ترور فرمانده پلیس قندهار که عصر روز گذشته به وقوع پیوست با موجی از واکنش های ملی و بین المللی همراه شده است.

واکنش های داخلی و خارجی به ترور جنرال «عبدالرزاق»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ترور جنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس قندهار که عصر روز گذشته به وقوع پیوست با موجی از واکنش های ملی و بین المللی همراه شده است.

واکنش های داخلی به ترور فرمانده پلیس قندهار

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این حادثه تروریستی اطمینان داد که وضعیت در قندهار به حالت عادی برمی‌گردد.

اشرف غنی که از طریق تلویزیون ملی صحبت می کرد گفت هیات بلند پایه ای به هدف بررسی وضعیت قندهار و رویدادی که در آن قوماندان امنیه و رئیس امنیت ملی آن ولایت کشته شدند توظیف شده است.

وی افزود: برای کنترول وضعیت در قندهار یک رهنمود تهیه شده است که بر اساس آن امشب هیاتی به ترکیب معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان، نماینده های بلند پایه وزارت های داخله و دفاع و نیروهای کماندو وارد ولایت قندهار خواهند شد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان نیز حمله قندهار را محکوم کرد. وی در توئیترش نوشت: «از جان باختن دوست صمیمی، وطن دوست و قهرمان مبارزه با تروریسم جنرال عبدالرازق و جنرال مومن حسن خیل، آمر امنیت قندهار عمیقأ غمگینم. ما شدیدأ این حملۀ تروریستی را نکوهش می‌کنیم.»

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائی دولت افغانستان نیز در پیامی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشت که حمله قندهار یک دسیسه سازمان یافته از قبل بوده و سد آهنینی که جنرال عبدالرزاق با درایت و تدبیر، با شجاعت واخلاق خود در برابر تروریسم ایجاد کرده بود شکسته شد.

عطامحمد نور، رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی نیز گفت که جنرال عبدالرازق فرزند صادق و فداکار این کشور، در پی یک توطئه ناجوانمردانه به شهادت رسیده است.

نور تاکید کرد: «شهادت جنرال عبدالرازق در یک محل مصون و تحت شرایط شدید امنیتی نشان می‌دهد که او در نتیجه توطئه حریفانش و مقامات بلند پایه درون حکومت هدف قرار گرفته است.»

نور افزود: «باور ما این است که برخی مراجع حکومتی نه تنها توانایی رسیدگی به عوامل چنین رویدادها را ندارند که بیشتر در ‌نقش "جاده صاف کن" چنین حوادث هم شناخته می‌شوند. اما همسنگران و دوستان جنرال عبدالرازق شهید، خون پاک او را بی پاسخ نخواهند گذاشت.»

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز در پیامی نوشت: «جنرال عبدالرازق فرمانده جسور و يكي از بازوان توانمند مردم افغانستان در جنگ با تروريسم و خار چشم دشمنان اين سرزمين بود. ضمن محكوم كردن اين جنايت، شهادت او را ضايعه كلاني براي دولت و مردم افغانستان مي پنداريم، اما دشمنان بدانند كه مردم در برابر توطئه هاي آنها كوتاه نخواهند آمد.»

واکنش های بین المللی به ترور فرمانده پلیس قندهار

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در واکنش به این رویداد تروریستی نوشت که از وقوع رویداد قندهار شوکه شده و هند این حمله را شدیدا محکوم می کند.

مودی گفت که تاسف عمیق خود را به خاطر کشته شدن جنرال عبدالرزاق ابراز می کند، زیرا افغانستان ارشد ترین مقام نظامی خود در قندهار را از دست داده است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز حمله تروریستی قندهار که والی، فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی را هدف قرار داد محکوم کرد و این حادثه را به رئیس جمهور، خانواده های قربانیان و مردم افغانستان تسلیت گفت.

عمران خان توئیت کرده است که صلح و امنیت پاکستان به صلح و امنیت افغانستان وابسته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حمله مرگبار بر مقام های ارشد ولایت قندهار که منجر به شهادت جنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس و رئیس امنیت ملی قندهار شد را محکوم کرد.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: «اعضای شورای امنیت حملاتی را که در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان در افغانستان طی هفته گذشته صورت گرفت، از جمله در جوزجان، قندوز، تخار، هرات، زابل، فراه و دیروز در قندهار که باعث تلفات فراوان و زخمی شدن بسیاری از مردم شد، به شدت محکوم می کنند.»

در بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت عمیق ترین همدردی و تسلیت شان را به خانواده قربانیان و به دولت افغانستان ابراز میکنند و آرزوی صحتمندی زخمیان این رویداد را دارند.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حمله مرگبار علیه مقامات ارشد افغان در ولایت قندهار را محکوم کرد.

وی در بیانیه ای که روز گذشته در وبسایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد گفته است: «آمریکا حمله امروز بر مقام‌های قندهار را محکوم می کند. همدردی مان را با خانواده جنرال عبدالرزاق و خانواده های مقامات دیگر که در این حمله جان باختند، شریک می کنیم. ما همچنان امیدواریم زخمیان این رویداد از جمله دو آمریکایی و یک عضو ائتلاف که در آن زمان حضور داشتند زودتر صحت یاب شوند.»

گفتنی است که عصر روز گذشته مقامات محلی قندهار در یک جلسه که به خاطر تأمین امنیت انتخابات برگزار شده بود، از سوی محافظان والی قندهار هدف قرار می گیرند که در جریان تیراندازی جنرال عبدالرزاق، فرمانده پلیس و جنرال مومن حسین خیل، رئیس امنیت ملی به شهادت می رسند.

طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کرده بود که یکی از نفوذی‌های این گروه به‌نام ابودجانه این حمله را انجام داده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار