در این گزارش ارزیابی تعدادی از مدیران رسانهای از دستاوردهای نمایشگاه مطبوعات و تبعات برگزارنشدن آن را میخوانید.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر سال با فرا رسیدن ماه آبان، اهالی رسانه خود را برای حضور در نمایشگاه ده روزه مطبوعات آماده می کردند. با وجود ضعف و کاستی های این نمایشگاه که پس از 25 دوره نه تنها کم نشد بلکه پررنگ تر هم شد، نقاط مثبتی هم در برگزاری این رویداد فرهنگی به چشم می خورد که آشنایی بیشتر مردم با رسانه ها از جمله آنهاست.
اما معاونت مطبوعاتی امسال تصمیم خود را برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات تغییر داد. این معاونت با بررسی هزینه های لازم و وضعیت فعلی جراید، روزنامه ها و مجلات اعلام کرد که برگزار نشدن نمایشگاه اصلح است.
در پی این تصمیم و خبر تعطیلی نمایشگاه مطبوعات با چند تن از مدیران رسانه ای و روزنامه ها به گفتگو پرداخته و نظر آنها را جویا شدیم که در ادامه آن را می خوانید؛
حسین احمدی مدیرعامل روزنامه هنرمند، در این باره به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نمایشگاه مطبوعات هر دوره تنها یک دورهمی رسانه ای بود و دستاورد آن چنانی برای جراید و روزنامه ها نداشت؛ با این حال به قول آقای کاووسی سریال شهر قشنگ، به از هیچی بود.
وی افزود: ارتباط نزدیک مردم با روزنامه ها و دست اندرکاران رسانه را می توان تنها خروجی مثبت این رویداد به حساب آورد. تصمیم تعطیلی بیست و ششمین دوره نمایشگاه یک تصمیم رو به جلو بود؛ زیرا مسئولان پاسخ درستی برای شرایط اقتصادی و وضعیت مطبوعات ندارند.
مدیر عامل روزنامه هنرمند در پاسخ به اینکه آیا صرفه جویی اقتصادی دلیل موجهی برای این تصمیم است یا خیر، گفت: هیچ وقت عملکرد هیچ یک از مسئولان ناآگاهانه نبوده است. بی اثر کردن رسانه ها و مرگ تدریجی مطبوعات، سیاست مدیران فعلی است وگرنه در چند ماه اخیر 6، 7 نمایشگاه بی ثمر در مصلی تهران برگزار شد! چطور برگزاری آن نمایشگاه ها ضرر مالی نداشت اما نمایشگاه مطبوعات ضرر مالی دارد؟! دلیل اصلی تعطیلی بیست و ششمین نمایشگاه مطبوعات ضعف معاونت مطبوعاتی در اداره امور است.
ایرج جمشیدی سردبیر روزنامه آسیا، نظر خود درباره برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات را تشریح کرد و گفت: نمایشگاه فرصتی برای ارتباط ما با مردم بود، از لحاظ مادی ضرر هم داشت اما اتفاق های معنوی خوبی در دل آن برای ما می افتاد. در چند سال اخیر روزنامه آسیا با ابتکار تحریریه خود را به محیط نمایشگاه منتقل کرد؛ اما به دلیل تبعیض های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توزیع آگهی های دولتی، یارانه های نقدی و... بین رسانه ها، از حمایت های لازم برخوردار نشدیم.
وی افزود: از سال 92 تا 96 روزنامه آسیا بزرگترین روزنامه حامی در بحث مذاکرات هسته ای بوده است. این روزنامه در 48 صفحه تمام گلاسه و به دو زبان انگلیسی و فارسی چاپ و منتشر می شد و عملکرد آسیا را هیچ یک از روزنامه های اقتصادی دیگر نداشتند اما متاسفانه هم وزارت امور خارجه و هم دولت از این موضوع غافل شدند.
جمشیدی ضمن اشاره به مشکلات و دلگیری های رسانه های مستقل بیان کرد: مشکلات فعلی مطبوعات ریشه در ضعف مدیریتی دارد. نمایشگاه مطبوعات می توانست عرصه ای برای عرض اندام رسانه های داخلی در مقابل برخی از رسانه های خارجی که قصدشان آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی است، باشد؛ اما با رفتارهای نادرست این فرصت از دست رفت.
محمد حیدری مدیر مسئول روزنامه مملکت که سال گذشته در شورای سیاست گذاری نمایشگاه مطبوعات نیز حضور داشته است، درباره تعطیلی این دوره اظهار کرد: سال گذشته 104 و امسال 125 میلیارد تومان به عنوان بودجه معاونت مطبوعاتی تعیین شد که سال گذشته 80 درصد بودجه اولیه نقد و به حساب این معاونت واریز شد؛ امسال با توجه به وضعیت فعلی و نوسانات ارزی، دولت و سازمان برنامه و بودجه ممکن است برای تهیه ارز با مشکل روبرو باشد اما برای تهیه ریال مشکل ندارد. بنابراین 80 درصد بودجه امسال هم به راحتی در اختیار معاونت مطبوعاتی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در نیمسال اول سال جاری هزینه ای که معاونت مطبوعاتی برای امور رسانه ها در تهران، شهرستان و... صرف کرده 23 میلیارد تومان بوده است. براساس برآورد اولیه باید چیزی حدود 50 میلیارد تومان برای نیمسال دوم باقی بماند، از طرفی هزینه برپایی نمایشگاه هم بیشتر از 3و نیم یا 4 میلیارد نمی شود؛ حال می توان گفت دلیل برگزار نشدن این دوره مشکلات مالی نیست و انگیزه دیگری برای این تصمیم وجود دارد.
عضو کمیته تنظیم بازار کاغذ در پاسخ به اینکه آیا هزینه نمایشگاه امسال به بخش یارانه نقدی کاغذ تزریق می شود یا خیر گفت: از ابتدای سال تاکنون یارانه کاغذ در دو نوبت و در هر نوبت 8 میلیارد و 800 میلیون تومان برای 3000 پروانه فعال اعم از خبرگزاری، پایگاه خبری و رسانه های مکتوب پرداخت شده است. بالاترین نرخ پرداخت یارانه برای روزنامه ای با تیراژ 5 هزار نسخه در 3 ماه، 37 الی 40 میلیون تومان بوده است و به برخی از روزنامه ها هم برای 3 ماه 13 میلیون تومان پرداخت کرده اند. بنابراین این ادعا که هزینه نمایشگاه به یارانه کاغذ اختصاص می یابد، حرف و شعاری بیش نیست.
رضا واعظی مدیر مسئول ایسکانیوز دوسال همراه با خبرنگاران خود در نمایشگاه مطبوعات حضور داشته و هم اکنون درباره پیامدهای مثبت و منفی نمایشگاه می گوید: نفس برگزاری نمایشگاه صحیح و خوب است، سالی یک بار رسانه ها می توانند همدیگر را از نزدیک ببینند و با هم به رقابت بپردازند. از طرفی هرسال در نمایشگاه یکسری نشست های علمی، تخصصی و... برگزار می شد که فرصت خوبی برای هم اندیشی و ارتقای کمی و کیفی محصولات رسانه ای بود.
وی افزود: مشکلات مالی به تنهایی دلیل مناسب و منطقی برای تعطیلی نمایشگاه نیست؛ با توجه به اینکه بار مالی نمایشگاه هم بر عهده خود رسانه هاست. یعنی هر رسانه بابت غرفه هزینه می پردازد. بنابراین مسئولان در خصوص دلایل برگزار نشدن بیست و ششمین دوره باید توضیحات توجیه کننده ای ارائه دهند.
واعظی ادامه داد: همانگونه که نمایشگاه مطبوعات شوک رسانه ای در جامعه محسوب می شود، برگزار نشدن آن هم شوکی دیگر است، وقتی اعلام می کنند که چنین رویداد بزرگی به دلیل مسائل اقتصادی برچیده شده است، جامعه فکر می کند مشکلات هزینه ای به قدری حاد است که رسانه ها هم دست از فعالیت کشیده و عقب نشینی کرده اند؛ در صورتی که اصلاً اینطور نیست و هنوز هم برای برگزاری زمان داریم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه و نظرات باعث شد که در چند دوره اخیر تعدادی از رسانه های معروف در نمایشگاه حضور نداشته باشند؛ اما به دلیل استقبال کم مخاطبان انگیزه رسانه های دیگر نیز کاهش یافت. امید است مسئولان با هم اندیشی راهی برای رفع این مشکل پیدا کنند.
انتهای پیام/