به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان عصر امروز دوشنبه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد، علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای هیئت موسس دانشگاه آزاد، سید عباس صالحی وزیر ارشاد و محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.
دانشگاه استاد فرشچیان مشابه مدل های داخلی و خارجی ندارد و با آمیختگی میان مدل های گوناگون راه اندازی می شود.
در ابتدای این مراسم علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان که عصر امروز با حضور هنرمندان، استادان و شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه استاد فرشچیان، به روند تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان در دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راه اندازی این دانشگاه اقدام کنیم و تلاش خود را به کار بندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.
ولایتی با بیان اینکه ایران پیشتاز هنر نقاشی در جهان است، گفت: هنر نگارگری در ایران سابقه ۸ هزار ساله دارد و استاد فرشچیان را میتوان احیاکننده این هنر دانست.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه هنر نگارگری و نقاشی در جهان تصریح کرد: اولین نقاشی و نگارگری جهان در غاری در استان لرستان با قدمت بیش از ۸ هزار سال کشف شده است؛ دومین اثر هم مربوط به سالهای ۲۱۵ تا ۲۷۷ میلادی است که از «مانی» به یادگار مانده است؛ بعد از اسلام آثار نگارگری تأثیرگرفته از نگارگری «مانی» است که به مکتب تبریز یا عهد ایلخانان معروف است، اما در مکتب هرات، چینی زدایی اتفاق افتاد و از شخصیتهای ایرانی برای نگارگری استفاده شد.
وی با بیان اینکه «کمال الدین بهزاد» افتخار تاریخ هنر ایران و اسلام است، گفت: این هنرمند در دربار آخرین پادشاه تیموری در هرات بود و به تبع آن تحت تأثیر مکتب هرات قرار داشت؛ پس از آن به دربار شاه اسماعیل آمد و مورد تشویق پادشاه قرار گرفت که شاهنامه فردوسی را به شکل مصور درآورد.
ولایتی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۸ صفحه از شاهنامه مصور «کمال الدین بهزاد» که به شاهنامه شاه طهماسبی معروف است در ایران، ۷۸ صفحه آن در موزه مترو پولیتن نیویورک، ۱۰ برگ آن در موزه تورنتو، ۳ برگ آن در دوحه و یک برگ آن هم در موزه رضا عباسی ایران قرار دارد.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در زمان شاه اسماعیل با پایتخت شدن شهر تبریز، مکتب تبریز ۲ شکل گرفت و «رضا عباسی» نگارگر ایرانی در این مکتب فعالیت میکرد؛ بعد از وی، شخصیت هنری برجسته نداشته ایم چرا که در دوره قاجار هنر بومی ایرانی فراموش و تقلید از هنر فرنگی باب شد، اما مردم با هنر نقاشی قهوه خانهای به مقابله با هنر فرنگی برخاستند که «حسین آغاسی» را میتوان مبدع هنر نقاشی قهوه خانهای دانست که عمده مضامین این نقاشیها مربوط به واقعه عاشورا و داستانهای شاهنامه است.
وی با اشاره به جایگاه هنر استاد فرشچیان گفت: در عصر معاصر شخصیت هنرمند برجستهای به نام «استاد محمود فرشچیان» داریم که احیاکننده هنر اصیل ایرانی است؛ برخی به اشتباه میگویند هنر مینیاتور تقلید از غرب است در صورتی که این هنر کاملاً ایرانی بوده و در چین زدایی که در مکتب هرات اتفاق افتاد، به وجود آمد.
در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: حدود ۸ سال پیش به همراه دکتر ایمانی خدمت استاد فرشچیان رسیدیم و ایشان با بیان اینکه از همه مسئولانی که قرار بوده برای تاسیس این دانشگاه کاری انجام دهند؛ ناامید شده است نامهنگاریهای وزرا در دولتهای مختلف را که انجام داده بودند به ما نشان دادند؛ استاد گلهمند بودند که با تمام پیگیریهای انجام شده این دانشگاه به ثمر ننشست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اساسنامه دانشگاه استاد فرشچیان استثنایی در عرصههای دیگر آموزش عالی بوده که همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کردیم و قرار بر این بود که صفر تا ۱۰۰ این دانشگاه هنر با استاد فرشچیان باشد که طبق ضوابط آموزش عالی با محدودیتهایی مواجه بودیم و نظام آموزش عالی این موضوع را تاب نمیآورد.
وی در ادامه با بیان اینکه استاد فرشچیان از مفاخر تمدنی ما هستند؛ بیان کرد: این دانشگاه با محوریت ایشان یا همان تربیت استاد شاگردی است.
مخبر دزفولی تصریح کرد: اصل این دانشگاه شاگردپروری است؛ لزومه این سبک عشق، علاقه، ذوق، علم و معنویت است و این دانشگاه با این نگاه شروع به کار میکند.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت این بود که این موضوع را به دیگران بقبولانیم؛ بیشتر از یک سال و نیم از مطرح شدن این موضوع با دکتر ولایتی نمیگذرد و اکنون خوشحالیم که به نتیجه رسیده است.
مخبر دزفولی گفت: برای رسیدن به این نتیجه با دستگاه و نهادهای مختلفی صحبت کردیم که وارد میدان شوند، اما به محض مطرح شدن این موضوع با دکتر ولایتی ایشان با همان علاقه، جدیت و درایت تمدنی که در ایشان سراغ داریم قبول کردند؛ این دانشگاه نقطه عطف هنر اسلامی برای تاریخ است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون خیمه این دانشگاه ساخته شده است عمود این خیمه استاد فرشچیان است و در این خیمه قرار است از هنرهای اسلامی و هنرهایی که در معرض فراموشی است با همت و هدایت استاد فرشچیان، دانشگاه آزاد اسلامی و حتی میراث فرهنگی شکل بگیرد و فرهنگستان هنر هم عقبه این کار را بر عهده بگیرد.
وی در پایان بیان کرد: امیدوارم نام این دانشگاه در نه تنها در تاریخ ایران و تاریخ بشریت کنونی بلکه برای آیندگان هم مستدام باشد.
محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی هم در ادامه مراسم با طرح سؤالی مبنی بر اینکه کشور ایران چه تعداد هنرمند نظیر استاد فرشچیان دارد؟ اظهار کرد: کشورمان در عرصه آموزش عالی باید متحول شود و این تحولات بزرگ و عمده تنها به دست مردان بزرگ رقم می خورد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان باید منشأ تحول آموزش عالی در عرصه هنر شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته در سال 1313 وارد کشور شد، بیان کرد: دانشگاه در کنار نظام آموزشی حوزه علمیه کار خود را آغاز کرد و براساس تقسیم بندی داخلی، آموزش علوم جدید بر عهده دانشگاه و آموزش علوم دینی بر عهده حوزه علمیه قرار گرفت؛ این در حالی است که متأسفانه در کشوری که صاحب مهد و هنر بود، در آموزش عالی در عرصه هنر سبکی وجود نداشت و ظرف مناسبی برای آموزش آن ساخته نشده بود و هنر غرب را به عنوان هنر مدرن در خود جای داد و به ترویج آن پرداخت.
طهرانچی در ادامه مطرح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی، دانشگاه بر همان ریل دانشگاه های غربی حرکت می کرد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همت امام خمینی(ره) جان تازه ای گرفت و مبدأ تحولات و کارخانه آدم سازی جامعه شد. مقام معظم رهبری نیز بیش از گذشته به دانشگاه ارزش نهادند و پرچمدار واقعی علم و دانش در تمامی زمینه ها شدند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه با ورود به تحصیلات تکمیلی، هویتی تازه یافت و خود را باور کرد، گفت: به این باور رسیدیم که می توانیم تولید علم داشته باشیم و دانشگاه را از رفتار تبعی وارد رفتار استقلالی و خودکفایی کردیم.
وی افزود: تا به امروز فقط در عرصه پژوهش و هنر متخصص تربیت کرده ایم، اما هنر باید هویت خود را در آموزش عالی پیدا کند. در همین راستا بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که باید خیمه جدیدی بنا شود و با قبول مسئولیت از سوی آقای دکتر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد برگزاری چنین آیینی هستیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال احیای سنت استاد و شاگردی هستیم، تصریح کرد: شاگرد را باید به استادان سپرد و با طراحی نظام دکترای حرفه ای در عرصه هنر، مدل جدیدی از استادان برجسته هنر را تربیت کرد.
طهرانچی تأکید کرد: می خواهیم به نام و با هدایت استاد فرشچیان و حمایت همه ارکان آموزش عالی، پای در این راه بگذاریم، دانشگاه آزاد اسلامی باید در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان در تمامی عرصه ها باشد و این اتفاق در گرو اقدامات جدید از جمله افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تلاش می کنیم به هنر آنگونه که شایسته آن است، بپردازیم و کاری در شأن و منزلت ملت بزرگ و هنر اسلامی ایرانی انجام دهیم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پیوند هنر با جامعه است و می خواهد هنرمندان و دانشجویان در بطن جامعه باشند و به دست اساتید بزرگ تربیت شوند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از زحمات تمامی دست اندرکاران گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان تقدیر کرد.
انتهای پیام/