نمایش «ملاقات مرد دوزخی» روایت شیعیانی است که ادعای عشق دارند، ولی چنان گرفتار عقل معاش می‌شوند که در ازای یک حصیر خرما به قتال مولای خویش می‌روند.

امیر امیری کارگردان نمایش «ملاقات مرد دوزخی» در گفتگو با خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص این نمایش اظهار داشت: نمایش، روایت آدم‌هایی است که علی رغم اعتقاد ظاهری به اسلام و اخلاق، به جنگ با حقیقت دین یعنی اهل بیت علیه اسلام می‌روند و البته واقعه کربلا را از زاویه دید اشقیا روایت می‌کند که در نوع خود یک اتفاق جدید است و این زاویه‌ی دید می‌تواند کمک کند تا به علل ارتکاب کوفیان به بزرگترین جنایت تاریخ بپردازیم البته تلاش شده این نوع روایت به دور از شعارزدگی باشد و در بطن قصه و روابط، علت و معلولی رخداد‌ها بیان شود.

وی ایده نگارش نمایشنامه را برگرفته از قصه‌ منظوم یکی از شعرای اردبیلی خواند و بیان کرد: شعری را از یک شاعر اردبیلی شنیده بودم، اما برای تبدیل شدن آن به یک متن نمایشی باید اتفاق‌هایی در من می‌افتاد که شاید شش سال طول کشید تا این که سال پیش تصمیم گرفتم نمایشنامه‌ای بنویسم که در آن عاشورا از زاویه دید اشقیاء روایت می‌شود که در نهایت به قصه‌ حاضر رسیدم، همچنین سعی کردم خودم را بعنوان یک شیعه عاشق اهل بیت در موقعیت یک سرباز لشگر عمر بن سعد قرار بدهم و این موضوع یک نوع تازیانه زدن به روان و احساس خودم بود از این رو سعی کردم حتی الامکان راوی قصه را شبیه خودم ترسیم کنم و فکر می‌کنم اتفاق خوبی در متن افتاده است.

امیری تصریح کرد: وقتی که قصه و نمایشنامه‌ای نوشته می‌شود همه چیز در درون من نویسنده «رئال»و بسیار واقع گرایانه است، اما با توجه به فاصله گذاری ها، اشاراتی که با نسل امروز جامعه‌ی اسلامی در متن هست باید کمی در اجرا هم از شیوه‌ رئالیستی فاصله می‌گرفتم، لذا برخی از عناصر مانند طراحی صحنه و میزانسن کمی مینی مال شده و از طرف دیگر با اضافه کردن عناصری از جمله «هم گویی» بازیگران زن و گریم و بازی‌های گاه اغراق آمیز و گاه هجو آمیز دارد هرچند نمایش «ملاقات مرد دوزخی» نه اکسپرسیونیستی است نه مینی مال و نه چیز دیگری بلکه بیشتر تلاشی است برای بهره گرفتن از آنچه در توانم بود.

وی ادامه داد: شخصیت‌های نمایش به درستی ایفای نقش می‌کنند که نمونه‌ بارز آن بازیگر نقش یعقوب است که سعی کرده شخصیتی بی نظیر خلق کند شخصیتی متحیر بین عقل و جنون که هم شوق زندگی دارد و هم به مرگ محکوم است.

امیری با اشاره به نگارش اولیه‌ این متن اظهار داشت: «ملاقات مرد دوزخی» در تاریخ ۱۴ مهر در تماشاخانه‌ استاد مشایخی در قالب نمایشنامه خوانی به روی صحنه رفت، ولی پس از نمایشنامه خوانی متوجه ایرادات محتوایی و شکلی زیادی شدم که یک بار متن بازنویسی شد و پس از انتخاب بازیگران برای اجرای صحنه ای، باز با توجه به اقتضائات اجرا و بازی ها، برخی از زوائد و پرگویی‌ها اصلاح شد تا اینکه به متن و اجرای حاضر برسیم.

وی در پایان در خصوص آثار مذهبی در سال‌های اخیر عنوان کرد، اثر هنری فارغ از موضوعش باید جذابیت داشته باشد در تئاتر هم اگر جذابیت دراماتیک نباشد هیچ عنصر دیگری چه احساسات مذهبی و چه عناصر دیگر نمی‌تواند مزیتی محسوب شود. متاسفانه در ده سال گذشته تئاتر مذهبی ذائقه‌  مخاطب را از هر گونه خلاقیتی بی نیاز کرده است و‌ این امر باعث شده دودش به چشم هنر مذهبی و دینی برود و در نهایت به ریزش مخاطب این عرصه منجر می شود در سال‌های اخیر برخی از فعالان این عرصه به جای ایجاد جذابیت‌های هنری در نمایش‌های دارای تم مذهبی به سراغ استفاده از بازیگران چهره و سلبریتی‌ها رفتند که این امر هم کمکی به قضیه نمی‌کند و بی شک در سال‌های آینده این حربه نیز بی تاثیر خواهد شد اما گویا نهاد‌های مسئول در حوزه‌ تئاتر دینی تمایل زیادی به این دسته آثار داشته و بیشتر از این دست آثار ضعیف حمایت می‌کنند.

گفتنی است؛ نمایش «ملاقات مرد دوزخی» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری از ۲ تا ۱۷ آبان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود.

در این نمایش گووان مهر اسماعیل‌پور، سید سامان جعفری، پوریا فرجی، محمدرضا عزیزی، مهشاد بهبودی، فریاد جودی، مریم احمدی، سوسن بخشی، پریسا سیاوشی، زهرا بهاری، بهار سیدنا در این تئاتر ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.