شتر با توجه به مشخصات زیستی و صفات پرورشی، از انواع مناسب دام برای نگه‌داری و تولیدات محصولات دامی با بازده اقتصادی مطلوب در شرایط اقلیمی هرمزگان است.

خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،گفت: شتر با توجه به مشخصات زیستی و صفات پرورشی ، از انواع مناسب دام برای نگه‌داری و تولیدات محصولات دامی با بازده اقتصادی مطلوب در شرایط اقلیمی هرمزگان است.

یکی از پتانسیل‌های خدادادی استان هرمزگان واقع‌شدن در پهنه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری و وجود یک دام با شرایط مناسب و ایده آل است.

طهماسب غلام پور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،گفت:۲۱ هزار نفر شتر از ۱۵۰ هزار نفر شتر کشور در هرمزگان پرورش داده می شوند.

وی افزود:هرمزگان سومین استان با ظرفیت شترداری و پرورش شتر در کشور شناخته می‌شود.

پرورش شتر «طلای سفید بیابان»

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: در شرایطی که با خشکسالی و مشکلات کم‌آبی روبرو هستیم می‌طلبد ما در صنعت پرورش شتر برنامه مشخصی داشته باشیم.

طهماسب غلام پور افزود: ساخت آبشخور ها جز برنامه هایی است که سال ها در استان برای مقابله با خشکسالی در حال انجام است و قرار است ۶ ایستگاه دیگر در شهر‌های سیریک، جاسک، خمیر و میناب و بندرعباس ساخته شود.

وی گفت: از دیگر طرح های در حال انجام در استان ساخت ایستگاه های خدمات رسانی به شترها است که با هدف ارائه خدمات بهداشتی ،سم پاشی و مراقبت از شترها در فصل زایش شتران ساخته می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:در سطح استان جمعیت زیادی از افراد به پرورش شتر علاقه‌مند هستند که این خود یک ظرفیت مناسب محسوب می‌شود که ما می‌توانیم از آن بهره بگیریم.

پرورش شتر «طلای سفید بیابان»

وی در مورد دریافت مجوزهای صنعتی در استان گفت: تمامی علاقه مندان به پرورش شتر سنتی در استان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان مجوزهای لازم برای پرورش شتر در استان را دریافت کنند و از تسهیلات برخوردار شوند.

غلامپور افزود:در صورتی که متقاضیان پرورش شتر صنعتی مجوز دریافت کنند می توانند از تسهیلات با بهره 4 تا 10 درصدی استفاده کنند.

وی گفت:از ابتدای امسال ۴۶ پروانه راه اندازی واحد‌های پرواربندی با ظرفیت ۴ هزار و ۷۰۰ نفر شتر صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید:با صنعتی شدن شتر‌ها میزان شیر و گوشت این دام‌ها ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت:به علت نژاد خاص جمازه در هرمزگان هر گونه برنامه اصلاح نژادی با محور ترکیب این نژاد با نژاد های دیگر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: میزان تولید شیر در یک شتر ماده اکنون ۲ و نیم کیلوگرم در روز است.

شتر کشتی صحرا حامل «طلای سفید/ محصولی ارز آور و پر سود برای شتر داران هرمزگانی

مطالعات نشان می دهد که این شیر دارای عوامل دارویی بسیار زیادی است.

پروتئین لاکتوفرین در این شیر که ده بار بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریان و ضدویروسی و همچنین دارای قابلیت مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز می باشدT به این دلیل که شتر در بیابان ها، مناطق کویری و به دور از آلاینده ها و مواد غیرطبیعی تغذیه می کند.

تولیدات این حیوان جزو محصولات تمام ارگانیک است و جالب است بدانید به دلیل خواص بالای این شیر برخی از دانشمندان نام «طلای سفید بیابان» را برای آن انتخاب کرده اند.

کشورهای اروپایی مشتری پر و پا قرص طلای سفید

به سراغ محبوبی شتر دار هرمزگانی رفتم او می گوید:با تحیقاتی که در رابطه با شیر شتر کردم این محصول طرفدار بسیار زیاد در کشور های اروپایی نظیر آلمان دارد از همین رو به فکر دریافت مجوز برای واردات شتر شیری و پرورش این نوع شتر افتادم .

