به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوباره برنامهای در تالار وحدت و دوباره بی برنامگی در ورود به سالن و توجه به خبرنگاران. در جدیدترین اجرای ارکستر ملی، مانند همیشه بی نظمی در ورود به تالار دیده شد. علاوه بر آن در جایگاه ویژه خبرنگاران افراد دیگری حضور پیدا کردند و به همین دلیل برخی از عکاسان و خبرنگاران مجبور شدند در بخش دیگری بنشینند.
به هر حال شنبه ۲۱ مهرماه ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اجرای ارکستر ملی، کمی متفاوت با دیگر کنسرتهایش بود؛ چراکه ارکستر با خوانندگی محمد اصفهانی اجرای ویژه آیینی با نام «حدیث سرفرازی» را روی صحنه برد.
این کنسرت متناسب با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و ماه محرم و صفر برگزار شد. کنسرتی که نشان داد در ایام محرم و صفر میتوان کنسرتی با مضامین ارزشی و به شکلی فاخر برگزار کرد.
البته صندلیهای خالی فراوان توی ذوق میزد. برای جدیدترین اجرای ارکستر ملی با خوانندگی اصفهانی، بلیت فروشی انجام نشده بود و تنها از افرادی دعوت به عمل آمده بود. به این ترتیب صندلیهای خالی به حضور علاقهمندان ارکستر ملی و موسیقی ایرانی ترجیح داده شد.
با این حال کنسرت ارکستر ملی اجرایش را با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز کرد. نخستین قطعه که «سوگ» نام داشت در چهار دقیقه و بی کلام اجرا شد.
با ورود محمد اصفهانی و تشویق حضار قطعه «حدیث سرفرازی» اجرا شد. ترانه سرای این قطعه سهیل محمودی است که در سالن حاضر بود و مورد تشویق قرار گرفت. مضمون «حدیث سرفرازی» رشادت و ایمان اباعبدالله الحسین (ع) بود.
پس از اجرای این قطعه محمد اصفهانی گفت: ما در برنامه امشب در نظر گرفتیم متناسب با ایام عزاداری سید الشهدا (ع) قطعاتی از ایشان و امام علی (ع) را اجرا کنیم. شاید عدهای در ذهنشان سوال شکل بگیرد که چرا برخی قطعات درباره امام علی (ع) است؛ پاسخ این است که بسیاری از تاریخ دانان، معتقدند که ماجراهای صدر اسلام، حکومت امام علی (ع)، دلخوری از امیر مومنان (ع) و عدالت ایشان واقعه کربلا را به وجود آورد.
سپس قطعه «غنچه افسرده» که در خصوص حضرت علی اصغر (ع) شیرخواره امام حسین (ع) است، با ترانهای از حسان چایچیان اجرا شد. آهنگسازی اثربا فریدون شهبازیان بود که البته برمبنای ملودی محمد اصفهانی انجام شده بود.
«چنگ و نای» با آهنگسازی محمد بیگلری پور که محمدرضا عقیلی آن را بازنویسی کرده بود، قطعه شنیدنی دیگری بود که اجرا شد و مصائب و مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) را بازگو میکرد. علی معلم دامغانی ترانه سرای این اثر بود.
پس از آن محمد اصفهانی از صحنه خارج شد و قطعه «دو نغمه بختیاری» به آهنگسازی روح الله خالقی به صورت بی کلام اجرا شد.
با ورود مجدد محمد اصفهانی «فریاد تنهایی» با شعری از سپیده کاشانی اجرا شد. امیر بکان که در کنسرت ارکستر ملی حاضر بود، بر اساس ملودی محمد اصفهانی آهنگسازی قطعه «فریاد تنهایی» را انجام داده بود.
پس از آن قطعه مشهور «دیده بگشا» که در وصف شخصیت والای امیر المومنین (ع) است، اجرا شد. آهنگساز این قطعه علی کهن دیری است که البته محمد رضا عقیلی آن را باز نویسی کرده است. ترانه سرای این قطعه هم علی معلم دامغانی بود.
«شور آفرین» آخرین قطعه بی کلام این اجرا بود که با آهنگسازی حسین دهلوی ساخته شده بود.
پس از آن «فرصت بدرود» که با آهنگسازی خود شهبازیان ساخته شده روی صحنه رفت. شاعر این قطعه مرحوم قیصر امین پور بود.
حسن ختام این کنسرت ۷۰ دقیقه ای، اجرای قطعه «معصومیت» تیتراژ سریال خاطره انگیز معصومیت از دست رفته بود. ترانه سرای قطعه اهورا ایمان و آهنگساز آن فریدون شهبازیان بود. گروه کر هشت نفره در اجرای این قطعه حضور داشتند. در پایان این قطعه برخی از ترانه سراها و آهنگسازان قطعات کنسرت روی صحنه آمدند و درمیان تشویق حضار با اهدای دسته گل از آنها تقدیر شد.
در نهایت کنسرت تماشایی و شنیدنی ارکستر ملی با خوانندگی محمد اصفهانی به پایان رسید، اما امید است که این سبک از کنسرتها بیش از پیش اجرا شود.
برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/