به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران در نشستی که امروز در ساختمان اورژانس برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد از پایگاه های اورژانس کشور برای رسیدن به وضعیت مطلوب و حفظ شان پرسنل اورژانس، بازسازی شده و برای بهبود مسائل بهداشتی استفاده از پدهای یکبار مصرف به ساختار خدمت رسانی اضافه شده است، اتفاقی که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است و به این وسیله از افزایش کاهش دما بدن بیمار جلوگیری خواهد شد، همچنین استفاده از آتل یکبار مصرف را جایگزین آتلهای گذشته کردیم، آتل هایی که با دوباره استفاده شدن، فرصت کافی برای گند زدایی آنها نبود و ناقل بیماری ها بود.
صابریان افزود: در مورد مشکلات قلبی یا همان کد ۲۴۷ نیز خدماتی بهتر ارائه شد، متخصصین قلب ما دائماً فعال هستند و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ بیمار از این خدمات استفاده میکنند.
وی ادامه داد: از سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش تماس ها و در پی آن ۳۵ درصد افزایش مأموریتها را داشته به طوری که روزانه حدود ۷ هزار تماس با مرکز اورژانس برقرار می شود و متاسفانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد آنها مزاحم تلفنی هستند و با طور معمول هر کدام بیش از ۵۰ تماس بر قرار می کنند که خطوط تماس را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.
صابریان اظهار کرد: تا سال گذشته حدود ۵۴ آمبولانس تصادفی داشتیم که از چرخه خارج شده بودند و پس از انجام اقدامات لازم، در نهایت برخی از آنها به چرخه کار بازگشت یا در بخش آمبولانسهای رزرو قرار گرفت.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز آسیب به پرسنل اورژانس باید محدوده خدمترسانی به آن ها ایمن شود، همچنین با مجهز شدن به بیسیم های فعال، به محض اعزام نیروهای اورژانس، مورد سریعا به پلیس اطلاع داده می شود. در حال حاضر بیسیم ها خریداری شده و در حال پیگیری نصب آنها هستیم. با این کار در ضمن خدمات رسانی اورژانس حوزه ها محدود می شوند و ازجایی به بعد در صورت نیاز به ورود اورژانس نیروهای نظامی تجهیزات لازم را در اختیار ما قرار خواهند داد.
وی ادامه داد: برای امنیت جانی پرسنل موتور آمبولانس، دیگر تنها کلاه ایمنی کفایت نمی کند، چرا که آسیب های شدید ممکن است به از دست دادن اعضای بدن منجر شود. از این رو لباس های مورد استفاده این افراد به طوری طراحی شده است که از آسیب رسیدن به ساق و شانه و ستون فقرات آنها جلوگیری کند.
وی در خصوص استفاده از نرم افزار های مسیر یاب بیان کرد: در حال حاضر از نرم افزار دال استفاده میکنیم که نرم افزار ایرانی برای مسیریابی است و طی بررسی های انجام شده نتایج خوبی داشته است اما نمیتواند ترافیک را حل کند.
صابریان ادامه داد: با نگاهی با تراکم و تجمعی که به دلایل مختلفی ایجاد میشود، در حال حاظر زمان خدمت رسانی ما حدود ۶ دقیقه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در کمتر از ۱۵ دقیقه به محل میرسیم که البته بستگی به وسیله اعزامی دارد. در موتور آمبولانس های زیر ۱۰ دقیقه و در آمبولانسها بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه به این محل رسیدهاند، اما به هر حال برای شهری با ۱۴ میلیون جمعیت در سطح استاندارد به بیش از ۴۵۰ موتور آمبولانس و بیش از ۴۰۰ آمبولانس احتیاج است، در حالی که پوشش دهی ما هم اکنون با ۲۲۰ دستگاه انجام میشود.
رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: حدود ۲۵۰ آمبولانس برای ناوگان اورژانس کشور خریداری شده و قرار است از این بین ۴۰ دستگاه به شهر تهران برسد، اتفاقی که قطعا به بهبود خدمات رسانی منجر خواهد شد.
