دوازدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان با حضور سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی منتشر شد.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دوازدهمین قسمت از برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بررسی موضوعات تصویب برجام در مجلس و عملکرد کمیسیون برجام، حزب رفاه ملت ایران در سایت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد.

گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود، یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی


نعمتی:با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/جزییات جدیدی از توافقات برجامی دو فراکسیون خارج از مجلس/درباره حمایتم از برجام در شرایط فعلی ناراحت نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد/قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود

 

در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان:  بسم الله الرحمن الرحیم، سلام، شب شما بخیر، به ۱۰:۱۰ دقیقه این هفته خوش آمدید، مطابق هفته‌های گذشته مهمان عزیزی در برنامه داریم. جناب آقای بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قبول دعوت کردند و به برنامه ۱۰:۱۰ دقیقه تشریف آوردند. آقای نعمتی خیلی متشکرم که دعوت ما را پذیرفتید.

نعمتی: خیلی ممنونم، من هم از همه شما خوبان که زحمت می‌کشید و موضوعات مختلف را برای حضور ذهن و آگاهی بیشتر مردم با تلاش خود تهیه می‌کنید، تشکر می‌کنم.

اهل چالش نیستم/آدم مظلومی هستم

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه ما به میزان قابل توجهی چالشی است. شما با چالشی بودن برنامه که مشکلی ندارید؟

نعمتی: ما اهل چالش نیستیم! بنده آدم مظلومی هستم.

اینجا چشمک نمی زنم،جای دیگری چشمک‌هایم را می زنم

باشگاه خبرنگاران جوان: به هر حال هرکجا که شما مشکلی پیدا کردید یک چشمک بزنید من سوال را رد می‌کنم.

نعمتی: من چشمک‌هایم را اینجا نمی‌زنم، جای دیگر می‌زنم.

با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/ فوق لیسانس مدیریت اجرایی و body language دارم

باشگاه خبرنگاران جوان: این چشمک شما خیلی معروف هم هست و برخی‌ها می‌گویند که شما کلا به خاطر چشمک زدن در کمیسیون ویژه برجام معروف شدید! از مطرح شدن موضوع چشمک زدن خوشحال می‌شوید یا خیر؟

نعمتی: من فوق لیسانس مدیریت اجرایی دارم و درسی در این رشته تحت عنوان body language (زبان بدن) وجود دارد؛ که وقتی فردی بخواهد پیامی را منتقل کند گاهی با زبان، دست و یا انگشت اشاره این کار را انجام می‌دهد، در هر حال این پیام باید منتقل شود.

به نظرم جلسات کمیسیون برجام خوب اداره نمی‌شد/زاکانی در کمیسیون برجام اجتهاد جدیدی بنا کرد/ نگذاشتند من در کمیسیون برجام حرف بزنم/در کمیسیون به دنبال هماهنگی با تیم مذاکره کننده دولت بودم

باشگاه خبرنگاران جوان: بعضی اوقات هم می‌گویند یک سری از افراد با یکدیگر هماهنگ می‌کنند که کاری را باهم انجام دهند و وقتی آن کار را انجام می‌دهند، بهم چشمک می‌زنند؟

نعمتی: خیر، واقعیت مطلب این نیست و شما می‌دانید من آدم رسانه‌ای هستم و اکنون دوربین شما را کاملا در روبه روی خودم می‌بینم. به نظرم در کمیسیون برجام جلسه خوب اداره نمی‌شد، برای مثال بر اساس ماده ۴۲ آیین نامه داخلی قرار بر این بود که اعضایی که حتی عضو کمیسیون برجام نبودند، هم بتوانند در کمیسیون حضور پیدا کنند، اما بدون حق رای به اظهار نظر بپردازند. در آن مقطع آقای زاکانی اجتهاد جدیدی کردند و نگذاشتند ما صحبت کنیم و من نهایتا از آقای تاجگردون خواهش کردم تا از وقتشان استفاده کنم. یک پیامی را قرار بود من منتقل کنم با توجه به فضایی که در برجام بود، بالاخره من به دنبال یک نوع هماهنگی با طرف مقابل بودم.

باشگاه خبرنگاران جوان: به چه کسی می‌خواستید پیام  منتقل کنید؟ محتوای پیام چه بود؟ آیا قرار بود پیام را به آقای ظریف منتقل کنید؟

نعمتی: خیر، آقای ظریف نبودند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مگر به آقای ظریف چشمک نزدید!

نعمتی: خیر، آقای ظریف کنار عباس آقای عراقچی نشسته بودند.

به دنبال برنامه هماهنگ‌شده‌ای با عراقچی در کمیسیون برجام بودم/ مخصوصا مقابل دوربین صدا و سیما به عراقچی چشمک زدم

باشگاه خبرنگاران جوان: پس در واقعیت می‌خواستید به آقای عراقچی پیامی را منتقل کنید؟

نعمتی: بنده با آقای عراقچی در حال هماهنگی بودم. به هرحال من در دیدن دوربین کور نیستم و دوربین را هم دقیقا روبه‎‌روی خودم می‌دیدم، اما علی‌رغم آنکه  می‌دانستم که صدا و سیما شیطنت می‌کند، این کار را انجام دادم. البته روزی که این جلسه برگزار شد، صدا و سیما از ۶ صبح تا ۱۲ شب روز زحمت چشمک که ما را کشید که البته شما بهتر می‌دانید.

مخالفان برجام برخوردهای سختی را یا تیم مذاکره کننده برنامه‌ریزی کرده بودند/با درازا کشیدن جلسه برجام سعی در شکستن آن فضا داشتیم/ موفق شدیم برنامه خود را در کمیسیون برجام انجام دهیم

باشگاه خبرنگاران جوان: چه پیامی را می‌خواستید به آقای عراقچی انتقال دهید؟ چه مساله‌ای را هماهنگ کرده بودید؟

نعمتی: واقعیت مطلب این بود که دوستان فضا را به گونه‌ای ترسیم کرده بودند که برخورد‌های خیلی سختی با تیم مذاکره کننده از طرف دولت اتفاق بیفتد و این تنظیم هم به این دلیل بود که ما برنامه‌ای که آنها از پیش تدارک دیده بودند، را به درازا بکشیم تا آنان نتوانند کاری را انجام دهند که خوشبختانه این کار  انجام هم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون که ناراحت نشدید؟

نعمتی: خیر، چرا ناراحت شوم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: هرکجا ناراحت شدید چشمک بزنید من سوالات را رد می‌کنم!‌

نعمتی: من دوست دارم، آدم برای دوستش چشمک زیاد می‌زند.

