به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در نشست خبری این دانشگاه که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، با اشاره به اهمیت آموزشهای مهارتی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای جایگاهی مهم در آموزشهای مهارتی دارد و در برنامههای وزارت علوم و برنامه ششم توسعه به کیفیت ارتقای آموزشهای مهارتی توجهی ویژه شده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه به کمک آموزشهای مهارتی میتوان به توسعه اقتصادی رسید، اظهار کرد: توجه به آموزش عالی و مهارتی جزء برنامههای جدی سیاستگذاران است و به کمک همین آموزش عالی میتوان دغدغه اشتغال و بازار کار جوانان را برطرف کرد.
وی درباره دانشگاه فنی و حرفهای گفت: دانشگاه فنی و حرفهای با 170 هزار دانشجو و 175 دانشکده در سراسر کشور، فرصتی خوب برای اهداف مهم اقتصادی خواهد بود.
صالحعمران با اشاره به کیفیت و کمیت آموزشهای مهارتی اظهار کرد: توسعه کیفی دانشگاه جزء برنامههای اصلی است که در حال پیگیری است، سال قبل تنها دانشگاهی بودیم که توانست مجوزهای 328 رشته کارشناسی ناپیوسته را دریافت کند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به مراکز دانشگاهی فنی و حرفهای گفت: در حال حاضر 52 مرکز دخترانه مستقل در سراسر کشور وجود دارد و با مجوز شورای گسترش 5 آموزشکده دیگر نیز برای فعالیت تشکیل شده است.
وی درباره بازسازی کارگاههای آموزشی اظهار کرد: در 6 ماهه اول 50 میلیارد تومان صرف بازسازی کارگاهها و ارتقای تجهیزات آموزشی شد.
صالحیعمران درباره برنامههای آموزشی ارتقاء کیفی دانشگاه گفت: برنامههای آموزشی از مهمترین عواملی است که سبب رشد و ارتقای کیفیت دانشگاه میشود و تدوین برنامههای درسی به واسطه ایجاد برنامههای مفید کمکی خوب به کیفیت دانشگاه خواهد بود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به آئیننامه جدید برای تدوین سرفصلهای درسی در دانشگاه فنی و حرفهای، گفت: به دنبال تدوین سرفصلهای جدید، وزیر علوم آئیننامهای جدید برای دانشگاه فنی و حرفهای به امضاء رساندند و از سال جدید برنامههای درسی در سیستم آموزشی دانشگاه فنی و حرفهای توسط خود اساتید و کمیتههای تخصصی تدوین خواهند شد.
وی ادامه داد: آئیننامه شورای برنامهریزی که توسط وزیر علوم امضاء شده است میتواند در به روز شدن برنامههای درسی و سوق دادن دانشجویان به سمت بازار کار موثر باشد.
صالحیعمران با بیان اینکه انعطافپذیری یکی از عوامل مهم در تدوین سرفصلهای درسی است، اظهار کرد: انعطافپذیری؛ نیاز بازار کار و احتیاج تدوین دروس مختلف است. ذات آموزش مهارتی سخت و تکراری، جوابگوی تقاضای نیروی کار نخواهد بود که در این بین به کمک تدوین سرفصلهای درسی میتوان این انعطافپذیری را افزایش داد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای درباره بند (ذ) ماده 64 برنامه ششم توسعه گفت: طبق این بند قرار بود نیروهای حقالتدیس دانشگاه که تا قبل از سال 90 با ما همکاری میکردند، از سازمان امور اداری و استخدامی مجوزهای لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: اکنون مجوز این گروه از افراد دریافت شده است و تا به امروز 914 نفر از متقاضیان توانستهاند مجوز لازم و مراحل استخدام را پشت سر بگذارند.
صالحیعمران با اشاره به تفاهمنامههای دانشگاه فنی و حرفهای با نهادهای مختلف اظهار کرد: برای آشنا کردن دانشجویان با صنعت و سوق دادن آنها به سمت بازار کار، تفاهمنامههایی مختلف با سازمانهای دولتی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق اسناد، اتاق بازرگانی منعقد شده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به امضا تفاهمنامه دانشگاه فنی و حرفهای اکنون با دانشگاه آلمان، گفت: برای ارتقاء اساتید و توانمندسازی مربیان و اعضای هیئت علمی تفاهمنامهای را با دانشگاه آلمان به امضاء رساندهایم که در راستای آن اعضای هیئت علمی و مربیان میتوانند از آموزشهای لازم و بینالمللی بهرهمند شوند.
وی با اشاره به آئیننامه ارتقاء اساتید گفت: از سوی وزارت علوم آئیننامه ارتقاء اساتید در حال تدوین است اما هنوز ابلاغ نشده است و این آئیننامه برای رشد مهارت آموزی و گسترش صنعت بازار کار است.
صالحیعمران با اشاره به همکاری دانشگاه فنی و حرفهای و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: برای کمک به شرکتهای دانش بنیانی که توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفهای تشکیل میشود تفاهمنامهای را با معاونت علمی به امضاء رساندهایم و اکنون چند مرکز نوآوری از سوی این نهاد در برخی از دانشکدههای ما زا جمله دانشکده شریعتی به وجود آمدهاند.
انتهای پیام/