به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بنیادیترین مسئله رژیم صهیونیستی، مشکل جمعیت است. جنبش صهیونیزم و آژانس یهود ۳ دهه پیش از تأسیس رژیم صهیونیستی در رفع این مشکل، اقدام به مهاجرت دادن یهودیان جهان به فلسطین کردند. هنوز هم یکی از بخشهای مهم آژانس یهود، بخش مهاجرت است. اما با وجود کوچاندن فلسطینیان از سرزمین مادری شان و جایگزین ساختن یهودیان مهاجر در خانه و کاشانه آنها، صهیونیستها نتوانستهاند این مسئله را حل کنند و مشکل جمعیت هر روز از گوشهای خود را به گونهای جدید نشان میدهد. این مسئله در سال ۲۰۱۸ در تعداد دانشجویان این رژیم در فلسطین اشغالی خود را نشان داده است.
آغاز رشد منفی دانشجویان
براساس اعلام شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی پس از آنکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در فلسطین اشغالی طی ۲۰ سال شاهد افزایش تعداد دانشجویانی بودند- که برای مقطع کارشناسی در مراکز آموزش عالی ثبت نام میکردند- در سال ۲۰۱۸ تعداد دانشجویان این مقطع، روند کاهشی به خود گرفته و تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
براساس اطلاعات اعلام شده توسط شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی که در روزنامه «دِمارکر» منتشر شد افزایش تعداد دانشجوی کارشناسی در تمامی مراکز آموزش عالی رژیم صهیونیستی متوقف شده و در برخی مراکز کمتر از سال قبل میلادی بوده است. براساس اعلام شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی میزان کاهش دانشجویان در مناطق دور از مرکز بیشتر از مراکز نزدیک به تل آویو است.
براساس اعلام شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر دانشکدههای تخصصی و ویژه که هزینه هر نیمسال درسی آنها دهها هزار دلار است به شدت شاهد کاهش دانشجویان بوده اند به گونهای که ۳ دانشکده تخصصی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده اند. در مقابل مراکز تربیت دبیر با رشد تعداد دانشجویان ثبت نامی روبرو بوده اند.
آثار منفی کاهش دانشجویان
-افزایش شکافهای اجتماعی و اقتصادی
تحصیلات عالی موجب ایجاد پایگاه اجتماعی و افزایش درآمد اقتصادی افراد میشوند. براساس گزارشی که اخیرا سازمان همکاری و رشد اقتصادی (OECD) منتشر کرد، دستمزد یک فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ۳۹ درصد بیشتر از دانش آموز فارغ التحصیل مقطع متوسطه است و این اختلاف دستمزد در مقطع کارشناسی ارشد به ۱۱۶ درصد میرسد. به کاهش میزان دانشجویان، به مرور دستمزدها کاهش یافته و این مسئله موجب اختلاف طبقاتی و کاهش رفاه اجتماعی خواهد شد.
علاوه بر این، تحصیلات عالی موجب ارتقاء جایگاه و پایگاه اجتماعی افراد میشود با کاهش دانشجویان به مرور سطح پایگاه اجتماعی افراد جامعه دچار تنزل خواهد شد.
-کاهش درآمد مراکز آموزش عالی
کاهش تعداد دانشجویان موجب کاهش درآمدهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خواهد شد. زیرا بودجه این مراکز با تعداد دانشجویان در ارتباط است. مراکز آزاد درآمد کمتری کسب خواهند کرد و بودجه مراکز دولتی نیز با کمبود دانشجو کم خواهد شد. چرا بودجه مراکز دولتی براساس میزان پژوهشهای آنها و هم چنین تعداد دانشجویان تعیین میشود. براساس اعلام شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی، با کاهش دانشجویان، دانشگاهها در دراز مدت با بحران مالی مواجه خواهند شد.
افزایش دانشجویان عرب فلسطین اشغالی
براساس آمار اعلام شده از سوی شورای عالی آموزش رژیم صهیونیستی، تعداد دانشجویان سال جدید ۳۰۶ هزار و ۶۰۰ نفر بوده است که با سال قبل مساوی است، اما حدود ۱۰۰۰ نفر کمتر از سال درسی ۲۰۰۷ است. از این تعداد ۲۳۰ هزار و ۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ثبت نام کرده اند که از سال گذشته ۱۰۰ نفر کمترند. این عدد، ۷ هزار نفر کمتر از دانشجویان سال ۲۰۱۴ است.
در مقابل تعداد دانشجویان فلسطینی فلسطین اشغالی پس از طرح ادغام فلسطینیان در جامعه یهودی طی ۱۰ سال گذشته ۲ برابر شده و در سال درسی ۲۰۱۸ به ۴۸ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. این آمار غیر از دانشجویان فلسطینی مشغول به تحصیل در خارج از سرزمینهای اشغالی است.
دلایل کاهش دانشجویان
-عدم اقبال حریدیها به دانشگاه
حریدیها که جمعیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند، به دلایل مذهبی، اقبالی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و بیشتر به تحصیل در مدارس دینی میپردازند. شورای عالی آموزش در رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر تلاش کرده علاوه بر ادغام فلسطینیها در جامعه یهودی و دانشگاه ها، حریدیها را نیز به حضور در دانشگاهها ترغیب کند.
-سیاستهای غلط نفتالی بنت
بسیاری در سرزمینهای اشغالی، سیاستهای غلط نفتالی بنت، وزیر آموزش را دلیل وضع به وجود آمده میدانند. این افراد میگوید سیاست تمرکز بر مراکز آموزش عالی مجتمع شهرکی آریئل و مجموعه هرتزلیا- که طی سالهای اخیر توسط بنت دنبال شده- موجب کاهش دانشجویان گردیده است. این عده میگویند بنت به جای تمرکز بر این دو مرکز تخصصی باید بر مراکز آموزش عالی عمومی داخل خط سبز متمرکز میشد و وضعیت آنها را بهبود میبخشید، تا چنین مشکلی به وجود نیاید.
-عدم افزایش ظرفیت قبول شدگان آزمون ورودی
علت دیگر این امر را عدم افزایش ظرفیت دارندگان مدرک بجروت میدانند. بجروت آزمونی متشکل از دروس لازم برای ورود به دانشگاه است که قبول شدگان در این آزمون میتوانند وارد دانشگاه شوند. در مقابل عدهای هم براساس قبول شرایط برخی مؤسسات به صورت بورسیه و بدون قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه و مراکز آموزش عالی وارد میشوند. طی سالهای گذشته تعداد ورودیهای آزمون ورودی افزایش نیافته، در مقابل ورودیهای بدون آزمون افزایش یافته اند.
-مخالفت دانشگاهها با تغییر
دانشگاهها با مخالفت نسبت به تغییر روشهای آموزشی و عدم رویکرد جدید موجب این امر شده اند. دانشگاهها مدعی اند تغییراتی که برابر آن مقاومت میکنند در صورت اجرا موجب تنزل جایگاه علمی آنها خواهد شد.
روند ورود فارغ التحصیلان متوسطه بین یهودیان سرزمینهای اشغالی پس از یک دوره افزایشی ۲۰ ساله به رشد منفی رسیده است. این در حالی است که تعداد دانشجویان فلسطینی، طی ۱۰ سال گذشته ۲ برابر شده است. به نظر میرسد علاوه بر سیاستهای غلط رژیم صهیونیستی، برخی اختلافات مذهبی و اجتماعی در حال ایجاد مشکلات جدیدی برای صهیونیستها هستند که علاوه بر ایجاد مشکلات جدید موجب تعمیق برخی مشکلات راهبردی صهیونیستها به ویژه در حوزه جمعیت هستند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/