وزیر راه و شهرسازی گفت: بزرگترین تونل سازهای خاورمیانه امروز با همت بالای مهندسان ایرانی و استفاده از فناوریهای نوین به اتمام رسید.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اتمام عملیات حفاری تونل شرقی البرز امروز (شنبه 14مهر) با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
بر اساس این گزارش تونل شرقی البرز به عنوان طولانی ترین تونل سازهای خاورمیانه به طول 6 هزار و 400 متر در منطقه 2 آزادراه تهران – شمال ساخته شده است.
در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات این تونل به دست مهندسان و شرکتهای پیمانکاری ایرانی انجام شده است، گفت: در ساخت این تونل بنیاد مستضعفان نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است.
وی ادامه داد: این تونل بزرگترین و پیچیدهترین پروژه در کشور شناخته میشود و اتمام این پروژه ما را به آینده مهندسی ایران امیدوار میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در منطقه یک آزادراه تهران – شمال 18 دستگاه تونل و پل داریم، افزود: یکی از تونلهای این پروژه تونل تالون به طول 4 هزار و 500 متر و تونل دیگر که عملیات حفاری آن به اتمام رسیده تونل البرز است.
وی به ویژگیها و مشخصات خاص این تونل اشاره کرد و افزود: مجموعه تونل البرز شامل سه دهانه تونل به طول 6 هزار و 400 متر است و با احداث این تونل 5 کیلومتر از مسیر موجود کاهش و ما شاهد کاهش 15 دقیقهای زمان سفر میشویم.
آخوندی اظهار کرد: حذف گردنه کندوان و کاهش مخاطرات تردد در محور کرج – چالوس بهویژه در فصل زمستان از مهمترین مزایای بهرهبرداری از تونل شرقی البرز به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی به مشخصات منطقه 2 آزاده راه تهران – شمال اشاره کرد و افزود: قطعه 2 آزادراه تهران – شمال 22 کیلومتر است که 67 درصد از این قطعه شامل تونل و پل است.
وی با بیان اینکه 44 دستگاه تونل در طول این 22 کیلومتر وجود دارد افزود: وجود چنین پلها و تونلهایی عملیات راهسازی در این قطعه را بسیار دشوار کرده است.
آخوندی اظهار کرد: ایجاد تهویه در تونلی به طول 6 هزار و 400 متر یک اتفاق بسیار سخت و هزینهبر بوده است که توسط مهندسان ایرانی انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه توانستهایم ایمنی و جلوگیری از آتشسوزی در این تونل را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در ساخت این تونل 6 پیمانکار مجهز به تجهیزات، اجرای عملیات رویه بتنی آزادراه تهران – شمال را انجام دادهاند که به نوبه خود یک موفقیت بسیار بزرگ برای شرکتهای پیمانکاری ایرانی به شمار میرود.
آخوندی اظهار کرد: ایجاد مقاومت در لایه بتنی ظرف 24 ساعت یک اتفاق نادر و موفق به شمار میرود و همین موضوع موجب کاهش استفاده از سیمان و آسفالت در پروژهها میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش جهانی قیمت قیر گفت: کشور ایران در تولید سیمان بسیار موفق بوده و توانسته آن را صادر کند اما با ساخت این لایه بتنی که استفاده از آن نسبت به آسفالت بسیار ارزانتر است، سعی خواهیم کرد در سایر پروژههای آزادراهی از لایه بتنی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: استفاده از بتن طول عمر آزادراهها را از 25 سال به 50 سال افزایش میدهد و یکی از کم هزینهترین پروژههای آزادراهی به شمار میرود.
انتهای پیام /