وزرای خارجه سه طرف اروپایی برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک به اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی پس از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و با ابراز تاسف از این اقدام آمریکا اعلام کردند که کار ایجاد کانال مالی مخصوص تعامل بانکی با ایران به خوبی پیش می‌رود.

در این بیانیه ضمن درخواست از ایران برای پایبند ماندن به همه تعهدات هسته‌ای خود آمده است: «به عنوان طرف‌های برجام ما به کار روی حفاظت از کانال‌های مالی میان خود و ایران و ادامه صادرات نفت و گاز این کشور متعهدیم. ما در این امور، همچون دیگر امور با روسیه و چین که دیگر طرف‌های برجام هستند و با کشورهای ثالثی که به حمایت از برجام علاقه‌مند هستند، همکاری می‌کنیم. این تلاش‌ها در هفته‌های اخیر شدت یافته، به خصوص تلاش‌های مرتبط با ایجاد زمینه لازم برای اجرایی شدن ابتکار عمل اروپا در خصوص ایجاد ساز و کار ویژه که ایجاد آن در دست اقدام است. این ساز و کار، امکان ادامه تعلیق تحریم‌های ایران و ادامه کار بازرگانان اروپایی در زمینه تجارت مشروع با ایرانیان را ممکن خواهد ساخت.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 12 گزارش پیاپی خود تایید کرده که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند است، عنوان شده است: «ما عمیقا از بازگشت تحریم‌های آمریکا به دلیل خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسفیم. برجام عنصری کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای جهان و دیپلماسی چندجانبه است که در قطعنامه 2231 به تایید همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. این توافق برای امنیت اروپا، منطقه و همه جهان حیاتی است. ما از ایران انتظار داریم که به همه تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند بماند.» 

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه با اشاره به سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای تبادلات مالی با ایران گفته‌اند که برای تکمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترک دارند.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه دو روز پیش از موعد مقرر اعلام کرد (اینجا) دور دوم تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران از دوشنبه 5 نوامبر (14 آبان ماه) اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
كدام تحريم ما از اول اجراي برجام همين تحريم ها بوده و هست ؟
نه برجام
موشك و موشك و موشك
مثل موشيك شيطان روسيه
آخرین اخبار