معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی فیبر نوری و برق به عنوان مهمترین زیر ساخت بازارچه‌های مرزی باید مورد توجه مسئولان دست اندر کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علیرضا نورا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: توسعه بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های این استان برای گسترش صادرات و فعالیت‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه و هدف به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هم اینک هشت بازارچه مرزی قدیمی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین صادرات کالا یعنی حدود ۶۰ درصد از این مبادی انجام می‌شود که درآمد زایی خوبی را به همراه داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان افزود: دولت برای چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی بازارچه‌های جدید موقت را به جای کوله بری جایگزین کرد که در این استان سه بازارچه تخت عدالت، بش دلبر و شاهگل در شمال استان، یک بازارچه در میرجاوه و ۲ بازارچه جالق و میل ۱۰۶ در سراوان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده سرپرست خانوار‌های تا شعاع ۵۰ کیلومتر این بازارچه‌ها در سیستان و بلوچستان می‌توانند با داشتن کارت الکترونیک مبادلات مرزی از تخفیفات ۷۵۰ هزار تومانی در ماه با ۱۰۰ درصد سود بازرگانی برای واردات کالا برخودار شوند.

نورا بر تکمیل زیر ساخت‌ها برای واردات کالا در بازارچه‌های مرزی و تصریع در صدور کارت‌های الکترونیک مبادلات مرزی تاکید کرد و گفت: در صورت فراهم شدن زیر ساخت‌ها اگر مساله کارت‌های الکترونیک حل نشود در استفاده از این ظرفیت و فرصت برای مرزنشینان مشکل ایجاد می‌شود.

وی بر آسیب شناسی فلسفه راه اندازی بازارچه‌ها برای کمک به بهبود اقتصاد مرزنشینان تاکید کرد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: ۴۷ هزار و ۶۵۳ خانوار تاکنون در محدوده ۶ بازارچه موقت مرزی در استان شناسایی شدند که از این تعداد ۹ هزار و ۷۷۷ خانوار تعیین هویت شده اند.

روح الله شریفی افزود: ضروری است با همکاری فرمانداران بقیه مرزنشینان تعیین هویت دار نشده نیز به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا خدمات کوله بری در کارت آنان تعریف شود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: سال گذشته با وجود همه مشکلات مالی ۳۴ میلیارد تومان برای بازارچه‌های مرزی استان مصوب شد که از این میزان حدود ۴۰ درصد آن یعنی ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان محقق شد.

مهرداد عرب اول افزود: با اقدامات انجام شده یک موافقت نامه کامل در حوزه بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان تا سال ۱۴۰۰ تهیه و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: امسال نیز از سه منبع ردیف استانی ۷۳۶ میلیون تومان، ۲ درصد نفت و گاز یک میلیارد و ۵۰ میلیون و ارتقای شاخص‌های اقتصادی ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای بازارچه‌های مرزی استان پیش بینی شده است.

 

انتهای پیام/ی

 

صدور کارت بازرگانی برای مرزنشینان

برچسب ها: تجارت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار