در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ معرفی این شرکت و بررسی تاریخچه آن رفته است که پیشنهاد میکنیم این مطلب را از دست ندهید.
مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتورهای درونسوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت میکند.
کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.
این مطلب را از دست ندهید: آخرین تغییرات قیمت محصولات مرسدس بنز در کشور
این شرکت ادامه قدیمیترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ میباشد، که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز راهاندازی شد.
در سال ۱۹۰۰ گوتلیب دایملر درگذشت و در ۱۹۰۲ پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دیامجی تولید اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، آغاز کرد.
در سال ۱۹۲۶ شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تأسیس شد و از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ کارخانجات دو شرکت، تولیدات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.
در سال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.
امروزه مرسدس-بنز یکی از زیرمجموعههای شرکت دایملر آ. گ. بهشمار میآید و همراه با آئودی و بامو سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند.
مرسدس نام یک دختر اسپانیایی به معنای وقار و زیبایی است.
آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید، اما در سالهای ۱۹۰۹ (دو بار)، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایرهای که دور آن را محصور کرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.
ببینید: Mercedes-Benz EQC _ 2020
کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در کاسروه (یکی از شهرهای آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر ((فردیناند رتین بافر)) به پایان رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کاسروه ادامه تحصیل داد. همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کاسروه گذراند در مدتی که آنجا بود، کارل تجربههای مقدماتی را در همه زمینههای فنی کسب کرد. اولین تجربه کاری او، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر ((مانهایم)) بود. وی در سال ۱۸۶۸کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام ((Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik)) شد این شرکت بیشتر کارهای ساختمانی و پلسازی انجام میداد. سپس در کارخانه ((Ben ckiser)) در وین مشغول بکار شد.
در سال ۱۸۷۱ اولین شرکت خود را در مانهایم به کمک یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با کمک نامزدش، برتا رینگر، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز شود یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری کند.
در سال ۱۸۷۲ برتا و کارل ازدواج نمودند. کارل و برتا پنج فرزند به نامهای ایگن (۱۸۷۳)، ریچارد (۱۸۷۴)، کلارا (۱۸۷۷)، تایلد (۱۸۲)، الن (۱۸۹۰) داشتند.
بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود. برای مثال ((Iron foumdry and mechanical work shop)) که از کارگاههای او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتورهای دو زمانه متمرکز کرد.
بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد، و تا وقتی که به استانداردهای مورد نظرش نرسید، دست از کار نکشید به عنوان مثال یکی از این امتیازهایی که به بنز اعطا شد این بود که سیستم موتورهای سرعتش را تنظیم کند وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش، عکاس معروف ((امیل بوهلر)) و برادرش، یک بازرگان و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم یک شرکت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس کردند و آن را ((Gas motoren-fabrik Mannheim)) نامیدند.
کارل بنز ۵۰% از سهام شرکت را در اختیار داشت او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهام دار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همکارانش ((دیگر سهامداران)) سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر کنند و بالاخره این برخوردها باعث شد که بنز شرکت را در سال ۱۸۸۳ ترک کند.
در سال ۱۸۸۳ بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود او کسی نبود جز ((بردریک ویلهم ابلینگر)). فردریک فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره مینمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت. در اکتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر که یکی از آنها فردریک بود شرکت ((Benz & co)) را تاسیس نمودند نیروی کار این شرکت به ۲۵ نفر میرسید. این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز تولید موتورهای بنزینی را واگذار کند.
اکنون بنز میتوانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتورهای اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایلمر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکهای نصب کرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت.
ببینید: خودروی تمام برقی SLS AMG سری بلک؛ شاهکاری دیگر از مرسدس بنز
بین سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷، سه مدل از این نوع خودروها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخهای چوبی استفاده میکرد و ((برتا)) برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.
در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او ((Benz & co. Rheinische Gas motoren Fabrik)) را به کارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید میشد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودروهایی تولید میکرد که مجهز به محورهای پیچشی بود.
بین سالهای ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل ((velo)) را در کارخانه ((Benz & co)) تولید میکرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعاً ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت کرد که پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی تبدیل شد.
((جولیوس گان)) عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شرکت شد کارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید کرد.
ببینید: پوتین دوباره به مرسدس بنز روی آورد
۲۴ ژانویه ۱۹۰۳، روزی بود که کارل بنز از کارهای فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجرهای بود که با مدیر عامل داشت، زیرا مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با ((مرسدس)) بود. همچنین دو پسر کارل، ایگن و ریچارد، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند اگر چه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودروهای مسافرتی به شرکت برگشت. در پایان همان سال کل فروش شرکت ۳۴۸۰ دستگاه بود.
میتوان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا کرده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونیهای سیاسی و اقتصادی جهان، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد گردید تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصههای متعدد صنعتی و کاربردی مبدل شود.
ببینید: خلاقیت خاص در تبلیغ مرسدس بنز
کمپانی دایملر ـ. بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ. بنز معروف است در ژوئن ۱۹۲۶ پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن: تلفیق دو کمپانی هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft (DMG) بود که هر دو از شرکتهای مخترع اتومبیل محسوب میشدند. Benz&Cie در سال ۱۸۷۱ توسط «کارل بنز» ساخته شد. «گاتلیب دایملر» و دستیار و همکار وی «ویلهم میباخ» نیز در سال ۱۸۹۰، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی که به تفصیل توضیح داده خواهید شد ـ. در حقیقت قدیمیترین خط تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد.
شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود بهم اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.
کار بنز (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۴) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوششهای خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور ـ. واگن بنز» ثبت کرد. در سال ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور ـ. واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود.
ببینید: تصاویری از خودروی مرسدس بنز IAA
اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال ۱۸۸۸ فروخت. بعدها در سال ۱۸۹۱ اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگترین تولید کننده اتومبیل جهان تبدیل شد.
بخش دیگری از آلمان غربی، درست در ۶۰ مایلی منهیم، گاتلیب دایملر (۱۹۰۰ ـ. ۱۸۳۴) و ویلهم میباخ (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۶) در مل کار خود در «کن استات» اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام «پیشرانه ساعت پدر بزرگ» عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که «ویلهم ویمپف» آن را ساخته بود. میباخ رماحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرحهای مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک «کالسکه بی اسب» نام میبردند.
ببینید: رونمایی از اتومبیل S 560e مرسدس بنز
در سال ۱۸۸۹ دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را تولید کردند. در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونهای بود که دوام زمانی میتوانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت گردید پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد میتوانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبانها بیاندازد.
اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مشکلات درونی پایههای این کمپانی راست کرد. در سال ۱۹۰۰ دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد.
همین دلیل یک «توافقنامه مشترک المنافع» میان دو کمپانی خودرو سازی مذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال ۲۰۰۰ پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. ۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنز AG» اتومبیلها و کامیونهای خود را عرضه کردند.
ببینید: سیستم دوربین دید در شب مرسدس بنز کلاس اس
کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر تواناییهای این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل ۱۹۰۹ تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس ـ. بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ فاقد آن بود.
در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه میشود. مرسدس ـ. بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.
ببینید: تنها مرسدس بنز مکلارن جهان با روکش طلای سفید
موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ در ادامه سیر تصاعدی فروش این شرکت در سالهای گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده (MBUSA) ۴۲۱/۲۲۴ دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت بفروش رسیده است که یک آمار خیره کننده در تاریخ بنز محسوب میشود.
این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانیهایی همچون جنگ جهانی) میتواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بیان این بخش از مجله حاضر مد نظر است همچون بسیاری قسمتهای دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به خط حوادث شرکتهای صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق میتواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر، ولی راه گشا باشد.
انتهای پیام/