به طور جدی معتقدم باید در کشور چندصدایی باشد/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/ چندصدایی به گرفتن تصمیمات بزرگ در کشور کمک می‌کند/از پیامک‌های تهدیدآمیز ناراحت نمی‌شوم

باشگاه خبرنگاران جوان: یک سوال الان به ذهنم آمد به نوعی برنامه داشتید که کمیسیون ویژه برجام را به هم بریزید درست است؟

نعمتی: خیر، اصلا اینگونه نبود و من از آن آدم‌هایی هستم که به صورت جدی معتقدم که حتما باید در کشور چند صدایی وجود داشته باشد و نظرات افراد باید مطرح شود و بالاخره مخاطبین آدم قضاوت می‌کنند و ما‌هایی که مجلسی هستیم باید به رای نمایندگان اعتقاد داشته باشیم. شما می‌بینید که این روز‌ها ما خیلی تحت فشار هستیم، بد و بیراه زیاد بدی به ما می‌گویند، پیامک‌های خیلی بد! اما خداشاهد است که ناراحت نمی‌شوم. به دلیل اینکه اعتقاد دارم در کشور هرچه قدر چند صدایی باشد،  بتوانیم بیشتر با هم حرف بزنیم و چَلِنج بیشتری داشته باشیم، قطعا  و لابد می‌توانیم در تصمیم گیری‌های بزرگ برای کشور موفق‌تر باشیم.

جلسه تصویب برجام در مجلس اصلا ۲۰ دقیقه‌ای نبود/ ذکر این مساله جفا در حق آقای لاریجانی است

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی شما که انقدر به فضای چندصدایی اعتقاد دارید، روزی که قرار بود برجام در مجلس تصویب شود چرا به مخالفان و منتقدان اجازه داده نشد که صحبت کنند؟

نعمتی: اصلا ۲۰ دقیقه‌ای نبود، این جفا در حق آقای لاریجانی است.

تقریباً جلسات متعددی در کمیسیون برجام انجام شد، رای‌گیری و یا تصویب قانون یک پروسه و نظاماتی دارد، از تقدیم لایحه تا بررسی در کمیسیون تخصصی و سپس بررسی در کمیسیون متناظر که در اینجا کمیسیون امنیت ملی بود،  اعضای این کمیسیون باید بررسی نظر می‌دادند و بعد باید به صحن می‌آمد. این یک سیکل مشخص دارد! به هرحال شما (صدا وسیما) هم زیاد زحمت زیادی کشیدید، جلسه صبح و عصر کمیسیون‌ها انجام شد.

خواهش می‌کنم به این قسمت از اظهاراتم توجه کنید، جلسه‌ای گذاشته شد و قرار بود در این جلسه مواردی بین دو اعضای فراکسیون هماهنگ شود، بررسی تمام ۹ بندی که قرار بود تحت عنوان برجام به صورت قانون دربیاید، بند به بند ذیل ماده واحده و درباره تک تک موارد آن در محلی امن مطمئن و زیر نظر فردی که باید مسئولیت آن را برعهده داشته باشد، اتفاق افتاد و توافق شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: زیر نظر چه کسی این اتفاق افتاد؟

نعمتی: بالاخره! بماند بعدا مطرح می‌کنیم.

نعمتی:با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/جزییات جدیدی از توافقات برجامی دو فراکسیون خارج از مجلس/درباره حمایتم از برجام در شرایط فعلی ناراحت نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد/قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود

باشگاه خبرنگاران جوان: در مجلس این اتفاق افتاد؟

نعمتی: خیر، خارج از مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که دو مجموعه بنشینند و مواردی را با یکدیگر هماهنگ کنند، تا خدایی نکرده برای وحدت و امنیت ملی تعارضی وجود نداشته باشد. این اتفاق افتاد و قرار بود ماحصل زحماتی که در اینجا کشیده شد و ملاحظاتی که ممکن است بعضاً در بیرون داشته باشیم. این مساله را من قید کنم که منظورم از ملاحظات بیت مقام معظم رهبری نیست بعدا این مساله را به آنجا وصل نکنند. این ملاحظات را دوستان در دو فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان مطرح کنند.

نمایندگان فراکسیون اصولگرایان آقایان زاکانی و زارعی و نمایندگان فراکسیون رهروان ولایت نیز آقایان بروجردی و جلالی بودند که جمع بندی انجام شد اما بعد صبح یک دفعه دیدیم آقای زارعی که خودش باید این هماهنگی‌ها را انجام می‌داد، آنگونه رفتار کرد!

اینکه می‌گویند تصویب برجام در ظرف ۵ یا ۲۰ دقیقه صورت گرفته است، واقعا وقت، زمان وپروسه قانونی این امر مشخص است، موضوعات متعدد مطرح و جمع بندی‌ها انجام شده بود و قرار شد تا با توافق اعضای دو فراکسیون که موضوع را شنیدند و نظرات خود را مطرح کردند، این کار انجام شود. به هر حال در موضوعات دارای اهمیت باید هماهنگی در فراکسیون‌ها وجود داشته باشد.

ما آن زمان دو فراکسیون داشتیم که یکی از آنها ۱۹۰ و دیگری ۱۱۰ الی ۱۲۰ وزن داشت و قرار بود این دو فراکسیون با همدیگر موضوع را حل و فصل کنند، که این اتفاق نیز افتاد؛ بعد نیز قرار بود به صحن بیاید و سیر قانونی و موضوعات مختلف آن مطرح شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر قرار بود چنین اتفاقی بیفتد و توافق در جای دیگری به غیر از مجلس انجام شود پس چرا کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد! از همان ابتدا این کار را در بیرون انجام می‌دادید!

نعمتی: ببینید! برخی قوانین که مرتبط با امنیت ملی کشور هستند، حتما باید الزامات امنیتی آن مد نظر قرار داده شود. پس این نبود که بگویند این کار را انجام دهید و ما هم آن را انجام دهیم. خیر! این موضوع ممکن بود در نگارش مشکلاتی را برای کشور به همراه داشته باشد، دوستان در نوع نگارش مواردی را هماهنگ کردند و این اتفاق افتاد.

باشگاه خبرنگاران جوان: این الزام قبول! در کمیسیون ویژه برجام انجام شد، اما قرار بود تنها یک شوی تلوزیونی برای مردم انجام شود؟

نعمتی: خیر، اصلا مواد خام این موضوع از کمیسیون برجام بیرون آمد و پیشنهاد آن‌ها بود، اما در نوع نگاهی که باید موارد را دوستان می‌دیدند با هم هماهنگ کردیم،کار همان کار بود اما اگر در درونمان ایراد داشته باشیم، آیا خودمان آن موارد را اصلاح کنیم بهتر است یا کسی دیگر؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی این قبول، اما بازهم باید حقی برای مخالفان قائل می‌شدیم تا در روز تصویب  برجام صحبت کنند.

نعمتی: مخالفان حرفشان را زدند!

باشگاه خبرنگاران جوان: حرفشان را در آن روز نزدند!

نعمتی: چرا ؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چه کسی توانست حرفش را در آن روز بزند؟

نعمتی: چرا، ببینید آقای زارعی و زاکانی خودشان از ابتدا مخالف برجام بودند، اما جمع بندی این موضوعی شد که من خدمتتان عرض کردم.

پشیمان حمایتم از برجام نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: در تحلیل چشمک خودتان در جایی گفتید که چشمک زدن بد نیست و این مساله به خاطر سختی‌هایی بود که برای تصویب برجام متحمل شدیم، با شرایطی که اکنون برای برجام ایجاد شده است، آقای نعمتی هنوز از چشمک خود راضی هستید؟

نعمتی:  واقع بینانه باید به موضوعات نگاه کرد. ببینید پیش از برجام عده‌ای از دوستان ما معتقد بودند که این قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد کاغذپاره‌ای بیش نیست، اما عملاً دیدیم که کاغذ پاره نبودند بلکه فولاد سخت و سنگینی هستند.

