور نیز، جلوگیری خواهد کرد.
علی بهره مند، رئیس اتحادیه شیرینی و شکلات در گفتوگو با رسانهها اذعان کرد: در صورت اختصاص میلیونها دلاری که صرف واردات میشود به تولیدات داخلی، صنعت شکلات سازی کشور با تحولات هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
وی میگوید: با وجود صادرات شکلاتهای ایرانی به برخی کشورهای آسیای میانه شرقی، حاشیه خلیج فارس، کانادا، استرالیا و غیره، توانمندیهای موجود حاکی از توان رقابتی و صادراتی هر چه بیشتر در بازار کشورهای خارجی است و میتوان با تدبیر، این محصول را به یکی از کالاهای جایگزینِ صادراتِ غیرنفتی مبدل کرد.
فخرالدین ارجمند، یکی از فعالان سابق در عرصه تولید شکلات در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موفقیت صنعت شکلات در کشور را از نگاهی متفاوت مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
وی با اشاره به لزوم توجه به بسته بندی تولیدات ایرانی به عنوان رکنی مهم و اثرگذار در ارتقای جذابیت کالای داخلی، گفت: برخلاف بسیاری از عرصهها که متاسفانه به موضوع بسته بندی بصورتی حرفهای نگریسته نمیشود، در صنعت شکلات سازی تلاش شده به بسته بندی اقلام تولیدی توجه ویژهای شود.
ارجمند تصریح کرد: فضای رقابتی و تعدد و تکثر واحدها و مراکز تولیدی شکلات باعث شده تا موضوع بسته بندی نیز در کنار کیفیت، در اولویت فعالان این عرصه قرار گیرد و در صورت لحاظ نمون این رویکرد در دیگر حوزههای تولیدی (بخصوص در بخش موراد خوراکی و غذایی) قطعا زمینه تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) به نحو شایسته و مطلوب تری فراهم خواهد شد.
در پایان امید آن میرود با تلاش دستگاههای ذی ربط در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگانِ شکلات، شاهد توفیقات ارزنده تری در این عرصه باشیم، امری که با توجه به موفقیتهای سالیان اخیر حاصل شده در سایه این فعالیت، قطعا غیر ممکن نخواهد بود و با بررسی اظهارات فعالان این عرصه، تلاش برای کاهش واردات شکلات خارجی یکی از پیش نیازهای حصول این امر به شمار میرود.
انتهای پیام/
سالهابعدخواهیدفهمید کودکانمان را ازطریق خوراکی واسباب بازی چگونه مجروح کردند
ازطریق مواداوایه محصولات وارداتی چگونه خوردوخوراک مسموم کرده اند
هیچ نظارتی هم نیست .
مخصوصآ غشر مستضعف که به دلیل پایین بودن توان مالی مجبورندهرچیزی رابخرند مثال برنج تقلبی
"کیفیت بالای بسته بندی یکی از دلایل موفقیت صنعت شکلات سازی در کشور محسوب میشود"