تامین آب طرح خداآفرین بوسیله رودخانه مرزی ارس صورت گرفته است

نماینده مجری مهار آب های مرزی وزارت جهاد کشاورزی در استان اردبیل گفت:تامین آب طرح خداآفرین بوسیله رودخانه مرزی ارس و با احداث سد مخزنی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اسداله محسن زاده، نماینده مجری مهار آب های مرزی وزارت جهاد کشاورزی در استان اردبیل که در نشست مشترک استاندار اردبیل، هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان استان اردبیل سخن می گفت افزود: هدف اصلی از اجرای پروژه اراضی پایاب سد خداآفرین توسعه و بهبود اراضی تحت پوشش رودخانه های مرزی استان اردبیل جهت ارتقاء بهره وری از منابع آب، خاک و نیروی انسانی استان اردبیل با رویکرد مدیریت یکپارچه منابع به منظور توسعه پایدار منابع کشور و همچنین استفاده بهینه از قابلیت های موجود می باشد.

وی تصریح کرد: تامین آب طرح خدا آفرین بوسیله رودخانه مرزی ارس و با احداث سد مخزنی خدا آفرین صورت گرفته است و محل سد مذکور حدود 150 کیلومتر پائین تر از سد مخزنی ارس در نظر گرفته شده است.

نماینده مجری مهار آب های مرزی وزارت جهاد کشاورزی در استان اردبیل، سد مخزنی قزقلعه سی نیز حدود 12 کیلومتر پائین تر از سد مخزنی خداآفرین برای تنظیم و انحراف جریان آب به کانال انتقال پیش بینی گردیده است که انتقال آب از سد تنظیمی قزقلعه سی توسط کانال اصلی خدا آفرین انجام می گیرد.

وی افزود: این کانال در تراز حدود 248 متر از سطح دریا از دریاچه سد تنظیمی قیزقلعه سی بصورت ثقلی آبگیری نموده و در طول حدود 144 کیلومتر آب را به اراضی خداآفرین انتقال می دهد که ظرفیت این کانال از 60 مترمکعب در ثانیه در ابتدای ورود به استان اردبیل تا 3 متر مکعب در ثانیه در انتهای اراضی طرح خداآفرین متغیر است.

انتهای پیام/ح

توسعه و بهبود اراضی تحت پوشش رودخانه های مرزی استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.