 امروز من از حمایتم از برجام پشیمان نیستم، به دلیل اینکه ما چهار قطعنامه را پشت سر گذاشتیم و دنیا مقابل ما بود. اما امروز به غیر از آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و آل سعود در سازمان ملل تقریباً همه در کنار ما بودند. حتی در جلسه‌ای که آقای ترامپ برگزار کرد، دیدید که ممکن بود انگلیسی و فرانسوی‌ها تعریضی به مسائل موشکی ما داشته باشند، اما آنها باز هم معتقد بودند که برجام اتفاقی بود که آمریکایی‌ها باید در آن می‌ماندند. من فکر می‌کنم که به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی ببخشید! اما برخی‌ها می‌گویند اکنون برجام کاغذ پاره‌ای بیش نیست اکنون شرایط ما با آن زمان چه فرقی دارد؟ آن زمان تحریم بودیم، اکنون هم تحریم هستیم و یا آن موقع نمی‌توانستیم نفت خود را صادر کنیم اکنون نیز نمی‌توانیم!

نعمتی: چه کسی گفته است نمی‌توانیم؟!

باشگاه خبرنگاران جوان: آن زمان نمی‌توانستیم دلار و ارزهایمان را وارد کشور کنیم اکنون نیز نمی‌توانیم!

نعمتی: چه کسی گفته است نمی‌توانیم!

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون می‌توانیم؟

نعمتی: خیلی از این موارد را می‌توانیم انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از کجا می‌توانیم؟

نعمتی: بالاخره از طریق بانک‌های مختلف بخشی از این مسائل را انجام می‌دهیم، این حرف‌ها به چه معناست؟!

قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود/نمی‌گوییم برجام اشتباهی نداشته است/بدون برجام قرار بود علیه کشور جنگ شود/ مخالفان برجام مسائل را سیاه و سفید می‌بینند

باشگاه خبرنگاران جوان: قراربود کل تحریم‌ها برداشته شود!

نعمتی: خیر، ببینید قرار نبود کل تحریم‌ها برداشته شود. تحریم‌های اولیه که آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب علیه ما اعمال کرد جزء این موارد نبود، بلکه بحث ما تحریم‌های ثانویه و مهمتر از آن همه چهار موضوعی بود که خدمتتان عرض کردم.

بالاخره ما ذیل ماده ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار گرفته بودیم و قرار بود که علیه کشور جنگ بشود. ما که نمی‌خواهیم بگوییم برجام اشتباهی نداشته است. ممکن است ایراداتی داشته باشد که البته طبیعی است، اما شما در مسیری بودید که همه دنیا علیه شما بودند. متاسفانه طیف مخالف سیاه و  سفید و یا صفر و صدی مسائل را می‌بینند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی کاری به طیف مخالف نداریم، چند نمونه از دستاورد‌های برجام را به صورت ملموس و شفاف که مخاطبان ما و عامه مردم جامعه بتوانند درک کنند بگویید؟

نعمتی: برداشتن ۴ قطعنامه سنگینی که ما را دچار جنگ می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: عذر خواهی می‌کنم! آقای نعمتی در زندگی مردم چه اتفاقی افتاد؟

نعمتی: ببینید یک زمانی پیش از برجام ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم، اما این رقم بعد از تصویب برجام به ۲ میلیون و پانصد هزار بشکه رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون به چه صورتی است؟

نعمتی: اکنون تقریبا بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: من در اخبار شنیدم که حدود ۱ میلیون بشکه می‌فروشیم!

نعمتی: خیر! بیش از ۱.۵ میلیون بشکه می‌فروشیم، من عضو کمیسیون انرژی هستم.

در پسابرجام بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران کار نکردند

باشگاه خبرنگاران جوان: به جز این موارد برجام چه دستاورد دیگری داشت؟

نعمتی: شما ببینید پیش از برجام یک قطعه هواپیما را نمی‌توانستیم وارد کشور کنیم، اما بعد از برجام ناوگان هوایی تا حدودی بازسازی شد. ارتباطات بانکی کشورمان در حد صفر بود، اما امروز اگرچه بانک‌های بزرگ اروپایی نیامدند با ما کار انجام دهند، اما بانک‌های کوچک مختلف اروپایی با ما مراودات مالی و ارزی دارند. در موارد متعدد این مساله اتفاق افتاده است برای مثال در بحث‌های قطعات خودرو و دارو مشکلات جدی داشتم که خیلی از این مساله برطرف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: این مسائل که ذکر کردید هم احتمالا تنها تا ماه نوامبر است ؟

نعمتی: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها زورشان را تا آخرین حد ممکن به کار گرفته‌اند و تا ۱۳ آبان تمام تلاششان را کرده‌اند اما همانگونه که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند آمریکایی‌ها همواره به همین صورت بودند اما اینکه بگوییم آمریکایی‌ها بدعهدی کردند، این یک چالش بزرگ در برجام است. 

 باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی مساله این است  که هزینه‌ای که ما در قبال این اتفاق دادیم، هزینه بزرگی بود.

نعمتی: چه دادیم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: ما قبلا مشتمان برای دشمن بسته بود و او نمی‌دانست که ما چه داریم اما اکنون ما مشتمان را برای دشمن باز کردیم برای همین ترامپ به راحتی برای ما قلدربازی در می‌آورد و هر چه از دهنش در می‌آید می‌گوید.

نعمتی: ببخشید آیا قبل از برجام نمایندگان آژانس انرژی اتمی از مجموعه امکانات هسته‌ای کشورمان بازدید نداشتند؟!

باشگاه خبرنگاران جوان: خیر، اینگونه نبود آقای نعمتی، اکنون آژانس اعلام می‌کند که ما بی سابقه ترین نظارت‌ها را درحال حاضر بر مجموعه هسته‌ای ایران دارند.

نعمتی: ما باید واقعیت‌ها را نگاه کنیم. ما از اول دنبال بمب نبودیم و از ابتدا هم با توجه به فتوای مقام معظم رهبری ما به دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بودیم و هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: من هم می‌گویم ما از اول دنبال بمب نبودیم، بحث ما بهانه‌تراشی طرف مقابل است.

نعمتی: عیبی ندارد بهانه تراشی باشد. از اول انقلاب بالاخره نظامی که می‌خواهد استقلال داشته باشد، حتما برایش بهانه تراشی وجود دارد. این بهانه‌ها طبیعی است و هزینه آن را هم در ادوار مختلف پرداخت کردیم.

بازدید‌ها انجام می‌شد و بعد ما همواره دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای بودیم و هستیم. پس بنابراین آژانس انرژی اتمی هر روز بخواهد آدم‌هایش را بفرستد یا اصلا کل سیستم آژانس بین المللی سازمان ملل متحد به ایران بیایند، ما «باکی» نداریم.

