وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید. 

رونمایی از ۲۳ ربات در کنفرانس بین المللی رباتیک/ از طرح‌های قابل اجرا حمايت مى شود

جبار علی ذاکر رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره جزئیات ششمین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکاترونیک گفت: برگزاری این کنفرانس با هدف تبادل افکار، نظر و اظهار نظر فنی و کارشناسی درباره تجربیات و تحقیقات انجام شده در گذشته صورت گرفته است؛  پیش بینی کردیم در کنار همایش نمایشگاه ویژه‌ای برای ارائه دستاوردهای دانش آموزان و دانشجویان فراهم شود؛ همچنین قرار است در این کنفرانس از 23 ربات جدید رونمایی شود.

وی افزود: داورانی از انجمن رباتیک نخبگان و خبرگان رباتیک این طرح ها را ارزیابی می‌کنند و طرح‌هایی که قابل اجرایی شدن هستند را معرفی می‌کنند؛ مرکز رشد دانشگاه سعی می‌کند از این فرصت استفاده مطلوبی داشته باشد و طرح‌هایی که با موفقیت به اتمام رسیده‌اند را در قالب مرکز رشد از حمایت‌های دانشگاه بهره‌مند سازد.

افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه تهران/ ۴۱ درصد بودجه پرداخت شده است

حسن بهنژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهراناز افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متأهلی در این دانشگاه خبر داد و گفت: امسال احداث یک خوابگاه جدید را در داخل کوی دانشگاه آغاز کردیم که این خوابگاه مختص مجردان است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران تصریح کرد: بر اساس بودجه‌ای که پرداخت می‌شود، وام ودیعه مسکن به این دانشجویان داده می‌شود که بتوانند مشکل اسکانشان را برطرف کنند.

بهنژاد در خصوص تخصیص بودجه امسال گفت: تاکنون ۴۱ درصد بودجه دانشگاه اختصاص یافته و قرار است تا پایان آبان ماه مابقی بودجه نیز پرداخت شود.

هماهنگی با بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز دانشجویی ۶ ماهه دوم/ استفاده بیش از ۲۳ هزار دانشجو از ارز دولتی

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشگاه وزارت علومگفت: طبیعتا در تأمین مواد اولیه غذاخوری دانشگاه‌ها  مشکلاتی داشتیم،‌ همچنین با توجه به نوسانات بازار مجبور بودیم مواد غذایی را به صورت رسمی و دولتی برای دانشگاه‌ها تأمین کنیم و این موضوع متأسفانه بر روی کیفیت مواد اولیه غذای دانشجویی تأثیر گذار بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود 50 درصد رستوران‌های سنتی تبدیل به رستوران‌های صنعتی شده‌اند و تا آخر امسال 50 درصد باقی مانده آشپزخانه‌ها نیز به صورت صنعتی در می‌آید.

رئیس سازمان امور دانشگاه وزارت علوم گفت: غذای کم هزینه 950 تومان و پر هزینه‌ترین غذا 1530 تومان هزینه می‌برد، هر دانشگاه در هر پرس غذایی بین 5900 تا 6900 تومان حداقل یارانه را پرداخت می‌کند که با خارج کردن هزینه آب، برق و انرژی به طور مستقیم بین 5 تا 6500 تومان برای هر پرس دانشجویی یارانه پرداخت می‌شود.

صدیقی در خصوص ارزش دانشجویی نیز گفت: تا پایان شهریور بیش از 23 هزار دانشجو از ارز 4200 تومانی استفاده کرده‌اند که از این میان 3 هزار دانشجوی اعزامی جدید بوده‌اند؛ در 6 ماهه دوم سال نیز منتظر اقدام بانک مرکزی هستیم و به نظر می‌رسد نرخ ارز به زودی مشخص می‌شود اما هنوز قطعی نشده است.

رباتی برای کمک به کودکان سرطانی/ آرش فینالیست کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی شد

علی مقداری مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون و استاد دانشگاه صنعتی شریف درباره ربات اجتماعی آرش گفت: در سال 93 برای اولین بار در دنیا تحقیقی را به کمک ربات تجاری NAO برای کاهش دیسترس کودکان مبتلا به سرطان در حین شیمی درمانی در بیمارستان انجام دادیم؛ نتیجه تحقیقات در ششمین کنفرانس بین المللی ربات‌های اجتماعی در استرالیا جایزه بهترین مقاله را کسب کرد و همچنین به عنوان یک مقاله در ژورنال بسیار معتبر رباتیک اجتماعی پذیرفته و چاپ شد.

مقداری بیان کرد: ایده ساخت ربات آرش به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارائه  و تصویب شد؛ این پروژه به کمک 15 دانشجو و پژوهشگر از رشته‌های مکانیک، رباتیک، کامپیوتر، زبان شناسی کاربردی، روان شناسی، طراحی صنعتی و گرافیک و با مشارکت همکارانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران غرب و تهران شمال صورت گرفت.

مدیر قطب علمی طراحی رباتیک و اتوماسیون بیان کرد: حاصل این پروژه 6 پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ 2 مقاله ISI در خارج از کشور و 3 مقاله ارائه شده در کنفرانس‌های مختلف و یک ثبت اختراع داخلی است و اخیرا به عنوان یکی از طرح های برتر فینالیست در دهمین کنفرانس ربات‌های اجتماعی انتخاب شده که قرار است ماه آینده در چین برگزار شود و برای کسب رتبه اول تا سوم رقابت کند.

وی گفت: برای ساخت این ربات در زمانی که ارز خارجی قیمت پایین تری داشت 40 میلیون تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه نیروی انسانی) هزینه شد و در صورت تولید انبوه ( حداقل 10 تا 15 عدد) قیمت هر ربات آرش با در نظر گرفتن نیروی انسانی و ارتقای آن تقریبا معادل 250 میلیون تومان خواهد بود.

ثبت‌نام وام شهریه دانشجویی از امروز آغاز می‌شود+ جزئیات

 صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد: مهلت ثبت نام وام شهریه دانشجویی از امروز سه شنبه اول آبان آغاز و تا ۳۰ آذر ۹۷ ادامه دارد.
 
مراکز آموزش عالی می‌توانند پس از تخصیص اعتبار در سامانه صندوق رفاه دانشجویان (فاز ۲)، تا سقف اعتبار پیش بینی شده نسبت به ثبت نام دانشجویان متقاضی واجد شرایط اقدام کنند.
 
 
مخبر دزفولی گفت: در این فرصت کوتاه قصد دارم گزارش کوتاهی از سرمایه اجتماعی تولید شده در بخش علم و فناوری و نقش این سرمایه اجتماعی در مقاوم‌سازی ساختارها ارائه کنم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رسانه می‌تواند تحول در این موضوع ایجاد کند و ایستایی و رکود رابخش آموزش کشور برطرف کند.
وی افزود: اکنون کنکور به یک غول تبدیل شده که در حال بلعیدن آموزش‌وپرورش و دانشگاه است.
 
مخبر دزفولی با اشاره به برخی آمار از وضعیت علمی کشور افزود: 170 هزار دانشجو در سال 1357 امروز به حدود 5 میلیون رسیده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: حدود 4 هزار عضو هیئت علمی در سال 1357 امروز به حدود 90 هزار عضو هیئت علمی رسیده است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در سال 1357 از هر یک‌میلیون نفر جمعیت کشور حدود 19 نفر محقق و پژوهشگر داشتیم اما امروز از هر یک‌میلیون نفر جمعیت کشور حدود 1200 نفر محقق و پژوهشگر هستند.
 
مخبر دزفولی با اشاره به آمارهای مراکز معتبر علم‌سنجی جهانی گفت: در سال 1357 سهم ما از تولید علم یک‌ دهم درصد از تولید علم جهان بود اما با همه مشکلات امروز حدود دو درصد از تولید علم جهان را داریم و بیش از بیست هزار مقاله علمی معتبر سالانه در کشورمان نگاشته و منتشر می‌شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر کاربردی شدن علوم در کشور به نمایشگاه فناوری نانو اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چند ده شرکت دانش‌بنیان در حوزه نانو فناوری در حال صادرات محصولات خود به خارج از کشور هستند که درآمد آن‌ها هم‌اکنون سال گذشته به 1300 میلیارد تومان رسیده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار