مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه شرط اساسی موفقیت روش‌ها برای مبارزه با آفات مشارکت همگانی باغداران است، گفت: ما آمادگی اجرای کنترل بیولوژیکی آفات را در باغات زیر تنگ سیاب داریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  مجید جوادی  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: آفت کرم گلوگاه یک موجود زنده است که دائم در حال تکثیر است، از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی مهم‌ترین مسئله این است که جمعیت این آفت به حداقل خسارت اقتصادی برسد.

وی با بیان اینکه کرم گلوگاه به‌طور معمول دارای کنترل شیمیایی نیست و مهم‌ترین روش کنترل این آفت روش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی بوده است، افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های رعایت بهداشت باغ، جمع‌آوری انار‌های آلوده و سوزاندن آن‌هاست، اما اخیراً یک روش مناسب‌تر را نیز طراحی کرده‌ام که آن‌را به باغداران توصیه می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان، آفت کرم گلوگاه را در زمره آفت‌های خصوصی دانست و عنوان کرد: هزینه کنترل این آفت برعهده باغداران است، وظیفه دولت در مورد آفت‌های خصوصی وظیفه حمایتی و هدایتی بوده و آن‌چه که در مورد روش‌های کنترل آفات وجود دارد را در کلاس‌های ترویجی، تهیه بروشور، حضور در باغات و اقدامات الگویی به باغداران توصیه می‌کند.

وی با اشاره به ابداع یک تله برای جلوگیری از تکثیر آفت کرم گلوگاه بیان کرد: باتوجه به این روش انار‌ها دیگر در باغات سوزانده نمی‌شوند، چون از آن‌ها می‌توان به‌عنوان کود و کمپوست نیز استفاده کرد، ما هم‌چنین روش حذف پرچم‌های آلوده پیش از انتشار آلودگی را در انارستان زیرتنگ سیاب به باغداران توصیه کرده‌ایم.

جوادی با اشاره به ضعف استقبال مردم برای اجرای مبارزه بیولوژیکی با استفاده از زنبور تریکوگراما گفت: ما استفاده از روش‌های تله‌های نوری و فِرمونی را نیز در انارستان زیرتنگ سیاب اجرا کرده‌ایم، باغداران تصور می‌کنند که تنها آفت کرم گلوگاه وجود داشته، اما آفت کرم به نیز در این انارستان وجود دارد که روش کنترل این آفت متفاوت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه شرط اساسی موفقیت این پیشنهاد‌ها و روش‌ها مشارکت همگانی باغداران است، خاطرنشان کرد: امسال پیش‌آگاهی نسبت به مبارزه با آفت‌های کرم گلوگاه و کرم به را در انارستان زیرتنگ سیاب به باغداران ارائه می‌کنیم، اگر مردم همکاری لازم را داشته باشند، میزان خسارت آفت نیز به حداقل می‌رسد.

جوادی با تأکید بر اینکه باغات انار زیرتنگ سیاب تغذیه مناسبی ندارند، اظهار داشت: تغذیه مناسب در کنترل آفت کرم گلوگاه مؤثر است، ما توصیه‌های فنی را به کارشناسان جهاد ابلاغ می‌کنیم تا آن‌ها این توصیه‌ها را با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و یا حضور در باغات اجرا کنند.

وی با تأکید بر ضعف مشارکت همگانی باغداران زیرتنگ سیاب برای اجرای روش‌های پیشنهادی کارشناسان جهاد کشاورزی افزود: مردم باید نسبت به تسری روش‌های پیشنهادی کارشناسان و تغذیه باغات تلاش کنند تا جمعیت و خسارت این آفت در انارستان زیرتنگ سیاب کاهش پیدا کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به ضعف مشارکت همگانی باغداران در اجرای روش‌های پیشنهادی کارشناسان عنوان کرد: ما آمادگی اجرای مبارزه بیولوژیکی برای کنترل آفات را در باغات زیرتنگ سیاب داریم، اما باغداران نیز باید در جهت اجرای این روش تلاش کنند.

وی با بیان اینکه روش نرعقیمی در باغات خرم‌آباد و چگنی در حال انجام اقدامات تحقیقاتی، اجرایی بوده، بیان کرد: ما روش مبارزه بیولوژیکی را در انارستان زیرتنگ سیاب انجام داده‌بودیم، اما تاکنون دو سال است که به‌دلیل عدم مشارکت مردم اعتباری برای مبارزه بیولوژیکی در این انارستان صرف نشده و کنترل‌های غیرشیمیایی جایگزین این روش شده و حتی مبالغی برای جمع‌آوری انار‌های آلوده از طریق طرح بسیج نیز صرف شده‌است.

جوادی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان قابل تکریم هستند، گفت: این انتظار را از باغداران داریم که نسبت به تغذیه باغات و اجرای روش‌های پیشنهادی کارشناسان مشارکت همگانی داشته باشند، امیدواریم که بخش عمده‌ای از کنترل آفات در انارستان زیرتنگ سیاب با اجرای روش تله طراحی‌شده انجام شود.

انتهای پیام/م

آمادگی جهاد برای اجرای کنترل بیولوژیکی آفات در باغات انار کوهدشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.