رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست گفت: محیط زیست رکن سوم المپیک است و در تمام رویدادهای ورزشی باید ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود.

منوچهری: محیط زیست رکن سوم المپیک است/چندین برنامه برای اولین جشنواره ورزش و محیط زیست در نظر گرفته ایمبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مهرافزا منوچهری رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک در نشست خبری مربوط به اولین جشنواره محیط زیست و ورزش که قرار است 25 مهر ماه برگزار شود در مورد اهمیت محیط زیست در جنبش المپیک گفت: محیط زیست بعد از ورزش و فرهنگ، رکن سوم جنبش المپیک است و اهمیت بسیار زیادی دارد. در تمام رویداد های ورزشی باید ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود. همین الان در المپیک جوانان که درکشور آرژانتین در حال برگزاری است مبحث بسیار مهمی وجود دارد که به آن توجه ویژه ای شده است و آن آموزش مهارت های زیست محیطی برای ورزشکاران است.

وظیمه ما فراهم کردن شرایطی مناسب برای سلامت بیشتر ورزشکاران است

او در مورد فعالیت هایی که این کمیسیون انجام می دهد گفت: خارج از اینکه محیط زیست یک مسئولیت فردی، اجتماعی، ملی و جهانی است و هر کسی به نوبه ی خودش باید به فکر محیط زیست باشد، این کمسیون با توجه به رسالت که دارد فعالیت هایی را انجام می دهد تا بتواند شرایطی را فراهم کند که ورزشکاران بتوانند در محیطی فعالیت کنند که سلامت بیشتری داشته باشند؛ چون یک ورزشکار حرفه ای 20 برابر یک فرد عادی تنفس می کند و اگر فضا آلوده باشد یعنی 20 برابر آلاینده های بیشتری را به داخل ریه هایش می کشد و این موضوع برای ورزشکاران بسیار خطرناک است.

ورزشکاران در جامعه الگوی مردم هستند

منوچهری در مورد نقش ورزشکارن در جامعه گفت: ورزشکاران در هر جامعه الگوهای بسیار مناسبی برای مردم هستند که می توانند با توجه به رفتاری که نسبت به محیط زیست دارند برای جامعه آموزنده باشند.

قدر دانی از فعالان محیط زیست و برگزاری کارگاه های آموزشی جزو رنامه های این جشنواره است

او در مورد برنامه های طراحی شده برای این جشواره گفت: ما در جشواره روز چهارشنبه چندین برنامه را طراحی کردیم. در افتتاحیه این جشواره از سمن ها و فدراسیون های ورزشی که به مسائل زیست محیطی در کنار ورزش به صورت گسترده توجه کرده اند قدردانی می کنیم. کارگاه های آموزشی برگزار می کنیم که به نوعی فصل مشترک بین ورزش و محیط زیست است و به مسائل محیط زیست در اماکن ورزشی و استادیوم ها پرداخته می شود.

دانشجویان در کنار فدراسیون ها و مربیان حضور پیدا خواهند کرد

منوچهری ادامه داد: از حدود 300 دانشجوی دختر و پسر دعوت کرده ایم و در کنار فدراسیون هایی که حضور دارند به شکل عملی به ورزش کردن می پردازند. فدراسیون های شمشیر بازی، تنیس روی میز، تنیس خاکی، بدمینتون، مینی والیبال، مینی بسکتبال و ... به همراه مربیان و ورزشکاران در محوطه آکادمی المپیک حضور خواهند داشت.

غرفه های مختلفی در این جشنواره حضور خواهند داشت

او در مورد حضور غرفه های مختلف در این جشنواره گفت: غرفه هایی از سمن ها و فدراسیون هایی  که در فعالیت های مربوط به محیط زیست حضور دارند و دفتر محیط زیست شهداری تهران که فعالیت های آموزشی محیط زیست را برای کودکان ارائه خواهند داد نیز آن جا حضور خواهند داشت.

کارگاه ها در عین تفاوت، مکمل یکدیگر هستند

 در ادامه این کنفرانس خبری هومن بهمن پور مسئول کارگاه های آموزشی اولین جشنواره ورزش و محیط زیست در مورد کارگاه هایی که قرار است برگزار شود گفت: در کارگاه هایی که قرار است در روز 25 مهر برگزار شود 9 عنوان مطرح شده است که در عین حال که با یکدیگر تفاوت دارند مکمکل یکدیگر نیز هستند و هیچ همپوشانی وجود ندارد.

هدف از برگزار کردن کارگاه ها  آموزش های کاربردی است

او در مورد هدف برگزاری این کارگاه ها گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ها ورود جنبه های آکادمیک و در عین حال کاربردی در حیطه ورزش و محیط زیست است. پیش از این اتفاق کارگاه ای زیاد از طرف کمیته ملی المپیک و دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزرات ورزش و جوان برگزار شد که این کارگاه ها معمولا به شکل آکادمیک و به مانند چیزی که در مدارس وجود دارد برگزار می شد. اما اینبار سعی کردیم از مدرسین متفاوتی استفاده کنیم که بیش از آن که یک هیئت علمی باشند، کارشناس هستند. چیدمان عنوان ها به شکلی است که برای مدیران، کارشناسان و مالکین مجموعه های ورزشی کاملا جنبه کاربردی داشته باشد.

بهمن پور در مورد عنوان های این کارگاه ها گفت: عنوان کارگاه اول سازمان های المپیک، ارزش های المپیک است. کارگاه دوم آلاینده های غذایی، چالش ها و غذای ارگانیک برای ورزشکاراننام دارد. به خصوص در بحث جد یدی که داریم و مربوط به آلودگی غذاها به انواع آلاینده ها است. به عنوان مثال نیترات که سلامت ورزشکارن و حتی مادران باردار و مادران شیرده به خطر می اندازد. لزوم ورود به بحث سلامت غدایی چند سالی است که نیاز می شده و این اولین کارگاه مرتبط با این وضوع است که توسط یک سازمان ورزشی برگزار خواهد شد که ارتباطی با تغذیه ورذزشی ندارد و به بحث سلامت غذا می پردازد. این کارگاه توسط فواد دستجردب عضو هیئت مدیره تغذیه ایران برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: سومین کارگاه اصول و ضوابط استخر ها در مجموعه های ورزشی است که توسط غلامرضا شقاقی رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ارائه می شود. کارگاه چهارم ملاحظات محیط زیستی در رویدادهای ورزشی است.  پنجمین کارگاه اصول کاربردی آموزش ورزش و محیط زیست در مدارس ویژه نوجوانان است که توسط حمید عبدل آبادی کارشناس بهداشت و محیط زیست وزارت آموزش و پرورش ارئه می شود. ششمین کارگاه بهداشت هوا در مجموعه های ورزشی است که توسط مهران خائفی مسئول دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت و درمان برگزار می شود. کارگاه هفتم نظارت و بازرسی در اماکن ورزشی است ک توسط ژانت فرساد ارائه می شود. هشتمین کارگاه ارزیابی و ممیزی ریسک در مجموعه های ورزشی است که جنبه های ایمنی را در مجموعه های ورزشی مورد بررسی قرار می دهد که توسط هاشم ستاره ارئه می شود. کارگاه نهم رو ش ها و تکنیک های بهره مندی از رویدادهای ورزشی و شخصیت های ورزشی در جهت حفظ محیط زیست است که توسط بابک مواضعی برگزار می شود.


بیشتر بخوانید:

اساسنامه میلی در دستور کار کمیته ملی المپیک/ راه صالحی امیری برای استفاده از ژن خوب باز می شود

 تکذیب بازداشت دو مدیر ارشد کمیته و آکادمی ملی المپیک

رئیس آکادمی ملی المپیک: اهداف المپیزم و منشور المپیک، فراتر از کسب مدال است


انتهای پیام/

صحبت های منوچهری در مورد اولین جشنواره ورزش و محیط زیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار