به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لذت بخشترین خاطرات اغلب افراد به دوره کودکی و شور و نشاط غیر قابل وصف آن مربوط میشود و این احساس به طور تقریبی در بیشتر افراد مشترک و همسان است.
بازیهای ساده کودکی و ذهن بی دغدغه و البته دور از هر گونه کینه و انتقام و بدخواهی کودکان جزو مشخصات بارز دوره کودکی به شمار میروند و البته برای تعداد قابل توجهی از کودکان در دنیای مدرن امروز شرایط به گونه دیگری پیش میرود.
از آن بازیهای ساده و شادی آفرین دیگر خبری نیست و جای آن را بازیهای ذخیره شده در رایانه شخصی کودکان و یا رایانههای گیم نتها با مضامینی خشونت آمیز و پر جنجال والبته با چاشنی هیجان کاذب گرفته است.
متاسفانه سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازیهای رایانهای یکی از سرگرمیهای ثابت فرزندان در خانواده جامعه امروز شده است و این مسئله عواقب و پیامدهای بسیاری را برای آنها به ویژه برای دانشآموزان به دنبال دارد.
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بازیهای رایانهای که امروزه پای ثابت تفریحات کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: والدین باید برای ساعات اوقات فراغت فرزندان خود، برنامه ریزی کنند و نباید آنها را بدون راهنمایی و همراهی رها کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه سرگرم شدن کودکان و نوجوانان با بازیهای رایانهای یکی از سرگرمیهای ثابت فرزندان در خانواده جامعه امروز شده است و این مسئله عواقب و پیامدهای بسیاری را برای آنها به ویژه برای دانشآموزان به دنبال دارد.
این جامعه شناس اضافه کرد: افت تحصیلی دانش آموزان و موضوع عدم علاقه آنها به درس و ادامه تحصیل یکی از مهمترین پیامدهای وابستگی بیش از حد آنها به گذراندن وقت با انجام بازیهای رایانهای است و والدین باید مراقب فرزندان دانش آموز خود باشند.
قرائی مقدم تاکید کرد: ترویج خشونت و عصبانیت میان کودکان و همچنین عدم تمرکز و پرخاشگر شدن دانش آموزان از دیگر پیامدهای روانی و اجتماعی وابستگی کودکان و نوجوانان به بازیهای رایانهای است.
وی افزود: کودکان توانایی مدیریت زمان خود در اوقات فراغت را ندارند و تنها با کمک و همراهی والدینشان میتوانند به صورت صحیح و منطقی در این مورد تصمیم گیری کرده و در این موضوع موفی ظاهر شوند.
این جامعه شناس تصریح کرد: در بسیاری از بازیهای رایانهای خشونت و عصبانیت شخصیتهای حاضر در بازی مشهود و نمایان است و این شخصیتها کودکان و نوجوانان را نیز به پرخاشگری و بروز برخوردهای تند و نا متعارف با همسالان و همکلاسیهای خود تشویق و ترغیب میکنند.
قرائی مقدم همچنین تضعیف رابطه عاطفی، تنبل شدن ذهن کودکان و نوجوانان و کاهش خلاقیت آنها در تکالیف درسی را یکی دیگر از پیامدهای سوء، استفاده بیش از حد از رایانه و بازیهای رایانه ای برشمرد و توجه و نظارت هر چه بیشتر والدین تاکید کرد.
تشخیص اینکه چه برنامه ریزی برای دانشآموزان در اوقات فراغت آنها پس از مدرسه مناسب است با والدین کودک به شرط آگاهی و دانایی آنها و البته با مشورت گرفتن از مشاوران تحصیلی متخصص و دلسوز در این حوزه است.
گزارش از: فرزانه فراهانی
انتهاي پیام/