مگر ما به دنبال بمب هسته‌ای هستیم؟ در حالی که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و فرانسوی‌ها بمب هسته‌ای دارند، مگر آن‌ها بمب هسته‌ای ندارند؟حتی بعضی همسایگان ما مانند پاکستانی‌ها بمب  هسته‌ای دارند. این موضوعات زمانی معنا پیدا می‌کند که ما خدایی نکرده برخلاف آن مسیر باشیم ما که از روز اول عالی‌ترین مقام این کشور  با شفافیت مطرح کردند و فرمودند که ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، اکنون آنان دنبال چه می‌خواهند باشند؟ ما چه مشتی داریم که باز کنیم. مشت ما اتفاقا باز است.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی


نعمتی:با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/جزییات جدیدی از توافقات برجامی دو فراکسیون خارج از مجلس/درباره حمایتم از برجام در شرایط فعلی ناراحت نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد/قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی ما که نمی‌خواهیم خودمان را گول بزنیم.

نعمتی: چرا گول بزنیم، خیر.

باشگاه خبرنگاران جوان: قطعا هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی بر تولید بمب هسته‌ای نبوده و نیست و نخواهد هم بود و این مساله برای ما از منظر شرعی اولویت بیشتری نسبت به مسائل سیاسی دارد.

نعمتی: خب تمام شد و غیر از این هم نیست.

نتانیاهو انسان ابلهی است که حرف مفت می‌زند

باشگاه خبرنگاران جوان: موضوع این است که بر فرض آقایان ناظر امروز می‌گویند که به طور فرضا در تورقوز آباد بمب هسته‌ای می‌سازیم.

نعمتی: این را ناظرین نگفتند، یک ادم ابلهی به نام نتانیاهو آمد یک حرف مفت زد که سر از قالیشویی درآورد.

بازدید بازرسان از پارچین چه ایرادی داشت؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بر فرض بگویند یک جایی مانند اتوبان تهران قم بگویند ما حس می‌کنیم شما در آنجا انرژی هسته‌ای تولید می‌کنید، اینکه به آنان اجازه دهیم تا به نقاط مناطق مختلف کشور سرک بکشند مانند بحث پارچین درهمین فضای نظارتی انجام شد.

نعمتی: خوب بشود چه ایرادی دارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا ما باید این اجازه را بدهیم؟

نعمتی:خب ما بحث خاصی نداریم.

اگر عضویت در یک کنوانسیون را پذیرفتیم باید شرط و شروطش را بپذیریم

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی از این موارد تعرض به حریم نظامی  کشور است.

نعمتی: آقای ایمانی ببینید ما اگر عضویت در کنوانسیون را پذیرفتیم بالاخره باید شرط و شروط آن را ادامه بدهیم، شرطش ممکن است بازدیدهای متعدد، مذاکرات مختلف، آمد و شد‌های مختلف باشد، اما این‌ها بحث‌ها امری طبیعی است.

من فکر می‌کنم که ما با هم  و با خودمان باید رو راست باشیم، ما وقتی این توانمندی، پتانسیل و این دانش را در خودمان داریم و این را هم یک وقت نعمتی یک حرفی می‌زند اما یک وقت مقامات عالی رتبه نظام می‌گویند که ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، حالا آنان انقدر بگردند که جانشان را از دست بدهند، ما چه کار کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی بحث عامل بازدارنده است، شما قبول دارید که صنعت دفاعی ما توان دفاعی ما یکی از عوامل بازدارنده برای دشمن است؟

نعمتی: قطعا همین است.

باشگاه خبرنگاران جوان: همین مشت بسته ماست، همین اینکه طرف نداند ما چه داریم خودش باعث این مساله می‌شود که دشمن نتواند جلو بیاید.

نعمتی: ما به همه عالم گفتیم که ما به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دستیابی پیدا کردیم‌. این حرف‌ها به چه معناست ما که این را گفتیم دنیا هم این را پذیرفته است. برجام اگر هیچ خصلتی نداشته باشد، همین که این را بپذیرد که دنیا پذیرفت مبنی بر اینکه ایران اسلامی به عنوان یک کشور مستقل مقتدر در کوران بد‌ترین شرایط دنیا قرار گرفته و دور تا دورش بمب و آتش است، اگر آنان این مساله بپذیرند که پذیرفتند ایران دارای انرژی صلح امیز هسته‌ای باشد، این بزرگ‌ترین پیروزی برای نظام است.

چه کسی گفته است که با پذیرش انرژی هسته‌ای سفره‌ مردم هفت رنگ می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: بر فرض که دنیا پذیرفت، چه تاثیری در سفره مردم دارد ؟

نعمتی: چرا ما همه چیز را با هم قاطی می‌کنیم. چه کسی گفته است که با پذیرش انرژی هسته‌ای حتما سفره‌ات هفت رنگ می‌شود، این حرف‌ها به چه معناست؟

باشگاه  خبرنگاران جوان: آقای نعمتی بر فرض که دنیا این موضوع را پذیرفت خیلی‌ها می‌گفتند تحریم‌ها به همه چیز ارتباط دارد حتی آب خوردن مردم.

نعمتی: من خیلی‌ها را نمی‌دانم از خودشان بپرسید از من نپرسید، من از شما خواهش دارم شما که فیلم چشمک من را همیشه پخش می‌کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان: من پخش نمی‌کنم.

نعمتی: صدا و سیما پخش می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: صداو سیما در آن مقطع پخش کرد و بعد مردم در شبکه‌های اجتماعی خودشان دست به دست می‌کنند.

نعمتی: من از شما یک خواهش دارم، من یک بحثی را در کمیسیون برجام  با آقای ظریف داشتم. محبت کنید در کنار همین برنامه که پخش می‌کنید، آن چهار الی پنج دقیقه را که من صحبت کردم را هم از  اظهاراتم پخش کنید و  ببینید من آنجا چه گفتم.

من در آنجا به ظریف گفتم به مردم واقعیت‌ها را بگوییم آیا قرار است مثلا سفره مردم هفت رنگ شود؟ آیا قرار است مشکلات مردم یک شبه حل شود؟ همه این‌ها را من بحث کردم،

باشگاه خبرنگاران جوان: این هفته بحث CFT  در مجلس حاشیه درست کرد و باز هم پرچم آقای نعمتی در قله حواشی به اهتزاز درآمد.

نعمتی: چرا حواشی، من اصلا حواشی نداشتم.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما خودتان دنبال حواشی هستید یا به شما می‌گویند که حاشیه سازی کنید؟

نعمتی: من اصلا حاشیه‌ای نداشتم، من به عنوان یک موافق CFT رفتم صحبت کردم.

اگر به حجت شرعی نرسم والله العلی العظیم  به طرحی رای نمی‌دهم

باشگاه خبرنگاران جوان: شاید به خاطر مصاحبه‌های حاشیه سازی است شما همیشه به نحوی از آن دفاع کرده‌اید.

نعمتی: من دفاع نکردم، نطق من مشخص است. من اگر به حجت شرعی نرسم، والله العلی العظیم محال ممکن است که به طرح یا لایحه‌ای رای بدهم.اعتقاد دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در جریان نطق خود در موافقت با CFT گفتید با پیوستن ایران به CFT ما دیگر شاهد بابک زنجانی‌ها نخواهیم بود.

نعمتی: نطق من این نبود و من حرف دیگری گفتم.

باشگاه خبرنگاران جوان: گفتید بابک زنجانی‌ها به وجود نمی‌آیند.

نعمتی: بله، من گفتم اگر شما دوباره به دنبال این باشید که از طریقی غیرمرسوم غیر از مسیر بانکی پول نفت را وارد کشور کنید، زیرمیزی‌های جدیدی ایجاد می‌شود و آن وقت آن زیرمیزی‌های جدید ممکن است باعث به وجود آمدن بابک زنجانی‌های جدید بشود،  اینگونه صحبت کردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی می‌گویند ما در فضای پسابرجامی نمی‌توانیم پولی منتقل کنیم، از طرفی هم در بحث نفت از طرف آمریکایی‌ها تحریم هستیم، این مساله را  تایید می‌کنید؟

نعمتی: بله، از طرف آمریکایی‌ها تحریم هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:  به نظر شما در شرایط تحریمی که اکنون وجود دارد، آیا CFT دردی از ما دوا می‌کند؟ 

نعمتی: ببینید  فکر می‌کنم که شما سلبی  صحبت کرده و من ایجابی صحبت می‌کنم، شما می‌گویید این کار ممکن است که هیچ سودی برای کشور نداشته باشد، من عکس شما فکر می‌کنم.

نباید به خاطر یک کنوانسیون بهانه به دست آمریکایی ها بدهیم

باشگاه خبرنگاران جوان: من شرایط نفتی حال را می‌گویم. بالاخره وقتی ما می‌خواهیم نفت بفروشیم، باید بتوانیم از طریق مجرای قانونی  آن پول را وارد کنیم ولی  وقتی این مجرا بسته است، اکنون باید چکار کنیم؟

نعمتی: شما سلبی صحبت می‌کنید و من ایجابی صحبت می‌کنم. حرف من این است امروز با کشور‌هایی که با ما اسماٌ، نوعاٌ یا به هر صورتی هم پیمان هستند و به ما می‌گویند اگر شما خواستید نفت خود را بفروشید، ما نمی‌توانیم به غیر از کانال بانکی پولی را به شما برگردانیم.

یعنی فرض کنید اگر ما در طول سال ۱۰۰، ۵۰، ۸۰ میلیارد دلار یا هر مقدار دیگری صادرات داشته باشیم نمی‌توانیم این پول از طریق غیر بانکی وارد کشور کنیم.

در گذشته شاید می‌توانستیم، اما اکنون نمی‌توانیم، زیرا زمانی که برای شما گذاشتیم مهلتش در حال اتمام است و باید یادمان باشد که ما امروز در «بلک لیست» نیستیم، اما در لیست انتظار هستیم به این معنا که  تا دیروز در بلک لیست بودیم و فعلا در لیست انتظار هستیم.

اگر به لیست سفید برگردد ممکن است آمریکایی‌ها و دیگران دوباره شیطنت کنند این امکان وجود دارد، آقای ظریف هم در دفاع خود این موضوع را در مجلس مطرح کردند، اما ما چرا باید بهانه به دست دشمن بدهیم؟

ما که قبول داریم آمریکایی‌ها در این چهل سال هر کاری که خواستند با ما کردند، از جمله انقلاب مخملی، تروریسم، جنگ هشت ساله و موضوعات مختلف هر بلایی که خواستند بر سر ملت ما آوردند، اما ملت ما قد خم نکرده است، چرا ما بازهم یک بهانه دیگر به دست دشمن بدهیم و بگوییم کنوانسیونی که دنیا آن را پذیرفته ما آن را نمی‌پذیریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: من سکوت کرده‌ام تا حرف‌های شما را بشنوم.

نعمتی: خواهش می‌کنم، مطلب بعدی این است که بالاخره در آنجا ۷ یا شاید6 تبصره قرار دادیم، یعنی اگر زمانی مشکلی برای کشور ما به وجود آمد، نهایتا ما بر مبنای آن موضوعات از کنوانسیون بیرون می‌آییم این‌ها موضوعات مهمی است.من فکر می‌کنم این بحث تفحض هم به نظر من کار بسیار خوبی است، زیرا بعضی از دوستانی که مخالف هستند می‌گویند ممکن است بعضی بر ما اعتراض کنند من می‌گویم بعضی‌ها حتما اعتراض می‌کنند، اما دیگر این بحث بین ما و دو کشور است نه بین ما و کنوانسیون بالاخره این دو کشور باید با یک دیگر چالش‌هایی داشته باشند، من فکر می‌کنم این‌ها را باید کنار هم قرار دهیم و موضوع را خیلی شفاف به مردم بگوییم.

بالاخره ما اکنون در فضایی هستم که باید کار را پیش ببریم. ، من چون آدم روستایی هستم، می‌خواهم مثال روستایی بزنم، فرض کنید صادراتی که داشتید مخزن چاه شما باشد، در کنار آن هم مزرعه شما قرار دارد و وسط هم رودخانه‌ای آب باید از چاه وارد مزرعه شود، این کانال همان کانال CFT است، اگر این کانال برقرار نباشد ما باید این آب را یا از بالا بیاوریم و یا به نحوی مانند گذشته باید پارچ به پارچ بیاوریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی اجازه هست من هم صحبت کنم، می‌خواهم از مثال روستایی شما استفاده کنم، ما بچه جنوب شهر تهران هستیم و یک مقدار پایین شهری تر بگویم. اقتصاددان‌ها می‌گویند همین مرزعه چایی و چاه آبی که شما به آن اشاره کردید، روش‌های مختلفی در علم اقتصاد تحریمی وجود دارد که که شما می‌توانید به طرق مختلف پول را وارد کشور کنید و پدر جد ترامپ متوجه نشود.

نعمتی: بله می‌توانیم، اما باید هزینه آن را هم پرداخت کنیم، مگر این کار را نکردیم، هزینه‌ای مختلفی باید پرداخت کنیم، بله می‌توان از هزار طریق این کار را انجام داد.

ممکن است CFT برای کشور ما هزینه داشته باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی CFT برای کشور ما هزینه ندارد؟

نعمتی: ممکن است داشته باشد، اما این هزینه آن کم‌تر از بلا‌هایی است که بر سر کشور آمده است. بعضی اوقات ما به بعضی از کشور‌ها در همان دورانی که برای شما دوران طلایی بوده است، ما ۱ الی ۲ درصد بالا‌تر از قیمت آن پول به آن کشور پول می‌دادیم که پول وارد کشور بشود .این حرف به این معناست که به غیر از آن پولی که از ما می‌گرفتند برای گرفتن پول خودمان ۱ الی ۲ درصد پول بیشتری می‌دادیم که آن پول را به ما بدهند. چرا ما باید این هزینه را بپردازیم. از طرفی  کیس‌های مختلفی  را هم که در گذشته اتفاق افتاده است، را هم باید در نظر بگیریم.

تضمین ندادن روحانی و ظریف برای این است که دست از سرشان برداریم/پیامک دادند که دارت می زنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: در شرایط فعلی وقتی که وزیر خارجه و رئیس جمهور هر دو می‌گویند ما تضمینی نمی‌کنیم که این اتفاق بیافتد.

نعمتی: آقای ایمانی می‌دانید چرا این حرف را می‌زنند، من فکر می‌کنم که مخالفان اینقدر قدرت و رسانه‌های قوی دارند و اینقدر جایگاه‌های مختلف فرافکنی دارند که آن بیچاره‌ها می‌گویند شاید حداقل این‌ها دست از سر ما بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس تضمین می‌دهند این اتفاق بیافتد.

نعمتی: نه بحث من این است بعضی اوقات با یکدیگر راست باشیم. من زمانی بچه بودم و در جنگ شرکت کردم، ولی وقتی که بودیم همه با هم بودیم امروز روز جنگ است.تعارف نکنیم با همدیگر و همه باهم باشیم.ببینید خداوند، نعمتی را یک لحظه بعد از نظام نگه ندارد. ما هرچه داریم از قبل نظام داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: من حسم مخالف شماست، می‌گویم همه با همدیگر موافقیم و ممکن است نظراتمان مخالف باشد؛ در جبهه هم ممکن است همین اتفاق بیافتد مثلا بین دو تا فرمانده اختلاف نظر باشد.

نعمتی: وقتی که مثلاً مخالف من عزیزی که نمی‌دانم اصلا من را می‌شناسد و نمی‌شناسد برای من پیامک می‌زند که دارت می‌زنیم، مرگت باد یا ننگت باد. من بعد از عملیات کربلای ۴ هرچی از خدا عمر گرفتم اضافی است؛ من جانباز این مملکت هستم. هرچی از خدا گرفتم اضافی است و برای من بد است که بخواهم مخالفم را با مرگ بخوابانم. آقای ایمانی حرفم را تموم نکردم.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی


نعمتی:با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/جزییات جدیدی از توافقات برجامی دو فراکسیون خارج از مجلس/درباره حمایتم از برجام در شرایط فعلی ناراحت نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد/قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی موضوع را احساسی نکنید.

نعمتی: احساسی نیست، فکری است.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اگر یک نفر موافق شما فکر نکرد حق ندارد حرف بزند.

نعمتی: خیر، حق ندارد به نعمتی بگوید مرگت باد، فقط عزرائیل می‌تواند بگوید مرگت رسیده است. آن نمی‌تواند بگوید که مرگت باد، چون ما با هم برادریم، ما مسلمانیم، اما من عرضم اینجا است.

برای CFTاز مشهد و جاهای دیگر با ماشین آدم جلوی مجلس آوردند

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی را کجا می‌تواند پیدا کند؛ آن دانشجویانی که آمدند جلوی مجلس رفتید جلوی مجلس با آن‌ها صحبت کنید؟ که آقا من حرفم این است، این موضوع به این شکل است. تعداد قابل توجهی از آدم‌ها روز تصویب CFT جلوی مجلس جمع شدند.

نعمتی: من خواهشم این است که باز به آرشیو صدا و سیمای خودتان مراجعه کنید و خواهشم  این است ببینید مثلاً یک بحث اعتراضی می‌شود و من به عنوان نماینده مردم، داخل مردم می‌روم. شما همین بحث‌های بازار را در نظر بگیرید که دوستان شما خیلی زحمت کشیدند و ببینید چه کسی آنجا بوده، من می‌روم با مردم می‌نشینم و حرف می‌زنم. هر جایی من را دعوت کردند من رفتم نشستم صحبت کردم.

پس برادر عزیز مثلا در روزی که قرار است من در مجلس حضور داشته باشم؛ حالا پنج یا شش ماشین از مشهد و از جای دیگر، آدم جلوی در مجلس بیاورند؛ من حضورم در مجلس  واجب است یا بروم جلوی برادر‌ها صحبت کنم. این‌ها را با همدیگر ببینید و آقای ایمانی من خواهشم این است که اگر قرار است، موضوعاتی را حل کنیم بیاییم همدیگر را قانع کنیم و اگر نتوانستیم همدیگر را قانع کنیم به هم فحش ندهیم مگر چه خبره، مگر ما هدفمان به غیر از رضای خدا نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: به همکاران خودتان هم می‌گویید که به منتقدین بی‌احترامی نکنند؟

نعمتی: حتماً می‌گویم، اگر نگویم خداوند مرا نیامرزد؛ چرا نگویم انقلاب ما یک انقلاب اخلاقی  و  اسلامی است.

قبول ندارم که FATF یک سازمان آمریکایی است

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی برویم یک ذره کارشناسی‌تر در مورد FATF صحبت کنیم. سوال آخر را بپرسیم که بحث را جمع کنیم؛ قبول دارید کهFATF یک سازمان آمریکایی است که مسئولش دستیار وزیر خزانه داری آمریکا است؟

نعمتی: خیر، قبول ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای چی قبول ندارید؟

نعمتی: به این دلیل که گروه ۸ برای بحث مبارزه با حمایت‌های مالی تروریسم آمدند باهم نشستند و این مجموعه را تشکیل دادند که در واقع بحث پولشویی و موضوعات این شکلی را جمع کنند؛ این سازمان رئیس دوره‌ای دارد که حالا این دوره آمریکایی‌ها رئیس شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای اینکه نامه سناتور‌های آمریکایی موجود است که همه‌ آنان به وزیر خزانه داری آمریکا در حال نامه زدن هستند که از طریق CFT و FATF به ایران فشار بیاورند.

نعمتی: بله حتما شما هم در جریان هستید که آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها فشار می‌آوردند که یک کاری کنید که ایرانی‌ها حتما و حتما CFT را نپذیرند و این هم حتماً خبر دارید.پس باید ببینید این‌ها را کنار هم قرار بدهید. من عرضم این است آقای ایمانی، با توجه به فضایی که وجود دارد و امروز ریاست دوره‌ای با آمریکایی‌هاست، اما فردا نیست؛ بعد هم در این اتفاق جهانی ممکن است که در این موضوع ما یک سری مضار داشته باشیم و یک سری منافع داشته باشیم.

ببخشید آقای ایمانی من از شما سوال می‌کنم؛ بیش از ۱۷ هزار نفر شهید در راه ترور دادیم، از رئیس جمهور ما، از نخست وزیر ما، از شهدای هسته‌ای ما و از مردم پابرهنه ما بگیر که بیش از ۱۷ هزار نفر برای ترور دادیم. آیا ما که این همه هزینه دادیم ببخشید مگر می‌خواهیم از تروریسم حمایت کنیم، حتماً حمایت نمی‌کنیم.

تروریسم مشخص است که چهار گروه شناخته شده است مانند طالبان، جبهة النصرة، داعش و زاییده طالبان یعنی چهار تا مجموعه است و از نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد این‌ گروه‌ها به عنوان تروریسم هستند. بعدش مثلاً یک بحث‌هایی را آدم می‌شنود که مثلاً خدای نکرده آیا کمک به حماس و حزب الله درست است، حماس جان ماست، حزب الله نور چشم ماست ببخشید مگر اصلا خدای نکرده ما می‌توانیم از کنار حماس و حزب الله بگذریم؛ قطعا محال است.

باشگاه خبرنگاران جوان: همین کسانی که عامل ترور مردم ما شدند، از رئیس جمهور، گروهک منافقین این‌ها خیلی راحت دارد آمریکا و فرانسه به آن‌ها رسیدگی می‌کند.

نعمتی: بله دشمن ما هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس این چه نوع تعریف تروریسم است؟ این‌ها همین‌هایی هستند که تو FATF تاثیر گذار هستند؛ درست می‌گویم یا خیر؟

نعمتی: بله من مطمئنم که هستند اگر نبودند آمریکایی را مجبور نمی‌کردند که شما حتما بیایید با CFT مخالفت کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس چرا تن به این اتفاق می‌دهید؟

نعمتی: من می‌گویم در این اتفاق شما سلبی و  من ایجابی نگاه می‌کنم، اگر قرار است که ما بتوانیم منابع مالی‌ خود را از طریق مجاری بین المللی وارد کشور کنیم؛ این کار انجام شود که ممکن است ایراداتی داشته باشد، بله حتما ایراداتی دارد ممکن است مضاری داشته باشد بله حتما مضاری دارد.

شهدالله و شهد الربیع که  از این چارچوب اعتدال عبور نکرده‌ام

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی می‌خواهم از موضوع FATF خارج شوم و چند تا سوال خارج از موضوع هم دارم که وقت برنامه چند دقیقه کوتاه بیشتر نمانده، خواهش می‌کنم آن‌ها را خیلی خلاصه‌تر پاسخ دهید. می‌خواهم یک موضوعی را بگویم نمی‌دانم به عنوان یک آدم فعال رسانه که خیلی هم تو این فضا سعی می‌کند خودش را درگیر کند تا این لحظه نفهمیدم که آقای نعمتی اصولگرا یا اصلاح طلب است؟شما در هنگام انتخابات  در لیست اصلاح طلبان می‌رود و در موقع انتخاب رئیس می‌رود سمت غیراصلاح طلب‌ها را می‌گیرد، در زمان تصویب FATF دوباره برمی‌گردد در زمین اصلاح طلب‌ها و با آن‌ها بازی می‌کند، اما خواهش می‌کنم اگر می‌خواهید بگویید که من جز اصولگرا‌های میانه‌رو هستم؛ نگویید که حداقل آدم‌های سیاسی هم نمی‌دانند این اصولگرای میانه‌رو یعنی چه.

نعمتی: چون جنابعالی همشهری من هستی حتما بهتر منو می‌شناسی، بنده حداقل سه دوره در اسدآباد کاندید شدم و همواره مشی ام همین بوده است.  خواهشم را باز هم از حضرتعالی این است که اگر خواستید حتما آن پوسترم را به شما می‌دهم که بحث اعتدال هنوز مطرح نبود که رئیس جمهور آن موقع مطرح  نشده بود؛ آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بود من کاندیدا بودم. من فقط و فقط شعارم اعتدال اعتدال اعتدال بوده است.بنده مشی‌ام همین بوده، تو بحث انتخابات اتفاقاً آنجا هم بحث کردیم و  آنجا هم عرض کردم که آقا ما با این سوابق یک تفکری هستیم که اگر می‌خواهیم کشور به نتیجه برسد باید مجموعه‌ای از نیرو‌های دلسوز به غیر از تندرو‌ها وسط میدان بیایند و کار را انجام دهند.

اکنون هم اعتقادم همین است حالا می‌خواهید بگویید اصولگرا است یا می‌خواهید بگویید اصلاح طلب است می‌خواهید بگویید نمیدونم چپ، راست یا معتدل است؛ هرچی می‌خواهید ترجمه کنید، ترجمه اش کنید که واقعیت مطلب این است و در تمام مقاطع مشی سیاسی بنده همین بوده و الان هم همین است؛ خدا می‌داند شهدالله و شهد الربیع که اگر یک ذره از این چارچوب عبور کرده باشم و هیچ‌گاه عبور نکردم.

همیشه یک آدم مستقل و معتدل بودم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نعمتی  آخرش نگفتید که اصلاح طلب هستید یا اصولگرا.

نعمتی: من به عنوان یک آدم مستقل و معتدل همیشه بودم و هستم.

میثاق نامه اصلاح‌طلبان را به حضرت عباس امضا نکردم

باشگاه خبرنگاران جوان: نه اصلاح طلب هستید نه اصولگرا؟ میثاق نامه لیست امید امضا کرده بودند آن را شما هم امضا کرده بودید؟؟

نعمتی: به حضرت عباس  امضا نکردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر نماینده نبودید کجا کار می‌کردید محل کارتان کجا بود؟

نعمتی: من اگر نماینده نباشم، حتما کارمند دولت هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کجا؟

نعمتی: امروز وزارت نفت هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا پرونده‌تان را از یک وزارتخانه دیگر به وزارت نفت منتقل کردید؟ گویا وزارت نفت به نماینده‌ها خوب می‌رسد و حقوقش خوب است.

نعمتی: این شیطنت تو شیطنت رسانه ای است، من نمی‌گویم آن وزارتخانه کجاست، ولی بالاخره من می‌توانم با توجه به اینکه کارمندم به یک وزارتخانه بروم.

هر کسی دارای یک شأنیت است و امروز کارمند وزارت نفت هستم/ خیلی ها فکر می کنند برای «هاپولی و چاپولی» کردن به وزارت نفت رفتم

باشگاه خبرنگاران جوان: من می‌دانم کجاست.

نعمتی: اگر می‌دانی که دیگر بهتر، اما بالاخره هرکسی دارای یک شأنیت، اوضاع و احوالی است. خدا می‌داند یعنی این است که شاید مثلاً خیلی فکر کنند که حتما می‌خواهد برود تو وزارت نفت به قول شما هاپولی و چاپولی. اینطوری نیست، اما می‌توانم بروم وزارت خارجه من می‌توانم بروم وزارت کشور بالاخره من کارمندم می‌توانم بروم یک جایی تا سی سال پر شود.

البته من جانباز هم هستم فوق لیسانس هم امروز دارم ۴ روز دیگر ممکن است دکترا داشته باشم می‌توانم تا ۳۵ سال خدمت کنم پس بنابراین ما باید یک جایی حقوقمان را بدهند اگر هم ناراحتید من بروم خانه با حقوق جانبازی‌ام میتوانم در خانه بشینم زندگی کنم.

از کاندیدا شدن لاریجانی برای ۱۴۰۰  بی خبرم/لاریجانی آدم های بزرگتر از من را دارد که رئیس ستادش شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: برای ۱۴۰۰ آقای لاریجانی کاندیدا می‌شوند یا خیر؟

نعمتی: من خبر ندارم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اگر کاندیدا شوند شما رئیس ستاد انتخاباتی او می‌شوید؟

نعمتی: من چه کاره آقای لاریجانی هستم که رئیس ستاد شوم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چون ارتباط خیلی ویژه و نزدیکی با آقای لاریجانی دارید.

نعمتی: من آقای لاریجانی را دوست دارم، ولی آقای لاریجانی آدم‌های خیلی بزرگتر از من دارد که رئیس ستادش شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  در این مدت شما خیلی ویژه به آقای لاریجانی نزدیک شدید و فکر می‌کنم به خاطر آن جلسه‌ای که برای رئیس شدن او در خانه خودتان برگزار کردید یک جورایی آقای لاریجانی را به خودتان نزدیک‌تر کردید.

