کشته و زخمی شدن بیش از ٨ هزار شهروند افغانستان در 9 ماه اول سال 2018

یوناما از کشته و زخمى شدن بيش از هشت هزار شهروند افغانستان در ٩ ماه اول سال جاری ميلادى خبر داد.

کشته و زخمی شدن بیش از ٨ هزار شهروند افغانستان در 9 ماه اول سال 2018به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از کشته و زخمى شدن بيش از هشت هزار تن در این کشور در ٩ ماه اول سال جاری ميلادى خبر داد.

یوناما خواستار حل و فصل فورى و صلح آميز جنگ از سوی تمام طرف هاى درگير گرديد و اعلام کرد که از اول جنورى تا ٣٠ سپتامبر ٢٠١٨، در درگيرى هاى مسلحانه در افغانستان نزديک به ٢٨٠٠ تن کشته و  بيش از ٥٢٥٠ تن زخمى شده اند. 

در این بیانیه به نقل از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما آمده است: «از آن جايی که هیچ راه حل نظامی برای جنگ درافغانستان وجود ندارد، سازمان ملل بار دیگر خواستار حل و فصل فوری و صلح آمیز جنگ برای پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان است.»

سازمان ملل افزوده است: تمام جناح ها علاوه بر اینکه مى توانند در عرصه صلح پیشرفت نمایند، باید تمام تلاش خود را برای محافظت از غیرنظامیان انجام دهند.

بر اساس این گزارش، علت اصلی کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، درگیری های مسلحانه، استفادۀ ترکیبی از مواد انفجاری از قبل تعبیه شده، حملات انتحاری و غیر انتحاری  توسط عناصر ضد دولت می باشد. همچنین درگیری های زمینی، دومین عامل تلفات افراد ملکی و به تعقیب آن کشتار عمدی و هدفمند، حملات هوایی و مواد انفجاری باقی مانده از جنگ، عامل بیشترین تلفات افراد ملکی بوده است.

یوناما افزوده است: «این گزارش با ابراز نگرانی عمیق اشاره می کند که عناصر ضد دولتی، مشخصا غیر نظامیان را به شمول اقلیت های قومی و مذهبی مورد هدف قرار داده اند.»

آخرین یافته های یوناما نشان می دهد که ننگرهار، کابل، هلمند، غزنی و فاریاب ولایت هایی هستند که غیر نظامیان بیشتری در آنها متاثر گردیده اند.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار ننگرهار به عنوان ولایتی که بیشترین تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸ را داشته از کابل سبقت گرفت و تعداد تلفات در این ولایت، بیش از دو برابر تعداد ثبت شده در همین مقطع زمانی در سال ۲۰۱۷ بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.