ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شد

در پی سردشدن روابط افغانستان ــ پاکستان و موانع سخت برای معاملات دوطرفه، گشایش بندر چابهار و ایجاد یک جایگزین و مسیر جدید تجاری، ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.

ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در پی سردشدن روابط افغانستان ــ پاکستان و موانع سخت برای معاملات دوطرفه، گشایش بندر چابهار و ایجاد یک جایگزین و مسیر جدید تجاری، ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.

در دو سال اخیر بیش از 70 درصد از معاملات افغانستان با پاکستان به کشورهای ایران، چین و هند منتقل شده است و اکنون ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان شده است.

بر اساس آمار اتاق صنعت و تجارت افغانستان از مارس سال 2017 تا مارس 2018 حجم معاملات دو کشور به 1.98 میلیارد دلار رسید که 22 درصد از مجموع بازار مصرفی 11میلیارد دلاری افغانستان را تشکیل می‌دهد.

پس از ایران نیز بزرگترین شرکای تجاری افغانستان پاکستان با 1.2 میلیارد دلار و چین با یک میلیارد دلار در زمان یادشده هستند.

به نوشته تسنیم، افزایش مشارکت تجاری ایران با افغانستان را می‌توان با این حقیقت اندازه‌گیری کرد که از 500 شرکتی که اجازه فعالیت در بندر چابهار را کسب کرده‌اند 165 شرکت متعلق به سرمایه‌گذاران افغان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.