رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس یکی از مهم ترین منابع پژوهش های تاریخی دفاع مقدس است.

تاریخ شفاهی فرماندهان مکمل تاریخ مکتوب جنگ استبه گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار علی محمد نایینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران در مراسم رو‌نمایی از کتاب "تاریخ شفاهی سنندج تا خرمشهر" که امروز شنبه 12 آبان ماه برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس یکی از مهم ترین منابع پژوهش های تاریخی دفاع مقدس است.

وی افزود: فرماندهان در سطوح مختلف دارای نقش تصمیم گیری و هدایت جنگ بوده اند و روند بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی جنگ را در نظر داشتند و با همین تفکر نبردهای مهمی به سرانجام رسیده است.

نایینی ادامه داد: این عزیزان با سبک مدیریت خودشان منشا تحول در جنگ بودند و با رهبری امام تاریخ ساز شدند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: تاریخ شفاهی فرماندهان در واقع مکمل تاریخ مکتوب جنگ است و همه این تلاش ها هم برای جلوگیری از فراموشی تاریخ دفاع مقدس است، همان طور که رهبر انقلاب فرمودند معارف جنگ‌برای دو قرن بعد نیز باید منتقل شود.

وی گفت: تاریخ شفاهی روشی از تاریخ نگاری است که از جایگاه ویژه ای برخوردار است و امروز کار مستند برای دفاع مقدس در نقطه مطلوبی نیست و نیاز به کار جهادی دارد.

نایینی با بیان اینکه مستندات بسیاری در سینه فرماندهان نهفته شده است اظهار کرد: از برخی فرماندهان در خواست کردیم تا تاریخ شفاهی خود را بیان کنند.

رئیس مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه این مرکز بزرگ ترین سازمان تهیه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ است، عنوان کرد: امروز فرماندهان اعتبار خوبی برای این مرکز قائل هستند و تقریبا هر هفته میزبان حدود 25 نفر از فرماندهان هستیم تا خاطرات آنها از ابتدای جنگ را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: در این مرکز همچنین در مورد احیای اسنادی که توسط وقایع نگاران جنگ بیان شده اقدامات خوبی صورت گرفته است و منابع دست اولی از دفاع مقدس در اختیار داریم.

نایینی تصریح کرد: این مرکز همچنین تدوین تاریخ شفاهی حوزه های تخصصی و اقشار مختلف مردم را در دستور کار دارد که مجموعا حدود 250 پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان و اقشار مختلف جنگ را در بر دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به جلد اول کتاب تاریخ شفاهی سرلشکر صفوی خاطر نشان کرد: جمع آوری و تدوین خاطرات شفاهی سرلشکر صفوی از بهمن ماه سال 92 و به همت مرحوم اردستانی آغاز شد. تاریخ شفاهی سردار صفوی صحنه های نبرد را به خوبی مطرح می کند و تجربیات ایشان بسیار درس آموز است.

نایینی گفت: اگر فرهنگ دفاع مقدس در جنگ های سیاسی و اقتصادی هم تسری پیدا کند، نباید از دشمن نگرانی داشته باشیم. ما در سایه ولایت وفقیه توانستیم یک دفاع مردمی را شکل دهیم و استراتژی دشمن را در جنگی که کمتر نمونه آن در تاریخ است شکست دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار