بندر خرمشهر با دویست و سی هکتار وسعت ، نخستین بندر کشور در تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ بندر خرمشهر با قریب دویست هزار نفرجمعیت در منتهی الیه جنوب غربی جلگه خوزستان ، در همسایگی کشور عراق و در محل تلاقی رود خانه‌های اروند رود و کارون قرار گرفته است و تا خلیج فارس حدود صد و ده کیلومتر فاصله دارد.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

وجود این رودخانه ها موقعیت مهم خاصی را از نظر تجاری برای این بندر ایجاد کرده است به گونه ای که براحتی هم از طریق رودخانه اروند رود و هم از طریق رودخانه بهمن شیر به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان دسترسی دارد ، بنا به اعلام سایت رسمی اداره بندر و کشتیرانی همین موقعیت خاص این بندر بود که موجب شد، که تا پیش از انقلاب بیش از 90 در صد صادرات و واردات غیر نفتی کل کشور از همین بندر انجام شود.

قرار گرفتن بندر خرمشهر در رده بنادر مهم کشور

بروز جنگ تحمیلی موجب شد تا بنادر دیگر کشور در سواحل خلیج فارس مورد توجه قرار گیرند و توسعه یابند، اما بدون شک موقعیت مهم جغرافیایی این بندر همچنان آن را در رده بنادر مهم کشور قرار دارد، این بندر در کنار بندر آبادان در منطقه آزاد اروند قرار داشته و نقشی حیاتی برای صادرات و واردات جنوب غرب کشور ایفا می‌کند.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

بندر خرمشهر با دویست و سی هکتار وسعت بزرگترین بندر آزاد تجاری کشور و نیز نخستین بندر کشور در تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی است که در آن کشتی های بزرگ در حال پهلو گیری و تخلیه مایحتاج مردم هستند .

این بندر پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امام خمینی (ره )در خوزستان سومین بندر بزرگ کشور محسوب می شود ، اما در بین مناطق آزاد ، بندر خرمشهر بزرگترین بندر آزاد تجاری کشور است .

این را هم نباید از یاد برد که بندر خرمشهر نزدیکترین بندر به مرکز کشور است و می تواند در سریعترین زمان ممکن کالاها و اجناس مورد نیاز مردم را از این بندر به مرکز کشور منتقل کرد.

مهران میدری معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: بندر خرمشهر با آبخور بیش از 4 متر در همه ایام سال توان و آمادگی پهلوگیری ، تخلیه و بارگیری کالا از سراسر ایران و جهان را دارد.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

 

وی برنج، شکر، روغن و لوازم یدکی خودرو را عمده کالا‌های وارداتی بندر خرمشهر اعلام کرد و افزود: این کالا‌ها بر اساس نیاز مردم و از کشور‌های اروپا، آمریکای جنوبی و حوزه خلیج فارس وارد بندر خرمشهر می‌شود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر ظرفیت فعلی کانتینری بندر خرمشهر را ۲۵۰ هزار تی‌ای یو (واحد شمارش کانتینر) اعلام کرد و گفت: ترمینال کانتینری پیشرفته و با امکانات روز دنیا در آینده‌ای نزدیک در این بندر راه اندازی می‌شود.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

مزیت های مهم بندر خرمشهر

متصل بودن بندر خرمشهربه شبکه راه آهن سراسری و برخورداری از پنج کیلومتر شبکه راه آهن داخلی، نزدیکی به فرودگاه بین المللی آبادان، قرار داشتن در عمق صدو ده کیلومتری خاک کشورمان ، که این امر از لحاظ سوق الجیشی بسیار مهم محسوب می‌شود و ضریب امنیت این بندر را در مقایسه سایر بنادر که در سواحل خلیج فارس قرار دارند افزایش می‌دهد، و نزدیکی بسیار زیاد به بندر مهم تجاری بصره با فاصله حدود سی کیلومتر که این امر صادرات به بندر بصره و بازار بزرگ کشور عراق را بسیار تسهیل و تسریع می‌کند، از مزیت‌های بسیار مهم آن محسوب می‌شود.

همچنین این بندر تنها بندر بزرگ کشور است که  آ ب‌های آب شیرین دارد که از این لحاظ ممتاز‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود.

رانندگان خودرو‌های سنگین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛  از وجود امکانات بویژه برای استراحت رانندگان در بندر خرمشهر ابراز رضایت کردند و گفتند: اینجا کیفیت کار خوب است و رانندگان هم در اینجا راحت هستند.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

ناخدای یک کشتی تجاری هم گفت: هم اکنون ما در حال تخلیه لوازم ساختمانی و مواد غذایی در بندر خرمشهر هستیم.

میدری معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در نیمه نخست امسال بیش از هفتصد و ۲۲ هزار تن کالا از بندر خرمشهر صادر شده که نسبت به پارسال ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: هم اکنون واردات کالا‌های مورد نیاز مردم به بندر خرمشهر نیز در حال انجام است و در روز‌های آینده شناور‌های کانتینری نیز برای تخلیه بار وارد بندر خرمشهر می‌شوند.

تنوع کالاهای وارداتی غیرنفتی در بندر خرمشهر

حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بندر خرمشهر هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: میزان سرمایه گذاری در بندر خرمشهر و نیز در ظرفیت پایانه‌های مسافری این بندر طی ۶ ماه گذشته رشد داشته است.

فعالیت بندر خرمشهر در امر صادرات و واردات

 بندر مهم خرمشهر با توان هر چه بیشتر در حال فعالیت و در حال انجام عملیات صادرات و واردات گسترده است و کشتی‌های اقیانوس پیما بطور مستمر در حال پهلوگیری در آن هستند و مسئولیت خطیر صادارات و واردات گسترده‌ای را در جنوب غرب کشور به دوش می‌کشند.

از آنجایی که رقابت شدیدی بین بندر خرمشهر و بندر بصره برای جلب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، مسئولان باید با توجه بیشتر به این بندر مهم تجاری و توسعه امکانات آن ضریب موفقیت آن را در مقایسه با رقبای خارجی افزایش دهند تا شاهد روز‌های بهتر و اقتصادی شکوفاتر برای بندر خرمشهر و جنوب غرب کشور باشیم.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

برچسب ها: صادرات ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.