رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی گفت: در فازدوم واکسیناسیون تب برفکی ۹۵۰ رأس گاو و گوساله در دشتی برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

پایان فاز دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی در دشتیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، احمد ایزدی بیان داشت: در این فاز با برنامه‌ریزی دقیق و منظم و با رعایت تمامی دستورالعمل‌های سازمانی و به همت پرسنل خدوم و کوشای دامپزشکی موفق شدیم پوشش مناسبی از واکسیناسیون را انجام داده و ۹۵۰ رأس گاو و گوساله واجد شرایط در واحد‌های دامی دشتی برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ این دومین فاز واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی گاو و گوساله واجد شرایط است که انجام‌شده است.

وی ادامه داد: فاز دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی جمعیت دامی گاو و گوساله واجد شرایط با استفاده از پتانسیل سه اکیپ ویژه واکسیناسیون بخش دولتی در شهرستان پایان یافت.

ایزدی در خصوص بیماری تب برفکی تأکید کرد: بیماری تب برفکی، بسیار عفونی و به شدت واگیر می‌باشد که تقریباً تمامی دام‌های زوج سم ازجمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند و این بیماری به لحاظ شدت خسارات اقتصادی ازجمله کاهش شدید تولیدات، مرگ‌ومیر در دام‌های جوان و هزینه‌های بالای درمان بسیار حائز اهمیت است و یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب می‌گردد و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد.

ایزدی اضافه کرد: دولت در قالب طرح‌های رایگان اقدام به پوشش سراسر واکسیناسیون و کاهش هزینه‌های احتمالی درمانی برای دامداران و حفظ سرمایه‌های بومی و ملی دامی می‌کند.

وی بر لزوم همکاری دامداران به‌منظور پیشگیری از خسارت‌های مالی و شیوع این بیماری مهلک تأکید کرد و افزود: مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی به‌کارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به‌نحوی‌که از ورود ویروس دریک گله جلوگیری نماید و رعایت شرایط امنیت زیستی و قرنطینه‌ای، افزایش اطلاع دامداران در خصوص بیماری و عدم خرید دام از مناطق آلوده، کنترل تردد افراد به دامداری، اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای در حمل و انتقال دام‌ها، اجرای برنامه مناسب ضدعفونی و ضدعفونی وسایل نقلیه و همکاری در انجام واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری نقش مهم و اساسی دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی یادآور شد: با توجه به اینکه نگهداری دام در روستا‌ها بعد از کشاورزی، شغل دوم و منبع درآمد مردمان شریف روستانشین محسوب می‌شود، در راستای حفاظت از سرمایه بومی و ملی دامی و حفظ اشتغال پایدار در روستا‌ها و حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاران این بخش از همه دامداران درخواست می‌شود با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری در دام‌ها بدون فوت وقت دامپزشکی را مطلع فرمایند.

انتهای پیام/م

واکسیناسیون تب برفکی ۹۵۰ رأس گاو و گوساله در دشتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.