معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : توسعه صادرات نیازمند رفتارهای هارمونیک جدی است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از صادرات به عنوان یک هنر یاد کرد که توسعه آن نیازمند رفتارهای هارمونیک جدی بین همه بخش‌ها است.

وی توسعه تجارت را نیازمند تغییر رفتار در کل کشور دانست و افزود: ایران یک کشور صادرکننده جدی نیست و این امر روی رفتارهای اداری، بانکی، اجرایی، برپایی نمایشگاه‌ها، شیوه بسته‌بندی و حتی شیوه تولیدات ما اثر گذاشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، برای توسعه تجارت در کشور باید حوزه حمل و نقل، کیفیت تولیدات، بازاریابی، زیرساخت‌های تجاری مرزها، بسته‌بندی، برندینگ و ... همپای هم حرکت کنند.

حاتمی با بیان اینکه کرمانشاه یکی از استان‌های جدی کشور در حوزه تجارت خارجی است، از تجارت به عنوان یکی از ارکان توسعه استان بعد از بخش کشاورزی یاد کرد و گفت: باید حوزه تجارت خارجی جان تازه‌ای بگیرد و رشد کند.

وی توسعه تجارت را نیازمند پنج اصل مهم شامل توجه به بازارهای صادراتی، توجه به واردات، زیرساخت‌های نرم افزاری مانند رویه‎ها و مجوزها، زیرساخت‌های فیزیکی و در نهایت اصل برگزاری رویدادهای تجاری و بازرگانی دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه توجه به بازارهای صادراتی نیازمند تولید محصولات با کیفیت است، خاطرنشان کرد: از واحدهای تولیدی صادراتی بیشتر حمایت می‌کنیم.

حاتمی ابراز امیدواری کرد، کرمانشاه در نهایت صادرکننده چند برند یا کالای شاخص در سطح بازارهای جهانی شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش زیرساخت‌ها نیز باید اقدامات جدی با همکاری همه دستگاه‌ها صورت گیرد، اظهار کرد: همه بازارچه‌های مرزی استان باید طرح جامع داشته باشند.

به گفته این مسئول، برای توسعه زیرساخت‌ه‌های مرزی باید از سرمایه‌گذارانی که آماده‌اند حمایت کرد و کرمانشاه را پاتوق افرادی بکنیم که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت را دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه مرز ارث پدری هیچکس نیست، عنوان کرد: هیچ انحصاری برای ورود سرمایه‌گذاران به زیرساخت‌های مرزی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری برای فراهم کردن زیرساخت‌های مرز سومار پای کار است، گفت: این سرمایه‌گذار باید در زمان کوتاهی استارت کار خود را بزند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم تسریع در اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان هم تاکید کرد و ادامه داد: این طرح باید توسط شرکت پیمانکار دارای گرید "یک" اجرا شود که کاربلد باشد.

حاتمی معتقد است، حوزه حمل و نقل و ترانزیت نیز یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز تجارت است که می‌توان در این زمینه با شرکت‌های خارجی هم کار کرد.

وی همچنین خواستار برپایی رویدادها و تبادل هیات‌های تجاری شد و یادآوری کرد: احداث سایت جدید نمایشگاه کرمانشاه نیز باید برای برپایی رویدادها با جدیت پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه نباید در کرمانشاه فقط به صادرات محدود شد و از واردات غافل شویم، افزود: کشورهای مطرح دنیا همپای صادرات به واردات هم توجه دارند.

حاتمی از بخش خصوصی استان خواست در زمینه واردات پای کار آمده و تجار قوی معرفی کنند و یادآور شد: کرمانشاه در بسیاری از کالاها مانند موز، لاستیک و ... می‌تواند واردکننده باشد.

حاتمی لاستیک را از جمله مهمترین این موارد دانست که طی چند وقت اخیر با مشکلاتی درکشور مواجه بود و یادآوری کرد: نیاز کشور سالانه پنج میلیون حلقه لاستیک است که فقط 500 هزار حلقه آن هم با توزیع نامناسب در کشور تولید می‌شود و مابقی در سالیان گذشته به شیوه غیررسمی از جمله کولبری، ته‌لنجی و ... وارد شده و اکنون با افزایش نرخ ارز واردات لاستیک به این شیوه قفل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این زمینه فرصت خوبی است که چند واردکننده عمده در زمینه لاستیک پای کار بیایند و از شرکت‌های معتبر دنیا ثبت سفارش انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خواستار احصای چالش‌های جدی پیش روی تجارت استان شد تا بتوان در جلسات برای حل این چالش‌ها فکری کرد و گفت: از این پس جلسات کارگروه توسعه صادرات باید منظم، با دستور کار مشخص و با حضور مدیران کل برگزار شود.

 

 

انتهای پیام/د

تجارت به عنوان یکی از ارکان توسعه استان بعد از بخش کشاورزی است

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.