رئیس اورژانس کشور درباره عدم پذیرش بیماران توسط بیمارستان ها، گفت: در حال حاضر برای انتقال بیمار در صورتی که مشکل حاد باشد، به نزدیک ترین بیمارستان، خصوصی یا دولتی منتقل می شود و در صورت عادی بودن شرایط نزدیکترین بیمارستان دولتی انتخاب می شود. متاسفانه پذیرش توسط خود بیمارستان برای بخش اورژانس گاهی ما را با مشکل تراکم بیمار مواجه میکند البته تا به امروز مشکلی خاص نداشته ایم.
صابریان در مورد اورژانس ریلی اظهار کرد: این موضوع بحثی مهم و پدافندی برای شهر تهران محسوب می شود، تعدادی از ایستگاه های پر ترافیک انتخاب شده و طی تفاهمنامهای تعداد قطعی آنها اعلام خواهد شد.
صابریان ادامه داد: برخی برای افزایش امنیت پرسنل پیشنهاد نصب دوربین را مطرح می کنند، اما با توجه به ورود پرسنل اورژانس به حریم خصوصی افراد این امکان وجود ندارد، مگر اینکه برای جلوگیری از تخلفات ترافیکی بر روی خودرو نصب شود که در حال حاظر بودجه انجام چنین فعالیتی را نداریم.
صابریان گفت: در اربعین حسینی هم مانند سالهای گذشته ما ۶۰ آمبولانس با نیروهای داوطلب از خود پرسنل اورژانس و دو دستگاه اتوبوس اورژانس را اعزام خواهیم کرد.
وی بیان کرد: امیدواریم با توجه به حمایت وزیر و فعالیتهای دکتر کولیوند کارهای اساس نامه پی گیری شود تا مشکلات اورژانس کاهش یابد.
وی یاد آوری کرد: برنامههایی برای آموزش همگانی در نظر گرفتهایم، علاقمندان میتواند دوره آموزش را گذرانده و مدرک فوریت های پزشکی دریافت کنند، همچنین نهادها میتواند آموزش گروهی داشته باشند تا با هم به سلامت جامعه بیشتر کمک کنیم.
اقدامات زیادی طی یک سال گذشته توسط اورژانس کشور انجام شده؛ در طی این یک سال میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات موتورلانسها به 71 درصد و میزان رضایت از آمبولانسها 83 درصد رسیده است که این موضوع نشان دهنده بهبود نحوه خدمت رسانی ست.
وی ادامه داد: در حال حاضر کدهای فعال اورژانس از ۱۷۵ خودرو سال گذشته به حدود۲۲۰ کد رسیدهاست؛ همچنین کدهای رزرو از ۱۵ خودرو سال گذشته به عدد ۹۰ افزایش یافت که در مواقع بحران فعال خواهند شد؛ تعداد ماموریت موتورلانسها هم که در سال گذشته ۱۵ هزار ماموریت در ماه بود با ۱۶۰ نقطه فعالی که در حال حاظر انجام فعالیت میکنند تعداد ماموریتها را به صورت ماهانه را به حدود ۲۰ هزار ماموریت در ماه رسانده است.
صابریان ادامه داد: طی یک سال گذشته ۱۸ پایگاه شهری و 2 پایگاه جادهای به پایگاههای اورژانس تهران اضافه شده است. باید توجه داشته باشیم تاسیس پایگاههای شهری به دلیل بالا بودن تراکم در شهر تهران بسیار دشوار است و این اقدام از جمله اقدامات مختص این سازمان به شمار میرود.
وی در خصوص احداث پایگاه های هوایی بیان کرد ادامه داد: پایگاه امداد هوای شهرستان پردیس هم اخیرا به این ناوگان اضافه شده و اقداماتی نیز برای احداث پایگاه هوایی در بوستان ولایت صورت گرفته است و به زودی آغاز به کار خواهد کرد.
انتهای پیام/