رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا گفت: در شهرستان شهرضا 100 معدن واگذار شده است که 30 درصد از آن غیرفعال است و وجود این معادن سبب بر هم خوردن طبعیت در شهرضا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی قبادی‌نیا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا امروز در جلسه مدیریت بحران شهرضا با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای کنترل سیلاب و رفع آب گرفتگی در مواقع بارندگی، اظهار داشت: در شهرضا در راستای دفع آب‌های سطحی با سه معضل بافت فرسوده، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و حاشیه رودخانه و زمین‌های بایر روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به بافت فرسوده شهر، افزود: با توجه به ساخت و سازهای قدیمی سطح کوچه‌ها با معابر استانداردی که ساخته شده تفاوت دارد و در مواقع بارندگی شدید آب به منازل نفوذ می کند که در این راستا دولت تسهیلات خوبی را برای بازسازی بافت‌های فرسوده ارایه کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا با اشاره به تعبیه کف‌کش در چاه‌های محدوده بافت فرسوده شهر، گفت: افرادی بدون اطلاع شهرداری و جهاد کشاورزی اقدام به ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها کرده‌اند و بعد از شکل‌گیری کوچه با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی با اشاره به وجود زمین‌های بایر بدون دیوارکشی در مناطق شهر، بیان کرد: در مواقع بارندگی باران در این زمین‌ها جمع می‌شود و به منازل نفوذ می‌کند که یک معضل بزرگ است در این راستا شهرداری برای دیوارکشی زمین‌ها اقدام کرده است.

قبادی‌نیا با اشاره به حفر چاه، اجرای کانیو، زیرسازی زمین‌های خاکی و جدول‌کاری معابر برای کنترل آب‌گرفتگی در شهر، عنوان کرد: بعضی از افراد متخلف اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مسیر رودخانه‌ها کردند که شهرداری با توجه به آغاز فصل سرما در حال پاک‌سازی مسیر رودخانه‌ها است.

محمد آذرکیان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا در ادامه این جلسه با اشاره به اجرای سه بند خاکی با هزینه‌ای میلیاردی در شهرضا، خاطرنشان کرد: استان اصفهان در کشور بیشترین اعتبار را برای آبخیزداری و بیابان‌زدایی دارد.

وی با اشاره به اشباع شدن ظرفیت معادن شهرضا، گفت: در شهرستان شهرضا 100 معدن واگذار شده است که 30 درصد از آن غیرفعال است و وجود این معادن سبب بر هم خوردن طبعیت در شهرضا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرضا با تأکید بر این‌که باید جلوی ثبت و واگذاری معادن در شهرضا گرفته شود، تصریح کرد: این معادن سنگ لاشه تولید می‌کنند نه سنگ زینتی و شایسته شهرضا که یک شهر نیمه صنعتی است، آلودگی نیست، این معادن در منطقه آلودگی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که باید ورود و خروج عشایر در منطقه کنترل شود، ادامه داد: ورود به موقع عشایر در رویش گیاهان و گل‌دهی آن‌ها بسیار تأثیر دارد و خروج عشایر نیز باید تضمین شده باشد.

مهدی صالح‌پور، عضو شورای اسلامی شهر شهرضا نیز در این جلسه با بیان این‌که هیچ واگذاری زمینی در بستر رودخانه‌ها بدون استعلام از آب منطقه‌ای انجام نمی‌شود، عنوان کرد: کشاورزان و باغداران شهرضا برای ورود به محدوده باغ‌های خود در منطقه سروستان با مشکل روبه رو هستند، از راه‌های دسترسی مردم به باغ غافل شده‌ایم.

وی با تأکید بر این‌که باید بانک اطلاعاتی نقاط حادثه‌خیز را در شهرضا تهیه کنیم، بیان کرد: شهروندان می‌توانند نقاط حادثه‌خیز شهرضا را گزارش دهند تا قبل از وقوع حادثه رفع خطر شود.

ستار سبزعلی، رئیس اداره هواشناسی شهرضا در ادامه این جلسه با بیان این‌که هواشناسی می‌تواند پیش‌بینی بارش را انجام دهد نه سیلاب را، گفت: بارش در نقاط مختلف بستگی به خاک آن نقطه اثرات مختلفی دارد.

وی با تأکید بر این‌که نقاط حادثه‌خیز و ریسک‌پذیر شهرضا باید مشخص شود و در اختیار هواشناسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در صورت شناسایی نقاط حادثه‌خیز می‌توان با همکاری سازمان هواشناسی پیش‌بینی‌های مختص آن نقاط را انجام داد.

رئیس اداره هواشناسی شهرضا با اشاره به این‌که در مهر ماه بارش مؤثری نداشتیم و تنها 8 دهم میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاد، افزود: بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها از نیمه دوم آبان تا هفته اول آذر ماه بارش‌های خوبی در شهرضا خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که از نیمه آذر و دی بارش‌های خوبی نداریم و زیر نرمال است، اضافه کرد: در بهمن و اسفند ماه از خروجی مدل‌ها مشخص است که بارش‌های خوبی خواهیم داشت.

رسول قرائتی، رئیس شرکت گاز شهرضا در ادامه جلسه با تأکید بر رعایت نکات ایمنی در علمک‌های گاز، اظهار داشت: منازلی که اقدام به تخریب می‌کنند علمک گاز را بدون ایمن‌سازی رها می‌کنند که سبب به وجود آمدن بحث اجتماعی می‌شود.

وی با بیان این‌که بعد از تخریب منزل باید علمک گاز جمع‌آوری شود، افزود: رهاسازی علمک گاز در معابر عمومی منجر به وقوع حادثه می‌شود، مشترکانی که اقدام به تخریب منزل می‌کنند، باید علمک را با شکل موجود رها نکنند.

وی با تأکید بر این‌که صنایع بزرگ در شهرک صنعتی رازی شهرضا باید سوخت دوم برای جایگزین گاز داشته باشند، گفت: بعضی از صنایع بزرگ با مصرف بالا در این شهرک دارای سوخت دوم نیستند و این یک بحران است که باید صنایع مدیریت کنند.

علی اصغر رفیعی‌نژاد، فرماندار شهرضا در ادامه این جلسه با بیان این‌که باید از هم اکنون برای بارش باران مدیریت و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد، اظهار داشت: توسعه شهرسازی و آسفالت معابر و از بین رفتن پوشش گیاهی سبب شده زمین حالت جذبی خود را در شهر و روستا از دست بدهد.

وی با بیان این‌که دستگاه‌ها باید مبنای کار را بر بارندگی شدید و یخ‌زدگی معابر قرار دهند، افزود: امیدوار هستیم امسال خشکسالی به پایان برسد و سال آب باشد.

فرماندار شهرضا با تأکید بر این‌که دستگاه‌ها باید تدابیر لازم را بیاندیشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، گفت: در تمامی ادارات خدمات‌رسان به ویژه شهرداری‌ها، هلال احمر، آبفار و آب منطقه‌ای باید تیم‌های امدادی و عملیاتی تشکیل شود.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه مدیریت بحران شهرضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.