به گفته یک روانپزشک سالمندی یک آغاز در زندگی است که با کوله باری از تجربه همراه است و دوره پختگی و رسیدن به کمال محسوب می شود.

 زهرا کاکایی   در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت:  سالمندان  بارهای  ارزشی خانواده و جامعه هستند  که در فرهنگ ما ایرانی ها  پیری به عنوان  کمال  خردمندی حکمت  فرزانگی یاد می شود اما متاسفانه اغلب  در سالمندی سخن از ضعف و سستی است  که ناشی از محدودیت های جسمی این دوران است  و اگر شناخت درستی از این دوره داشته باشیم جلوی خیلی از اتفاقات  را می گیریم.

وی بیان کرد: پیشگیری در دوران سالمندی سه سطح دارد که باید صورت گیرد و پیشگیری اولیه  اقداماتی است که  سبک زندگی ناسالم را  می تواند تغییر دهد  و مانع حضور عوامل خطر ساز در زنگی باشد  مثل تغذیه  ورزش و مصرف نکردن مواد مخدر .

کاکایی بیان کرد : پیشگیری ثانویه  به این موضوع اشاره دارد که خیل از سالمندان  دارای بیماری های خفیف  یا عوامل خطر  قابل  شناخت هستند مانند یک بیماری مزکمن یا ناتوانی  که با شناسایی عوامل خطر  و تشخیص به موقع می توان از بروز اختلالات بعدی جلوگیری کرد.

وی افزود:  پیشگیری در سطح سوم  این است که خیلی  از سالمندان  یک بیماری مزمن دارند  که می تواند خفیف درمان شود اما در یک بازه زمانی  عود کند و برگردد این بیماری ها  می تواند بیماری های روانی  را نیز در برگیرد..

کاکایی گفت: افسردگی  یکی از  خطرات  است که سالمندان با آن دسته و پنجه نرم می کنند  تشخیص افسردگی  کار ساده ای نیست و حتما   باید روانشناس بالینی تشخیص دهد و تنهایی یا فوت همسر و دوری فرزندان  نیز عاملی برای تشدید  این بیماری است.

انتهای پیام/ز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.