آموزش و پرورش طی جوابیه‌ای به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع «اجرای سند تحول بنیادین با الگو‌های غربی/ برخی در آموزش و پرورش مصداق اجرای سند ۲۰۳۰ هستند» واکنش نشان داد.

جوابیهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پیرو گزارش منتشره در باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان «اجرای سند تحول بنیادین با الگو‌های غربی/ برخی در آموزش و پرورش مصداق اجرای سند ۲۰۳۰ هستند» آموزش و پرورش به این موضوع واکنش نشان داده است و جوابیه را برای این موضوع صادر کرد که مشروح آن به شرح زیر است:

عطف به مطلب مندرج در آن باشگاه خبرنگاران به تاریخ ۱۶/۰۷/۹۷ باعنوان «اجرای سند تحول بنیادین یا الگو‌های غربی/برخی در آموزش و پرورش مصداق اجرای سند ۲۰۳۰ هستند» پاسخ مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به استحضارمی رساند.

مطلب درج شده در آن رسانه با عنوان اجرای سند تحول بنیادین یا الگو‌های نوین، با استفاده از مطالب پراکنده وگردآوری و مونتاژ نقل قول‌های نامرتبط، تلاش کرده تا وزارت آموزش و پرورش را به بی توجهی به مبانی دینی و اعتقادی متهم نماید و در این مسیر استناد اصلی این گزارش به مطلبی از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر مقاومت بخش‌های مختلف داخل و خارج وزارت آموزش و پرورش در برابر طرح‌ها و برنامه‌های تحول گرایانه بود که در مصاحبه‌ای به نقل از وزیر اسبق (حاجی بابایی)، «مقاومت در برابر تغییر» را مساویِ مخالفت با دین و مذهب قلمداد کرده و بیان کرده اند که «مقاومت در برابر تغییر» را کسانی به کار می‌برند که به شدت تفکرسیاسی دارند و وجود چنین افرادی برای آموزش وپرورش مضر است».

در این خصوص خاطر نشان می‌سازد:

اولاً: نقد سیاست‌ها وبرنامه‌های دوران وزارت آقای حاجی بابایی قطعاً مساوی با بی دینی و سیاسی بودن نیست چرا که ایشان مانند هر مدیری قابل نقد است.

ثانیاً: آقای حاجی بابایی که خود از مدیران فرهنگی زحمتکش در وزارت آموزش و پرورش بوده اند بهتر می‌دانند که ایشان ملاک حق و باطل نیستند و نمی‌توان افراد را به چنین اتهامات واهیانه هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب در سخنان حکیمانه اخیرشان همه را به جوانگرایی و فراهم نمودن زمینه رویش‌های جدید دعوت کرده اند، متهم کرد.

ثالثاً: مقاومت در برابر تغییر حرف و سخن سیاسی نیست، بلکه بیان یک ضرورت است و همان گونه که مولای متقیان در توصیه‌ای تربیتی بیان داشته اند که فرزندان خود را برای زمان خودشان تربیت کنید نه به زمان خودتان و با عنایت به رشد فزاینده فناوری‌های نوین و توسعه روش‌های یادگیری و مدیریت در آموزش و ضرورت همسویی با اقتضائات سازمانی، ضرورت دارد که دائم در شیوه ها، روش‌ها و محتوای آموزش تغییر ایجاد کرد و این تغییر امر مطلوب و مورد انتظار جامعه و خانواده‌هایی است که فرزندان خود را به آموزش وپرورش سپرده اند و اساساً بنا به توصیه حضرت رسول اکرم (ص) آن کس که دو روزش مانند هم باشد، زیان کار است، لذا سخن از تغییر معلوم نیست که چرا به ذائقه ایشان خوش نمی‌آید!

اما در بخش دیگر از این مصاحبه، ایشان به تفکرات سنتی و متحجّرانه ایراد گرفته اند و وجود تفکرات سنتی را برابر با دین و حذف آن را مساوی حذف معتقدات اسلامی دانسته اند که در کمال تعجب و تأسف باید گفت؛ تحجّر هم در نگاه بزرگان و معصومان و هم در تعابیر امام راحل به شدت نکوهیده شده است و فاصله گرفتن آموزش وپرورش از تفکرات متحجرانه و کهنه و روی آوردن به روش‌ها و اندیشه‌های نو نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، که بسیار پسندیده است.

در پایان؛ ضمن دعوت از همه دلسوزان به ویژه جناب آقای حاجی بابایی برای پرهیز از اتهام زدن و صرف انرژی جامعه در مسائل کم اهمیت، بار دیگر تأکید می‌کنیم سند تحول بنیادین و ارزش‌های متعالی دینی سرلوحه وزارت آموزش و پرورش بوده و طی یکسال اخیر بیشترین تمرکز و برنامه ریزی مجموعه مدیریت عالی و ستادی وزارت آموزش و پرورش بر اجرای زیرنظام‌های سند تحول بنیادین بوده است و دراین مسیر با روی گشاده پذیرای نقد‌ها و نظر‌ها هستیم و نقد منتقدان را برابر با بی دینی و سیاسی کاری نمی‌دانیم و بر این باوریم که برای تحول در آموزش و پرورش باید در‌های آموزش وپرورش را به روی اندیشه‌های جدید گشود تا همگان در این مسیر مشارکت کنند.

جوابیه باشگاه خبرنگاران در پاسخ به آموزش و پرورش

به دنبال این جوابیه باشگاه خبرنگاران هم پاسخ خود را به شرح زیر اعلام کرد:

پیرو گزارش منتشر شده مورخ ۱۶/۷/۹۷ با عنوان «اجرای سند تحول بنیادین با الگو‌های غربی/ برخی در آموزش و پرورش مصداق اجرای سند ۲۰۳۰ هستند» و جوابیه مرکز اطلاع رسانی درباره این گزارش مواردی زیر قابل ذکر است:

در بخشی از متن جوابیه آمده است: «نقد سیاست‌ها وبرنامه‌های دوران وزارت آقای حاجی بابایی قطعاً مساوی با بی دینی و سیاسی بودن نیست چرا که ایشان مانند هر مدیری قابل نقد است.» این در حالی است که در هیچ یک از اظهارات نقل شده از مسئولان آموزش پرورش در این گزارش موضوعی مبنی بر نقد سیاست‌ها و برنامه‌های دوره وزارت وزیر اسبق دیده نمی‌شود.

در بخش دیگری از جوابیه نوشته شده است: «در این مسیر استناد اصلی این گزارش به مطلبی از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر مقاومت بخش‌های مختلف داخل و خارج وزارت آموزش و پرورش در برابر طرح‌ها و برنامه‌های تحول گرایانه بود که در مصاحبه‌ای به نقل از وزیر اسبق (حاجی بابایی)، «مقاومت در برابر تغییر» را مساوی مخالفت با دین و مذهب قلمداد کرده و بیان کرده اند که «مقاومت در برابر تغییر» را کسانی به کار می‌برند که به شدت تفکرسیاسی دارند و وجود چنین افرادی برای آموزش وپرورش مضر است.»

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مقصود گزارش به هیچ وجه اظهارات وزیر آموزش و پرورش نبوده است و حتی وزیر اسبق آموزش و پرورش تأکید کرده است که «وزیر محترم آموزش و پرورش نباید اجازه دهد رگه‌هایی که ضدیت با سند تحول بنیادین دارند و با مذهب در آموزش و پرورش مخالف‌اند در منصب‌های این نهاد تعلیم و تربیت حضور داشته باشند.» بنابراین اظهارات مطرح شده از قول وزیر اسبق آموزش و پرورش متوجه افرادی غیر از شخص وزیر است که مصاحبه و اظهارات آن‌ها هم قابل دسترسی است.

در گزارش مندرج کاملا بر اعتقاد شخص وزیر آموزش و پرورش بر حسن اجرای سند تحول بنیادین تاکید شده و حتی در بخش‌هایی ضرورت کمک به وزیر آموزش و پرورش برای خدمت رسانی بهتر به جامعه تعلیم و تربیت تبیین شده است با این حال اظهارات مصاحبه شوندگان ناظر به نقد برخی از همکاران آقای وزیر است.

مناسب است مسئولان این وزارتخانه مهم کشور علاوه بر طرح کلیاتی درباره جریان‌های سنتی و واپسگرا یا مقصر شناختن خانواده‌ها آن هم به شکل عمومی، وارد مصادیق و جزئیات شوند تا همه ارکان نظام آموزشی از دانش آموز تا شخص وزیر دقیقا بدانند باید به مبارزه با کدام یک از موانع مشخص بر سر راه اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
این سند خوب نیست باید بررسی شه
آخرین اخبار