وزیر خارجه ترکیه درخواست بسته شدن یک پایگاه نظامی آنکارا در قطر را که مخالفان دوحه مطرح کرده‌اند، نادرست و نامربوط خواند.

ترکیه درخواست بسته شدن پایگاه این کشور در قطر را «نامربوط» توصیف کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس پرس، وزیر امور خارجه ترکیه درخواست بسته شدن یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر را که مخالفان دوحه مطرح کرده اند، نادرست خواند.

مولود چاووش اوغلو در سخنانی که روز سه شنبه در روزنامه‌های قطر منتشر شد این درخواست را نامربوط دانست. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در چارچوب درخواست‌هایی برای احیای روابط با قطر، بسته شدن پایگاه طارق بن زیاد را خواستار شده اند.

با وجود این مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با این درخواست‌ها مخالفت کرد و خطاب به روزنامه‌های الوطن و قطر تریبون گفت: حضور نیرو‌های ترکیه به بحران کنونی در خصوص قطر ارتباطی ندارد. چاووش اوغلو گفت: "ما بر این باوریم که این درخواستی غیر واقعی و بی ربط است."

وی خاطرنشان کرد ترکیه و قطر توافقنامه‌ای دفاعی را در سال ۲۰۱۴ و پیش از بحران خلیج فارس امضا کرده اند. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بن بست دیپلماتیک باید هر چه سریعتر حل شود.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر پنجم ژوئن ۲۰۱۷ به طور ناگهانی روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشور‌ها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیکی با ایران متهم کردند.

بسته شدن پایگاه ترکیه در قطر یکی از ۱۳ درخواستی است که مخالفان دوحه مطرح کرده اند. براساس برخی برآوردها، ۳۰۰۰ نظامی ترکیه در خاک قطر هستند. این در حالی است که این پایگاه می‌تواند پذیرای ۵۰۰۰ نظامی باشد.

قطر و ترکیه که هر دو حامی اخوان المسلمین هستند در سال‌های اخیر روابط خود را تقویت کرده اند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نخستین رهبر خارجی بود که پس از کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تلفن زد.

در ابتدای بحران خلیج فارس، ترکیه در بین نخستین کشور‌هایی بود که پس از تحریم هوایی، دریایی و زمینی که همسایگان قطر بر این کشور اعمال کردند از قطر حمایت کرد. قطر نیز اخیرا وام ۱۵ میلیارد دلاری را به بخش بانکی متزلزل ترکیه اعطا کرد و یک جمبو جت به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را به عنوان "هدیه" به آنکارا داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار