نظام متعادل اسلامى بهترین قانون در تأمین حقوق و مصالح زنان

امام جمعه سردشت با اشاره به نسبت تساوی حقوق زن و مرد در جوامع امروزی گفت : نه تفریط قرن های گذشته غرب و نه افراط قرن حاضر بلکه نظام متعادل اسلامى، بهترین قانون در تأمین حقوق و مصالح زنان است.

نظام متعادل اسلامى بهترین قانون در تأمین حقوق و مصالح زنانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازارومیه؛ماموستا محمدواوی امام جمعه سردشت در خطبه نمازجمعه ظهر امروز به مسئله تقسیم ارث براساس قوانین شرع اسلام پرداخت وبا انتقاد ازبرخی رفتارهای نادرست رایج در جوامع اسلامی و بیان اینکه بعضی از خانواده ها، دختران را از ارث محروم کرده و قوانین شرعی را درموردشان رعایت نمی کنندو بعضی ها اساسا رسیدن ارث به دختران را قبول ندارند ویا خواهران خودرا واداربه اینکه سهم خود را به برادران ببخشند، می کنند،اظهارداشت : این رفتارها صحیح نیست و مخالفت با موازین شرعی دین اسلام است وراه هایی که مجتهدین از قرآن کریم و سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) استنباط کرده اند باید به اجرا درآیدکه عدم اجرای آنها در بین خانواده ها کینه و دشمنی به وجود می آورد.

وی بابیان اینکه اسلام سهم مشخصی را برای زنان قائل شده است، اذعان کرد: یکی ازدستاوردهای تقسیم ارث براساس موازین شرعی، ایجاد محبت در بین اعضای خانواده می باشد که عداوت، نابود کننده دین و تقوا دربین انسان ها و بنیان هزاران فساد است و متاسفانه برخی ازخانواده ها به این مسئله دچار شده اند.

وی تصریح کرد:اخلاق عمومى و شأن و منزلت اسلامى زن، اقتضا می کند که زن از تکلیف تأمین مایحتاج زندگى معاف باشد، تا خودش و بنیان خانواده آسیب نبینند و جوامع اسلامى از پیامدهاى نامطلوب جوامع غربى عارى باشد البته اگر شرایط زنى مساعد که با مرد، همراهى (تشریک مساعى) کند و شرکت در تأمین معاش داشته باشد، این احسانى است که از سوى آن زن به شوهرش مى‏شود؛ نه آن که وظیفه باشد.

امام جمعه سردشت غفلت اندیشمندان، محققان و قانونگذاران جوامع اسلامى، از فهم نظام حقوقى اسلام و برنامه‏ هاى اجتماعى مترقى آن، نابخشودنی دانست و ادامه داد : نسبت به تساوى حقوق باید گفت کلام حق وعدل، همان است که نه تفریط قرنهاى گذشته غرب درست است و نه افراط قرن حاضر بلکه نظام متعادل اسلامى، بهترین قانون در تأمین حقوق و مصالح زنان است.

ماموستا واوی قانون ارث در اسلام را بر پایه عدالت اقتصادى و اجتماعى و روانى، قانونگذارى شده دانست و اظهار داشت : در قوانین اسلامی مسؤولیتهاى اجتماعى و خانوادگى هریک از زن و مرد رعایت شده اند و اگر از درون نظام حقوقى اسلام، به قانون ارث بنگریم، سهم زنان که هیچ مسؤولیت مالى بر دوش ندارند، کاملاً منصفانه و ضامن کرامت و عزّت زنان مسلمان است.

وی گفت : تمام این اشکالها ناشى از کج‏ فهمی ها وعدم دقت در دستورات حیات بخش دین مبین اسلام است؛ وگرنه اسلام بذات خویش، بسیار غنى است.

انتهای پیام/م

 

نماز جمعه سردشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.