آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی ضمن خواستار پایان یافتن فوری خشونت‌ها در یمن، درباره بروز بدترین قحطی در دهه‌های اخیر در این کشور هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، آنتونیو گوترش -دبیرکل سازمان ملل متحد- اعلام کرد باید خشونت‌ها در یمن فورا متوقف شود.

وی تاکید کرد باید به خشونت‌ها، به ویژه در مناطق حساس و پرجمعیت یمن پایان داده شود.

دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری در مقر این سازمان، هشدار داد در صورت ادامه جنگ در یمن، بدترین قحطی در طول دهه‌های اخیر در این کشور رقم خواهد خورد.

گوترش گفت: «اجازه بدهید این پیام روشن را درباره اوضاع یمن بفرستم، این کشور با بدترین بحران انسانی در دنیا روبرو است. این فاجعه‌ای طبیعی نیست، این فاجعه‌ای است که انسان آن را آفریده است و امروز یمن ویران شده است. از نظر انسانی، اوضاع ناامید کننده است. باید همه تلاش خود را به کار بندیم تا وضعیت دشوار کنونی به بدترین قحطی که در طول دهه‌ها شاهدش بودیم، تبدیل نشود.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «با این حال از نظر سیاسی، نشانه‌هایی از امید وجود دارد و باید تلاش خود را برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت به کار گیریم. جامعه جهانی اکنون فرصتی واقعی در دست دارد تا دور بی منطق خشونت را متوقف و از بروز فاجعه‌ای قریب الوقوع جلوگیری کند. اکنون زمان اقدام رسیده است.»

گوترش گفت: «در چند ماه گذشته، بالا گرفتن درگیری‌های نظامی و اوضاع نامساعد اقتصادی باعث شده است اوضاع غیر قابل تحمل کنونی، بدتر نیز بشود. قوانین بین المللی انسانی بار‌ها نقض شده اند. هفته گذشته، مارک لوکوک (Mark Lowcock)، هماهنگ کننده امور اضطراری به سازمان ملل هشدار داد که یمن بیش از هر زمان دیگر به قحطی نزدیک شده است. سازمان ملل و شرکای آن در حال حاضر غذای هشت میلیون نفر در یمن را تامین می‌کنند. بدون اقدامی فوری، تا چهارده میلیون نفر که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، با خطر روبرو خواهند شد.»

وی افزود: «برای جلوگیری از فاجعه‌ای قریب الوقوع، برداشتن چندین گام ضرورت دارد. اول اینکه باید در تمام نقاط و به ویژه در زیرساخت‌های حساس و مراکز جمعیتی خشونت‌ها متوقف شود. همچنین من از تعامل قوی بسیاری از کشور‌های عضو در روز‌های اخیر در حمایت از درخواست مکرر سازمان ملل برای توقف مخاصمه و حمایت از تلاش‌های فرستاده ویژه ام تقدیر می‌کنم. دوم اینکه، ورود اقلام تجاری و انساندوستانه باید اجازه ورود به یمن را بدون هیچ محدودیتی داشته باشند. جاده‌ها باید باز باشند، از این رو کالا‌های نجات بخش بتوانند در سراسر کشور در دسترس باشند. سوم اینکه باید از اقتصاد یمن حمایت شود. این امر شامل برداشتن گام‌هایی برای ثبات بخشیدن به واحد پول و پرداخت حقوق و مستمری هاست. چهارم اینکه تامین مالی جهانی باید در حال حاضر بیشتر شود تا نهاد‌های بین المللی بتوانند محدوده دسترسی خود را در صورت نیاز افزایش دهند.»

دبیرکل سازمان ملل گفت: «در عین حال، بسیار اهمیت دارد که طرف‌های یمنی با حسن نیت و بدون پیش شرط با نماینده من مایکل گریفیت وارد تعامل شوند تا بتوان به راه حلی سیاسی بر اساس مذاکره، برای پایان دادن به درگیری‌ها دست یافت. فوریت جاری در اوضاع انسانی جایی برای خودبینی نمی‌گذارد و من از موضع اخیر طرف‌های یمنی در اعلام آمادگی برای از سرگیری رایزنی‌ها استقبال می‌کنم. در حال حاضر فرصتی برای صلح در یمن ایجاد شده است. باید این فرصت را غنیمت شماریم. من از طرف‌ها می‌خواهم بر موانع چیره شوند و اختلاف‌های باقیمانده خود را با مذاکره حل کنند.»

گوترش همچنین گفت: «از همه طرف‌ها می‌خواهم از این فرصت برای حرکت به سوی پایان دادن به درگیری‌های یمن استفاده کنند. باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا به رنج انسانی پایان دهیم و از بدتر شدن فاجعه انسانی فعلی جلوگیری کنیم. در حال حاضر کشور‌های بیشتری را شاهدیم که کمک می‌کنند تا شرایطی پدید آید که طرف‌ها لزوم پایان دادن به مخاصمه را درک کنند و در فرایند جدی سیاسی وارد شوند. بی شک فرصت‌هایی نیز وجود دارد که باید در شورای امنیت غنیمت شمرده شود تا حمایت لازم برای این امر به دست آید. من این مساله را به عهده اعضای شورای امنیت می‌گذارم، ولی هدف من درخواستی جدی از طرف‌های درگیر است تا درک کنند فرصتی به دست آمده است که باید غنیمت شمرده شود و بگویم اوضاع انسانی چنان وخیم است که اگر از این فرصت استفاده نشود، اوضاع در سال بعد با چنان قحطی همراه خواهد شد که در طول دهه‌های گذشته بی سابقه بود.»

دبیرکل سازمان ملل درباره ادامه حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن تصریح کرد: «به نظر من بسیار اهمیت دارد که هیچ موشک یا هر شکلی از تجاوز علیه عربستان سعودی صورت نگیرد و بسیار اهمیت دارد که بمباران مناطق شهری متوقف شود. بسیار اهمیت دارد که زیرساخت‌های اصلی حفظ شود و بی شک حدیده نیز بخشی از این زیرساخت هاست. این اولویت ما به عنوان گام اصلی است و امیدوارم طرف‌ها درک کنند که همه آن‌ها باید هر چه زودتر و بی اتلاف وقت از این ترک مخاصمه استقبال کنند تا فرایند سیاسی امکان شروع را داشته باشد. در حال حاضر در چنین موقعیتی قرار نداریم و اقدامات نظامی که از سوی هر دو طرف صورت می‌گیرد باید متوقف شود.»

گوترش درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تا زمانی که ائتلاف سعودی حملات هوایی خود را متوقف نکند، نمی‌تواند صلحی در کار باشد، گفت: «خوب ما اکنون مناظره سیاسی نمی‌کنیم. نقش ما در خواست از طرفین برای ترک مخاصمه است. این درخواست از سوی کشور‌های مهم دیگر در سراسر دنیا تکرار شده است. پیامد ادامه این جنگ برای مردم یمن دهشتناک است و باید بگویم که صدای منطق پیروز خواهد شد.»

انتهای پیام/

دبیرکل سازمان ملل درباره بروز بدترین قحطی در دهه‌های اخیر در یمن هشدار داد

برچسب ها: سازمان ملل ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار