استاندار خراسان رضوی گفت: فرهنگ خدمت رسانی و محبت به زائران رضوی بویژه در دهه آخر صفر با توجه به حجم و گستردگی این جمعیت باید به استان‌های همجوار و مسیر این زائران توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه هماهنگی استان‌های همجوار ویژه برنامه ریزی و خدمت رسانی به زائران رضوی دهه آخر صفر با اشاره به این که برای اربعین در سال گذشته حدود ۸۰ هزار نفر در استان در سامانه سماح ثبت نام کرده اند گفت: امسال تا کنون این رقم از ۱۲۰ هزار نفر گذشته است و در روز‌های آتی این رقم رشد قابل توجهی خواهد داشت که خود نشان از عشق و علاقه فزاینده این مردم به اهل بیت (ع) است.

رشیدیان افزود:در ادامه این حرکت راهپیمایی دهه آخر صفر به مشهد الرضا (ع) را داریم که طی سال‌های گذشته تبدیل به یک رسم بین مومنان شده و زائران پیاده از استان‌ها و حتی کشور‌های اطراف در این ایام در مشهد حضور می‌یابند.

وی با تاکید بر اینکه راهپیمایی معنوی دهه آخر صفر به سمت مشهد به هیچ وجه نباید بر حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) سایه افکند، ادامه داد: باید همه حضوری پرشور در این مراسم داشته و بلافاصله بعد از اتمام مراسم اربعین، تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای خدمت با زائران دهه آخر صفر و ایام رحلت پیامبر اعظم (ص) و سبط اکبر امام حسن (ع) و امام علی ابن موسی الرضا (ع) آماده کرده و به کارگیریم.

رشیدیان افزود: مساله ساماندهی زائران برای خدمت رسانی در خور هم خود از مباحثی است که باید بدان توجه شده و از مبدا حرکت با ثبت نام و شناسایی این جمعیت‌ها تقسیم کار مناسب در طول مسیر و مقصد برای خدمت رسانی انجام گیرد.

وی ادامه داد: امروز شاهد حضور آحاد و گروه‌های مختلف مردمی اعم از شیعه و سنی در کنار هم در این حرکت معنوی هستیم و حتی در طول مسیر‌های منتهی به مشهد روستا‌های سنی نشین ما برای خدمت به عزاداران، ایستگاه‌های صلواتی برپا کرده و یا در منازلشان از آنان پذیرایی می‌کنند که خود حرکتی به سوی همدلی و وحدت و انسجام بیش از پیش است.

استاندار خراسان رضوی گفت:: در این راستا باید به سمتی حرکت کرد که وجهه مردمی در این خدمت رسانی تقویت شده و از تصدی گری دستگاه‌های دولتی کاسته و محور اصلی این خدمت مردم باشند.

رشیدیان افزود: در این راستا طی چند سال اخیر سامانه جهاد خدمت فعال شده که از هفت هزار نفر متقاضی خدمت به زائران در سال نخست؛ ظرف سه، چهار سال اکنون به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده و افراد از گروه‌ها و اقشار مختلف متقاضی خدمت به این زائران به حد وسع، ظرفیت و توان خود هستند. اما هنوز جای کار بسیاری دارد و برای شهری ۳.۵ میلیون نفری و استانی با ۶ میلیون جمعیت این تعداد خیلی قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: نه تنها در خراسان رضوی که در استان‌های همجوار و جای جای کشور باید فرهنگ خدمت رسانی و محبت به زائران و میهمانان امام علی ابن موسی الرضا (ع) که امام رئوف، مهر و مهربانی هاست، گسترش یابد.

رشیدیان افزود: حتی اگر قرار است دستگاه‌های دولتی کمکی از محل امکانات دولتی به این حرکت نمایند مثل تامین کالا‌های اساسی و مواد غذایی؛ می‌توان به صورت یارانه‌ای و ارزان قیمت این کالا‌ها را در اختیار این گروه‌های خدمتگزار نهاد.

انتهای پیام// ز.‌ی


برگزاری جلسه هماهنگی استان‌های همجوار ویژه برنامه ریزی و خدمت رسانی به زائران رضوی دهه آخر صفر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.