معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه ظرفیت صادرات سالانه ۱۴ هزار تن مرغ به خارج از کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از فعالیت حدود ۶۲۰ واحد مرغداری صنعتی در استان کرمانشاه خبر داد که ظرفیت تولید آن‌ها بیش از ۱۰ میلیون قطعه در هر هر دوره است.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌شود، گفت: نیاز داخل استان حدود ۵۰ هزار تن است و سالانه حدود ۱۴ هزار تن ظرفیت صادرات مرغ داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۹ کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه، یادآوری کرد: دو کشتارگاه استان نیز مجهز به خط ۰۲ (مخصوص صادرات) هستند.

خانی اشاره‌ای هم به قیمت مرغ در بازار کرمانشاه داشت و ادامه داد: امروز (چهارشنبه) قیمت هر کیلو مرغ درب مرغداری ۶۵۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان است که با نرخ ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی از مهمترین مشکلات مرغداری‌های استان هم یاد کرد و گفت: یکی از این مشکلات عدم تامین گاز برای مرغداری‌ها است.

به گفته خانی، از بیش از ۶۲۰ مرغداری استان فقط ۲۳۰ مورد آن‌ها گازرسانی شده و تا پایان امسال حدود ۵۰ واحد دیگر گازرسانی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در ادامه خواستار ساماندهی واحد‌های غیرمجاز عرضه مرغ زنده شد و افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعت مرغ ممنوعیت‌های صادراتی است که گاهی اعمال می‌شود.

وی مشکلات حمل و نقل نهاده‌ها، نبود یک تشکل منسجم و قوی در حوزه صنعت مرغ، بدهی‌های معوق و ... را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد.

در ادامه فرهاد تجری عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز با اشاره به موانع پیش روی مرغداران، افزود: باید به سمت صادرات این محصول برویم و بر روی بسته‌بندی، برندینگ، بازار‌های صادراتی و ... کار کنیم.

وی از عدم گازرسانی مرغداری‌های کرمانشاه نیز انتقاد کرد و گفت: در حوزه گازرسانی مشکل جدی داریم و از شاخص‌ها عقب هستیم.

تجری بروکراسی اداری پیچیده خصوصا بین جهادکشاورزی و بانک‌ها را از دیگر مشکلات مرغداران دانست که روند پرداخت تسهیلات به آن‌ها را سخت کرده است.

وی خواستار توجه به تولید سایر انواع طیور از جمله بوقلمون، شترمرغ و ... نیز در کرمانشاه شد که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب، افرادی که در این زمنه تولید داشتند بسیار ضرر کردند.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز با اشاره به نابسامانی که در تشکل‌های صنعت مرغ استان وجود دارد افزود: اتاق بازرگانی آماده ایجاد یک تشکل واحد و قوی در حوزه صنعت مرغ استان است که نمایندگانی از تولیدکننده، کشتارگاه‌ها و ... در آن حضور داشته باشند.

وی معتقد است، تعدد تشکل‌های فعال در زمینه صنعت مرغ که توانمندی کافی هم ندارند باعث شده واگذاری امور به این تشکل‌ها دشوار شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از مهمترین مشکلات مرغداران استان هم یاد کرد و گفت: یکی از این مشکلات عدم توزیع عادلانه نهاده‌های دامی است که گلایه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی اظهار کرد: به علاوه باید نظارت بیشتری بر رابطه بین کشتارگاه و مرغداران صورت گیرد تا برخورد‌های سلیقه‌ای از سوی کشتارگاه‌ها صورت نگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در پایان با اشاره به برگزاری ۳۶ جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمانشاه که پنج جلسه آن در سال جاری بوده، افزود: از نظر کیفیت مصوبات وضعیت خوبی داریم، اما کمیت مصوبات و برگزاری جلسات باید بیشتر شود و تقویم زمانی مشخصی در این زمینه داشته باشیم .

 

 

انتهای پیام/د

اتاق بازرگانی آماده ایجاد یک تشکل واحد و قوی در حوزه صنعت مرغ استان است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.