به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در صحن علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بازیهای رایانهای تأثیر زیادی در شکلگیری شخصیت آیندهسازان کشورمان دارد و این در حالی است که امروزه این بازیها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.
وی افزود: متأسفانه بر اساس نکته مذکور شاهد گسست نسلی و فاصله بین فرزندان و والدین هستیم که این امر تصادفی نیست، بنیاد ملی بازیهای رایانهای راهاندازی شد تا مشکلات مذکور برطرف شود، براین اساس در بند (3) ماده (2) اساسنامه بنیاد یاد شده آمده است "تدوین سیاستهای حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازیهای رایانهای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاستهای مناسب برای مقابله با بازیهای مضر و مخرب" باید انجام شود.
پژمانفر با اشاره به اینکه سهم بازیهای خارجی از بازار کشورمان 86 درصد بوده و نهایتاً بازیهای داخلی 14 درصد سهم دارند، تصریح کرد: متأسفانه در این بازیها که با تخلف در دسترس آینده سازان این کشور هستند محتواهایی مانند خلاف جنسی، الحاق کفر، تضییع دین، همجنسگرایی، آموزش انواع جرمها مانند سرقت، قتلهای دسته جمعی، روابط جنسی و غیره مشاهده میشود.
عضو کمیسیون فرهنگی گفت: اذهان فرزندان این سرزمین در فضای مجازی مورد هجمه بازیهای مذکور قرار گرفته است، با توجه به بررسیهای صورت گرفته امروزه توجه به هویت ملی کاهش یافته است، بر این اساس باید سوال کرد چرا نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی بیتوجهی رخ داده است. متأسفانه به جای اجرای این بند از اساسنامه مبنی بر"تدوین سیاستهای حمایتی و تشویقی در زمینه تهیه، تولید، واردات، صادرات و توزیع بازیهای رایانهای توسط بنیاد و بخش خصوصی به منظور ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعریف سیاستهای مناسب برای مقابله با بازیهای مضر و مخرب"، عنوان رده بندی سنی را صرفا اجرایی کردهایم.
نماینده مشهد تاکید کرد: قانون توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای صراحتاً کنار گذاشته شده است، به عنوان مثال در پرسشنامه بازی های رایانهای و موبایلی از مولفههایی مانند خشونت، ترس، کلمات توهینآمیز، استفاده از مشروبات الکلی، قمار، یأس و ناامیدی سوال میشود که بر اساس یک نمونه عملی بازی که پاسخش در همه این موارد بلی بوده است، عنوان ردهبندی سنی گرفته است.
وی با اشاره به اینکه 67 درصد از جمعیت استفاده کننده از بازیهای رایانهای کمتر از 30 سال سن دارند، ادامه داد: این مهم در حالی است که بیش از 60 درصد آنها تحصیلات زیر دیپلم دارند. بر این اساس حدود 30 میلیون از فرزندان این کشور دچار صحنههای مستهجن چنین بازیهایی شدهاند، توزیع چنین بازیهای صرفا بر اساس کپی رایت نیست و میتوان اذعان کرد سازمان یافته انجام میشود، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی اعلام کرده که مجموعه مذکور در حوزه مشکلات مالی و کارکرد غیرشفاف بوده و باید به آن رسیدگی شود.
پژمانفر خاطرنشان کرد: رشد بازیهای رایانهای به دلیل همسو بودن با بازیهای خارجی است، باید گفت که کودتای فرهنگی در کشورمان رخ داده و فرزندانمان در مواجهه با شدیدترین هجمهها هستند و بر این اساس مجموعه مذکور در انجام وظیفهاش کوتاهی کرده است.
انتهای پیام/
من فرزند یه جانباز شیمیایی ترکش خور هستم بنیاد جانبازان هم به دادمون نمیرسه. صدامم به جایی نمبرسه
پس کی میخواد بهار بشه؟