نعمتی: ما که میدونی کرد هستیم و صاحب سفره‌ایم که معمولاً مهمان پذیریم و معمول آن بر این است که اگر قرار باشد هر جلسه‌ای گذاشته شود؛ معمولاً در خانه ما می‌گذارند حالا چرا را نمی‌دانم و این‌ها را باید خودتان بروید ارزیابی کنید.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی


نعمتی:با چشمک زدن در کمیسیون برجام به دنبال انتقال پیامی بودم/قصد برهم زدن کمیسیون برجام را نداشتیم/جزییات جدیدی از توافقات برجامی دو فراکسیون خارج از مجلس/درباره حمایتم از برجام در شرایط فعلی ناراحت نیستم/به واسطه برجام بلای بزرگی از سر نظام رد شد/قرار نبود کل تحریم‌ها با برجام برداشته شود

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی خودتان کسی را دعوت نکردید همین‌جوری هر کسی دوست داشت به خانه تان آمد؟

نعمتی: نه من دعوت کردم، من آدم رفیق بازی هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یک شب هم ما را دعوت کنید به خانه‌تان بیاییم.

نعمتی: حتما بیایید، نامردید اگر نیایید، همه‌تان را دعوت می‌کنم.من خودم خمس هم دادم یعنی مالم حلال حلال حضرت عباسی است و از ۱۸ سالگی خمس دادم.

حزب رفاه ملت ایران با محوریت لاریجانی نیست/ من و کاظم جلالی نطفه مان را باهم بستند و قهر و جدایی بین ما معنا ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: مدتی هم از ایجاد حزب جدیدی با محوریت آقای لاریجانی صحبت می‌کردید.

نعمتی: اصلاً این صحت ندارد محوریت آقای لاریجانی نبود. یک مجموعه‌ای از دوستان کنارهم جمع شدند و یک تشکیلاتی را ایجاد کردند که بتوانند کاری را برای نظام انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای لاریجانی نسبت به این حزب رفاه ملت ایران هیچ موضعی، هیچ دیدگاهی و هیچ نسبتی ندارد؟

نعمتی: هیچ نسبتی ندارد. این مجموعه، یک مجموعه‌ای است که خودش  دارد خودش را اداره می‌کند و بالاخره تعدادی از دوستان کنارهم جمع شدند که یک کاری را می‌خواهند انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای جلالی از حضور در این حزب امتناع کردند، با او رابطه تان شکرآب که نیست؟

نعمتی: من و کاظم نطفه‌مان را با هم بستند و دیگر با هم جدایی نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از وزیر‌هایی که قرار است به مجلس معرفی شود خبر دارید؟

نعمتی: من به معنای قطعیت خبر ندارم، ولی گزینه‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود را خبر دارم.

جزو گزینه های دولت برای 4 وزارت خانه بودم/به خاطر اینکه  رئیس ستاد آقای روحانی بودم هیچ پستی را در دولت قبول نمی‌کنم

باشگاه خبرنگاران جوان: یک شایعه‌ای از خود شما به گوش من رسید که قرار بود خود شما هم برای یکی از وزارتخانه‌ها معرفی شوید، این صحت داشت؟

نعمتی: من، چون رئیس ستاد آقای روحانی بودم هیچ پستی را در دولت قبول نمی‌کنم که بعداً شما نگویید که نمک گیر شد.

به شدت با پست گرفتن برادرم مخالف بودم

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی برادرتان که معاون وزیر شدند.

نعمتی: اخوی من. هیچ کسی از اعضای پست جمهوری اسلامی سابقه برادر من را در  پست ندارد، ضمن اینکه من به شدت با پست گرفتن برادرم مخالف بودم که هم به وزیرش عرض کردم و هم به خودش نیز عرض می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون برای این چهارتا وزارتخانه اسامی چه کسانی را شنیدید؟

نعمتی: آن‌هایی که من شنیدم می‌گویند آقای حاجی محمدزاده برای وزارت راه که ظاهراً یک پسر جوانی است البته آن چیزی که شنیدم؛ گفتند آقای دژپسند علی الظاهر برای وزارت اقتصاد، آقای رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و آقای شریعتمداری هم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند. ما را هم مطرح کردند ولی خیالتان را راحت کنم که ما نیستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای شریعتمداری با توجه به اینکه عملکردشان در وزارت صمت ضعیف بود و حالا از آنجا به جای دیگری می‌روند که اگر این صحت داشته باشد؛ به نظرتان اگر این صحت داشته باشد، این به نوعی تمسخر جابه‌جایی این پست‌ها نیست؟

نعمتی: این را از صاحبش بپرسید ما چه کاره هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: حالا شما به عنوان یکی از مسئولین نظارتی پاسخ دهید، بالاخره می‌خواهم جنبه نظارتی مجلس را درنظر بگیرم.

نعمتی: من فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور اختیاراتی دارد  و می‌تواند از اختیارات خودش استفاده کند؛ از هر کسی برای هر وزارتخانه‌ای می‌تواند استفاده کند و مجلس هم یک شأنی دارد که بالاخره می‌تواند به کسی رای دهد یا رای ندهد؛ این‌ها را اگر کنار هم بگذاریم معنی آن دموکراسی است. رئیس جمهور کار خودش را می‌کند و مجلس هم کار خودش را می‌کند حالا باهم چه موافق و چه مخالف باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
میثم
۰۰:۲۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
"نباید به خاطر یک کنوانسیون بهانه به دست آمریکایی‌ها بدهیم"

الان ما این کنوانسیون رو بپذیریم که بهونه بهشون ندیم؟؟ یعنی اگه بپذیریم دیگه بهونه ندارن؟ اونا که صبح تا شب کلی بهونه در میارن .

اگه به فکر این باشیم که بهونه دستشون ندیم که خیلی کنوانسیونهای مختلف بابد بپذیریم. اینو بپذیرید، فردا یه چیز یگه رو مطرح می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
h
۲۳:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
آتش قیامت خیلی نزدیک وخیلی سوزانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چاپولی کلمه جدیده تا حالا نشنیدم!
Germany
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
معنیش یعنی چه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
تورا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چرا به مشکلات گرونی رسیدگی نمیشه چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه موسوی
۱۴:۲۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
سلام میشه درباره اعتصاب معلمان هم نظر بدید بدونیم چقدر صحت داره
-
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند : امام خمینی ره فرمودند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
عجب.............
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چند تا از این کنوانسیون های استعماری را باید بپذیریم تا بهانه آمریکا تمام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
خیلی...میدونی چرا میگم خیلی...آخه برای بهانه گرفتن دلیل منطقی نیاز نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
خوب اوناکه پستی قبول کردن چه کاری برای مردم کردن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
آقای نعمتی می گوید ، چون رئیس ستاد روحانی بوده ، هیچ پستی را در دولت قبول نمی کند!
واقعا که جالبه!
چه پستی بالاتر از وکیل بودن !!!!
جناب نعمتی ! خودتان خوب میدانید که بهترین محلی که بتوانید به دولت خدمت کنید ، همین پست فعلی تان است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
از وزارت نفت هم حقوق می گیره بابت چی.نمی دونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
شمارو به خدا تاثیر قطعی معدل در کنکور را حذف کنید
Germany
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اینو باید ازوزیر آموزش و پرورش بخوای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
مثل بطحایی وزیر آموزش و پرورش که گفت پسرم بیکار و سرباز هست بعد معلوم شد با مدرک دیپلم شده معاون موسسه با حقوق ناقابل ۴/۵میلیون تومنی سربازی!!!!!!
Germany
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
ایرانی باید به فکر ملتش و عزت کشورش باشه تا کی باید باج به آمریکا داد ؟؟؟؟
آخرین اخبار