این شتر دار گفت:مهم ترین استفاده آلمانی ها از شیر شتر برای مصارف آرایشی و بهداشتی و دارویی است.

بازارداغ شتر جمازه در کشورهای حاشیه خلیج فارس

مدیر اموردام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس ،گفت: نگهداری و پرورش شتر بر سه اساس است: شترهای شیری، گوشتی، و سواری(جمازه) که نژادبیشتر شترهای استان هرمزگان جمازه است.

شتر کشتی صحرا حامل «طلای سفید/ محصولی ارز آور و پر سود برای شتر داران هرمزگانی

جلال اصلاحی افزود: نژاد شترهای استان هرمزگان از گونه شترهای گوشتی و شترهای جمازه که بسیار سودآور است و در مسابقه های شترسواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: شترهای صادراتی هرمزگان از نوع جمازه است و برای سوارکاری به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادرشده و از این حیث ارزآوری خوبی حاصل‌شده است.

مدیر اموردام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شتر جمازه یا پرنده به عنوان بومی هرمزگان جزو شتران سواری و بارکش است که بهترین گونه شیری، گوشتی و سواری هستند از این رو در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بازار داغی دارد.

اصلاحی افزود:در کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس مشتریان بسیاری برای محصولات شتر وجود دارد چنانچه اگر به صنعت پرورش شتر توجه بیشتری شود به سودآورترین صنعت تبدیل خواهد شد.

وی درآمد تعداد زیادی از روستایان استان، صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، مقاومت در مقابل خشکسالی و استفاده از منابع غذایی کم‌ارزش با توجه به کمبود منابع در استان، تولید محصولات سالم و ارگانیک نسبت به سایر تولیدات دامی و پرورش شتر برای درمان استحصال مواد درمانی، از مزایای توجه به صنعت پرورش شتر در استان عنوان کرد.

پرورش شتر «طلای سفید بیابان»

مدیر اموردام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به برخورد شترهای بی ساربان با خودروهای عبوری در جاده های جنوب شرقی کشور و محورهای مواصلاتی از اجرای طرح پلاک کوبی و هویت دار کردن این دام ها خبر داد و گفت:از زمان اجرای این طرح در استان تاکنون 9هزار و 600نفر شتر پلاک کوبی شده اند.

طرح هویت دار کردن شتر‌های استان با هدف کاهش تصادفات جاده ای، تهیه آمار دقیق از جمعیت، پراکنش، نژاد و گونه‌ی این دام اجرا می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:تهیه اطلاعات ژنتیکی دام کشور، ردیابی دام از مزرعه تا کشتارگاه، کنترل بیماری‌های واگیردار و انگلی، تسهیل در واردات و صادرات دام و ثبت و احراز مالکیت، از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

جلال اصلاحی افزود:این طرح در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، جاسک و سیریک انجام شده است.

عملیات پلاک کوبی ۱۰ هزار نفر شتر دیگر نیز در سامانه اصلاح نژاد و دام آغاز شده است.

وی افزود:هزینه پلاک کوبی به ازای هر نفر شتر ۶ هزارو ۵۰۰ تومان است.

شتر کشتی صحرا حامل «طلای سفید/ محصولی ارز آور و پر سود برای شتر داران هرمزگانی

دامداری از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی و تاثیرگذار در اقتصاد کشور

یک ساربان هرمزگانی دیگر می گوید: خشکسالی های پیاپی موجب شده تا شترداران سرمایه های خود را در بیابان ها رها کنند که در نتیجه شاهد حوادث جاده ای و خسارات ناشی از آن هستیم.

احمد بهرامی افزود:مشکل کمبود آب شرب برای شتران ،کمبود زمین و مرتع برای هر نفر شتر و پایین بودن سطح سواد شترداران ،کمبود نقدینگی، نبود نور کافی و بی‌توجهی شتران به چراغ و بوق خودروهای عبور مشکلات اساسی شترداران استان موجب شده در جاده ها تصادفات زیادی رخ دهد.

وی با تاکید بر اهمیت دامداری افزود: دامداری از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی و جنبه‌های تاثیرگذار اقتصاد کشور به شمار می‌رود که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

انتهای پیام/ف

 

برچسب ها: شتر ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.