داور بسکتبال با ویلچر گفت: قضاوت در مسابقات این رشته به دلیل شرایط بازیکنان از حساسیت زیادی برخوردار است و داور باید دقت زیادی داشته باشد.

فرشاد هاشمی داور بسکتبال با ویلچر کشورمان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بازی‌های پارا آسیایی بعد از المپیک از سطح بالایی برخوردار است و تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها با قدرت بالایی حاضر می‌شوند تا بتوانند نتیجه لازم را کسب کنند.

او درباره تفاوت در امر قضاوت در تیم‌های بسکتبال آسیایی و پاراآسیایی عنوان کرد: بسکتبال با ویلچر از نظر قوانین بازی مشابه با بسکتبال است، اما به دلیل شرایطی که دارد تمرکز و دقت زیادی را می‌طلبد و یک داور باید روی ویلچر‌ها نیز دقت نظر داشته باشد. به طور کلی قضاوت در مسابقات این رشته به دلیل شرایط بازیکنان از حساسیت زیادی برخوردار است.

داور کشورمان ادامه داد: در این دوره از بازی‌ها کمیته داوران فدراسیون جهانی (IWBF) تیم جوانی را برای داوری رقابت‌های بسکتبال با ویلچر انتخاب کرده بود که از ایران نیز ۴ داور در جاکارتا حضور داشتند. من به همراه مهدی آقاجانی به عنوان داور و حبیب خمجانی به عنوان ناظر و جعفر محمدپور به عنوان سوپر وایزر داوران در این دوره شرکت کردیم که در پایان این رقابت‌ها داوران ایران توانستند عملکرد خوبی در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا داشتند.

هاشمی افزود:عملکرد تیم داوری ایران به اندازه‌ای خوب بود که مطمئن بودیم قضاوت دیدار رده بندی یا فینال به داوران ما سپرده می‌شود و به دلیل اینکه تیم ملی بسکتبال مردان کشورمان در فینال بازی های پاراآسیایی حضور داشت، قضاوت دیدار رده بندی را بر عهده من گذاشتند و بازی کره جنوبی و چین را سوت زدم.

داور کشورمان درباره اینکه آیا ناداوری در فینال بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا در دیدار ایران و ژاپن رخ داد یا خیر گفت: در بازی فینال ناداوری صورت نگرفت. در رقابت‌های جهانی و بین المللی ثانیه‌های آخر بازی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و داوران این دیدار ۴ صدم ثانیه پایانی را هم محاسبه کردند و خوشحالم که این زمان خطری برای قهرمانی تیم ایران ایجاد نکرد.

هاشمی تصریح کرد: در رقابت‌های بین المللی اعتراض تیم‌ها و کادر فنی آن‌ها به تصمیمات داوری کمتر است و این موضوع بیشتر در لیگ‌های ایران در تمام رشته‌ها وجود دارد و از این نظر ما هنوز با سطح جهانی فاصله زیادی داریم.

هاشمی عنوان کرد: اردیبهشت ماه امسال در رقابت‌های انتخابی غرب آسیا برای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا حضور داشتم و این رقابت‌ها اولین تجربه من در بازی‌های بسکتبال با ویلچر بود که خوشبختانه با عملکردی که داشتم توانستم به عنوان داور بازی فینال را قضاوت کنم. امیدوارم در کلینیک و کلاس‌هایی که پیش از مسابقات انتخابی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در تایلند بر گزار می‌شود هم بتوانیم حضور پیدا کنیم.

او در ادامه بیان کرد: داوران ما برای ارتقا مدرک خود و افزایش سطح دانش فنی باید در کلاس‌های آموزشی بین المللی حاضر شوند و متاسفانه هزینه این سفر‌ها از سوی فدراسیون تامین نمی‌شود و ما باید با هزینه شخصی در کلاس‌ها شرکت کنند و این در حالی است که داوران واجد شرایط مدرک بین المللی باید آزمون‌های کمیته آموزش و بین الملل فدراسیون را پشت سر بگذارند و از نظر عملکرد فنی و اخلاقی باید از انجمن مربوطه مجوز حضور در شرکت کردن کلاس‌ها را بگیرند و شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارند.

داور کشورمان در پایان گفت: در حال حاضر جعفر محمدپور و مهدی آقاجانی دو داوری هستند که در رشته بسکتبال با ویلچر مدرک بین المللی دارند و من به همراه گقارد طهماسیان در بخش مردان و مریم دهستانی در بخش بانوان دیگر داوران این رشته هستیم که مدرک آسیا و اقیانوسیه را داریم و باید برای گرفتن مدرک بین المللی اقدام کنیم. البته باید بگویم جعفر محمدپور مسئول کمیته داوران انجمن بسکتبال با ویلچر تحول بزرگی در بخش داوری این رشته ایجاد کردند و به دلیل حمایت هایی که از من و سایر داوران داشتند از او تشکر می کنم.


بیشتر بخوانید:

پنجاه و یکمین مدال طلای کاروان ایران به تیم بسکتبال با ویلچر رسید

دستیار: رقابت سختی با تیم‌های ژاپن و کره جنوبی در بازی‌های پاراآسیایی داریم

پیروزی مقتدرانه تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران برابر اندونزی


انتهای پیام/

اظهارات هاشمی درباره حضور داوران ایران در بازی های بسکتبال با ویلچر جاکارتا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار