2 هزار و 227 نفر شتر در نهبندان از ابتدای امسال مورد آزمایش بروسلوز برای تشخیص این بیماری قرار گرفتند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: این شترها در 49 واحد شترداری نهبندان مورد خونگیری و آزمایش بروسلوز یا همان تب مالت قرار گرفتند که 15 نفر شتر بیمار شناسایی و برای کشتار و اقدامات قرنطینه ای به کشتارگاه دام منتقل شدند.

وی افزود:گوشت شتر مبتلا به تب مالت پس از نگهداری 24 ساعته در یخچال بین دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد بالای صفر ، قابل مصرف است اما احشام دیگر شتر مبتلا به این بیماری، همچون شیر قابل مصرف نیست.

 راه انجام با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است، بیان کرد: باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان بهترین راه جلوگیری از انتقال این بیماری را معدوم کردن جنین‌های سقط شده، پوشیدن دستکش و چکمه، دفع بهداشتی ترشحات و جنین سقط شده عنوان کرد و گفت: شتر از گونه‌های حساس به بیماری بروسلوز است و از اصلی ترین راه های انتقال بروسلوز از شتر به انسان مصرف شیر خام این حیوان است  که این امر می‌تواند زنگ خطر شیوع تب مالت را در بین مصرف کنندگان شیر شتر افزایش دهد.

نتهای پیام/ ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.