نماینده مردم زابل گفت: مسئله آب یکی از ابرچالش‌های ما به ویژه در استان سیستان و بلوچستان است، لذا باید به صورت جدی پیگیری شود.

یکی از ابرچالش‌های ما به ویژه در استان سیستان مسئله آب استبه گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در جلسه علنی امروز مجلس(15 مهر ماه) طی سوالی از وزیر نیرو درباره میزان تبخیر آب، اظهار کرد: مسئله آب یکی از ابرچالش‌های ما به ویژه در استان سیستان و بلوچستان است، لذا باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی افزود: دو مشکل اساسی تبخیر و رسوب گذاری سدها و مخازن آب را تهدید می‌کند که متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی مقتضی صورت نپذیرفته است و علی رغم تذکرهای دلسوزانه کارشناسان و نمایندگان تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دهمرده ادامه داد: آقای اردکانیان حتما اطلاع دارید که از منابع آبی سیستان و بلوچستان سالانه حدود 300 میلیون مترمعکب تبخیر و میلیون‌ها مترمکعب نیز رسوب گذاری می‌شود به عبارت دیگر این حجم از تبخیر بیش از یک سوم حقآبه ایران و افغانستان و 10 برابر مقدار آبی است که سالانه از زابل به زاهدان منتقل می‌شود و در اثر این همه چالش و حساسیت به وجود آمده است.

نماینده مردم زابل ادامه داد: آقای وزیر سوال من این است که وزارت نیرو جهت جلوگیری از خشکی و تبخیر در استان سیستان و بلوچستان چه اقدامی به عمل آورده است و در صورت خشکی کامل که با این روند کاملا طبیعی به نظر می‌رسد چه مخازنی را برای ما در نظر گرفته است؟ ‌آقای وزیر حتما اطلاع دارید که همکاران شما خواسته و یا ناخواسته در جهت تشدید خشکی منابع آبی سیستان و بلوچستان اقدام می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع انتقال آب از دریای عمان نباید موجب شود که مسئله احقاق حقابه کشورمان از افغانستان فراموش شود، بر اثر ایجاد سد و بند در رودخانه‌های استان 80 درصد رودخانه‌ها در سال خشک هستند و متأسفانه در این بین افغانستان نیز به تعهد خود پایبند نبوده است.

دهمرده با بیان اینکه متأسفانه اوج خشکسالی سیستان و بلوچستان در سال زراعی 97 مشهود است و آورده رودخانه‌ها منفی شده است، گفت: همچنین آب شرب مردم منطقه نیز غیرقابل استفاده است و بوی نامتبوع می‌دهد، وزارت نیرو باید گزینه پایدار برای رفع این مسائل ارائه دهد.

نماینده زابل خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان راه آهن ندارد و از نعمت گاز نیز برخودار نیست، متأسفانه مجموعه صنعتی نیز در راستای ایجاد اشتغال در استان وجود ندارد و حتی مرزها نیز بسته شده که سبب ایجاد مشکل شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار