به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بشر از همان ابتدا زندگی در این کره خاکی همواره در پی ایجاد ارتباط با یکدیگر بوده ایجاد صدا و آوا، برافروختن دود و آتش، بستن نامه به پای پرندگان و مانند آن از جمله کارهایی بوده که در این رابطه انجام میداده است.
با گذشت زمان و گسترش جوامع بشری توجه به سرعت انتقال پیام و صحت آن مورد توجه قرار گرفت، تلگراف و بعد پست مواردی بودند که جایگزین روشهای کهن شدند.
پست به عنوان یک ابزار ارتباطی جمعی از پیشینهای طولانی برخوردار است، تاریخچه استفاده از پست در ایران به سه هزار سال پیش و زمان حکومت هخامنشیان باز میگردد که این امر پیشتازی کشور در استفاده از این ابزار را نمایان میکند.
استفاده از شیوههای نوین در پست به تدریج گسترش یافت و فعالیتها در این حوزه انجام شد، پست در ایران تا پیش از ۱۲۲۱ هجری شمسی به صورت اداره بود که با توجه به موفقیتهای پست در انجام دادن امور کشور ناصرالدین شاه قاجار دستور تشکیل وزارت پست را صادر کرد و امیر کبیر بنیانگذار تاسیس آن بود، با تشکیل اتحادیه پست جهانی ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد.
شیوههای نوین پستی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رواج بیشتری یافت و به مرور فعالیتهای بی شماری در شبکه پستی کشور صورت گرفت.
حذف ساختار سنتی پست و به کارگیری فناوریهای تازه و متنوع، چون پست پیشتاز، پست مستقیم، سلف سرویس پستی، تحویل هوشمند بستههای پستی، پست تصویری، پست یافته، صندوق شخصی، پست تلفنی ۱۹۳، پست اکسپرس، پست خرید، پست رستانت، خرید اینترنتی، پست ویژه، پیک ویژه و مانند آن از جمله دستاوردهای مهم در این حوزه است.
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در اجرای بسیاری از طرحهای کلان ملی از جمله توزیع کارت سوخت، توزیع کالابرگهای شهری، روستایی و عشایری، ثبت نام و توزیع کارت ملی، کارهای خودرو، توزیع فرمهای اطلاعات اقتصادی، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، ثبت نام تلفن همراه و مانند آن مشارکتی گسترده دارد.
این نهاد به منظور توسعه هر چه بیشتر رقابت پذیری، پویایی و پاسخگویی مناسب به نیازهای متنوع و تازه پستی بستری مناسب به منظور حضور و مشارکت فعال بخش خصوصی به همراه اپراتورهای دولتی برقرار کرده و خصوصی سازی یکی از نتایج مهم برای آن است.
پست به مفهوم یک نهاد ارتباطی در نظام اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور نقش دارد بویژه در بخش اجتماعی و اقتصادی، باعث حفظ محیط زیست، کاهش سفرهای شهری و میان شهری افراد، آسان کردن فرآیندهای نظام اداری، توسعه رفاه اجتماعی و زمینههای صرفه جویی و بهره وری اقتصادی را به وجود میآورد در بخش فرهنگی نیز فرهنگ عمومی و تخصصی جامعه را بالا و ارتباطات فرهنگی را آسان میکند در عرصه سیاسی نیز باعث برقراری ارتباط حکومت، سازمانها و مردم میشود.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب میشود که نقش ارتباطات و مبادلات در این منطقه بسیار مهم بوده و است.
موزه پست زاهدان در مکانی دیدنی و بافت قدیمی مرکز شهر زاهدان واقع شده است، اگر میخواهید از وضعیت پست در این شهر از آغاز فعالیت آن تا کنون اطلاع پیدا کنید سری به موزه پست زاهدان بزنید موزهای که در آن انواع مهرها، ماکت ها، مجسمه ها، تمبرهای کهن، تمبرهای قبل و بعد از انقلاب، قسمت معرفی ارتباطات، نمایش تلفنهای قدیمی و سایر ابزار آلات و همچنین سالن سمعی بصری مجهز به سیستم صوتی و تصویری را از نزدیک دیده و با تاریخچه آنها آشنا شوید.
ساختمان این موزه بنایی خشتی و گلی مرمت شده و از اماکن قدیمی اداری شهر زاهدان است که در دوران پهلوی و به منظور اداره پست و تلگراف بنا شده است در حال حاضر این موزه در خیابان طالقانی، بین طالقانی ۹ و ۱۱ واقع شده است، این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۵۷ به ثبت آثار ملی کشور رسیده و در سال ۱۳۸۴ مورد مرمت و احیاء قرار گرفت است.
یکی از افرادی که در حال بازدید از موزه بود گفت: من ساکن و بزرگ شده شهر زاهدان هستم، اما متاسفانه تا بحال از این موزه جذاب دیدن نکرده بودم.
محمد طاهری افزود: آثار و تجهیزات فراوان موجود در این موزه نشان از نقش پیام رسانی و ارتباط در هر جامعهای دارد.
وی به سهولت ارتباط و انتقال مفاهیم جمعی در جامعه امروزی و دشواری انتقال پیام در زمانهای گذشته اشاره کرد و ادامه داد: آثار و ماکتهایی موجود در این موزه نشان از دشواری کار پست در دوران گذشته دارد انتقال و بررسی نامههایی که گاه شاید تا ۲ ماه زمان میبرده تا به دست صاحبانش برسد.
این شهروند زاهدانی بر تبلیغ و شناساندن هر چه بیشتر و بهتر چنین مکانهایی تاکید کرد و گفت: ایجاد اردوهای دانش آموزی، هدیه دادن بلیط این اماکن به دوستان و مانند آن میتواند باعث شناخت مردمان از تاریخ و تمدن ملی و غرور و شکوفایی جامعه شود.
مدیر کل پست سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰۴ دفتر و واحد پستی برای خدمات رسانی به مردم در این استان فعال است.
مهدی زمانی افزود: ۳۹ دفتر دولتی، ۷۷ دفتر پیشخوان، ۲۳۱ دفتر ict (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، ۵۷ دفتر پستی روستایی در سیستان و بلوچستان به مردم این استان خدمات پستی ارائه میکنند.
وی از سه قرار داد جدید در حوزه پستی خبر داد و گفت: امضای قرار داد با شرکت نفت برای ثبت نام خانوارها در تهیه و توزیع کالا برگ نفت سفید از طریق زیر ساختهای الکترونیکی و بانکی در واحدهای پستی شهر و روستا که از امروز نیز شروع شده از جمله این قراردادها است.
وی بیان کرد: نحوه نام نویسی کلابرگ نفت سفید براساس جمعیت خانوارها صورت میگیرد و ابتدا از خانوارهای ۳ و ۴ نفره شروع شده است.
مدیر کل پست سیستان و بلوچستان امضای قرارداد با بنیاد مسکن برای توزیع اسناد روستایی را از دیگر اقدامات یادشده ذکر کرد و گفت: براساس این قرارداد افراد میتوانند با مراجعه به مراکز پستی به تهیه و دریافت اسناد خود اقدام کنند.
زمانی بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان میتوانند همواره با مراجعه به این دفاتر از خدمات پستی مورد نیاز خود بهرهمند شوند.
وی با اشاره به تنوع خدمات پستی در سیستان و بلوچستان افزود: رهگیری مرسولات پستی با استفاده از تلفن همراه به منظور ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به مردم میسر است.
وی تصریح کرد: سرشماره # ۱۹۳* برای پیگیری مرسولات پستی، از سال ۹۴ توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با همکاری اپراتورهای تلفن همراه اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: آشنایی با تمامی خدمات و سرویسهای پستی قابل ارائه در تمامی واحدهای پستی از جمله رهگیری مرسولات نیروی انتظامی شامل مدارک خودرو، کارت نظام وظیفه، کارت موتورسیکلت و گواهینامه، تاییدیه کدپستی ۱۰ رقمی، تعرفههای پستی، آدرس و نشانی دفاتر پستی و تماس با سازمانهای دولتی و غیردولتی از جمله خدمات اداره پست به هموطنان است.
مدیر کل پست استان بیان کرد: رهگیری مرسولات پستی و اشیاء گمشده از طریق سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.it امکان پذیر است.
وی اظهار داشت: نامههای پستی مردم سیستان و بلوچستان با روشهای عادی، پیشتاز و امانت به صورت زمینی، هوایی و ریلی به داخل و خارج از استان ارسال میشود.
زمانی با اشاره به فعالیتهای ۶ ماهه نخست امسال اداره کل پست استان افزود: در ۶ ماه نخست امسال یک میلیون و ۲۱ هزار مرسوله پستی از طریق دفاتر پستی استان جابجا شده است.
هرچند امروزه تبادل اطلاعات از طریق درگاههای اینترنتی و مجازی کار را برای افراد سهل کرده و با کمترین هزینه و صرف وقت قادر هستند با تمام دنیا ارتباط برقرار کنند و دیگر از نامههای پستی طویل و وقت گیر قدیمی خبر چندانی نیست، اما این نظام اجتماعی همواره برای رفع نیازها و رفاه جامعه کشور از تکاپو نایستاده و در تلاش است.
۱۷ مهر روز جهانی پست بهانهای شایسته برای توجه ویژه به نهادی اجتماعی محسوب میشود نهادی که از کهنترین و گستردهترین وسایل ارتباطی جهان است و سدههای متمادی برای سهولت و آسانی ارتباط انسانها خدمتهای فراوانی را به بشر ارائه کرده است.
انتهای پیام /پ