معاون استاندار خراسان رضوی گفت:تعداد ۵۵۷ کاروان زائران پیاده برای شرکت در عزادارای‌های ایام پایانی ماه صفر به مشهد می‌آیند.

مشهد میزبان بیش از یک میلیون زائر در دهه پایانی صفر خواهد بود/۴۲۰ مدرسه برای اسکان زائران پیاده آماده سازی شده است
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری در جلسه کارگروه ویژه زائران دهه پایانی  صفر در قالب جلسات ستاد خدمات سفر استان گفت: تعداد ۵۵۷ کاروان زائرین پیاده در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند که هم اکنون حدود ۱۸ هزار نفر در جاده‌های منتهی به مشهد در حال حرکت به مشهد هستند.
 
وی تصریح کرد:تعداد ۲۷۰ ایستگاه صلواتی در مسیر ۸۰۰ کیلومتری از طریق ۹ مبادی ورودی و ۵۱۲ ایستگاه نیز در مشهد برای خدمت به این زائران برپا شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع ۱۳۵ هزار و ۳۶۷ زائر خارجی که بیش از ۵۴ هزار نفر آنان زائران افغانی، ۴۸ هزار و ۹۳۵ نفر زائر پاکستانی، ۱۶ هزار و ۹۳۹ نفر آذربایجانی، یک هزار و ۱۹۲ زائر ترکیه‌ای و ۱۴ هزار و ۱۶۸ زائر نیز از سایر کشور‌ها پس از زیارت کربلا و عتبات عالیات و شرکت در مراسم عظیم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از مرز مهران وارد کشور شده اند که بخش قابل توجه آنان به مشهد می‌آیند.

حسینی در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه خدمت به زائران پیاده دهه آخر صفر افزود: تعداد ۶۵۰ نیروی راهور در جاده‌ها کار ساماندهی مسیر زوار را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۳ هزار نفراز زائران پیاده زودتر از ایام رحلت حضرت رسول (ص) به مشهد می‌رسند که برای اسکان آنان به صورت فوری چند سالن شهرداری تدارک شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در عین حال برای اسکان زائران به جز مدارس که طی سه روز تعطیلی در مشهد برای این موضوع آماده و تعیین شده است، به میزان افزایش زائران از زائرسرا‌های دولتی، حسینیه‌ها و سایر مراکز اقامتی استفاده می‌شود.

حسینی افزود: ۴۲۰ مدرسه برای اسکان زائرین پیاده آماده سازی شده و آستان قدس رضوی نیز روزانه ۴۵ هزار پرس غذا برای تغذیه این زائران در نظر گرفته است. هم چنین ۲۱۸ پایگاه امداد جاده‌ای و شهری اورژانس، ۱۱۲ اکیپ هلال احمر و ۶ فروند بالگرد نیز برای ارائه خدمات پزشکی و سلامت آماده هستند. ۱۸۶ سرویس بهداشتی سیار نیز (علاوه بر سرویس‌های ثابت موجود) در مسیر‌های منتهی به مشهد  استقرار یافته است.

وی تصریح کرد: ۸۵ اکیپ بازرسی بر ارائه خدمات بهداشتی و سلامت نظارت می‌کنند ضمن آنکه برای تامین بخشی از دارو‌های مورد نیاز به همراهی آستان قدس رضوی و کمک‌های مردمی نیازمندیم.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به ضرورت خدمات دهی به زائران با محوریت و تقویت نقش مردم گفت:هم اکنون ۲۰ تشکل غیر دولتی با موضوع زیارت در استان فعالیت می‌کند ؛ این در حالی است که فقط دو تشکل جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده و جواد الائمه (ع) در این موضوع فعال هستند و باید تلاش کرد بقیه هم در این موضوع ورود یابند.

حسینی طرح‌های شهرداری در موضوع جهاد خدمت و نیز خادمیاران آستان قدس را در این راستا ارزشمند و موثر خواند و افزود:در کنار جمعیت خدمتگزار به زائرین پیاده، هیئت محبان جوادالائمه، سامانه جهادی خدمت در شهرداری با ۳۰ نوع خدمت، تا کنون ۶ هزار داوطلب را ثبت نام نموده است و کانون زائریاران آستان قدس ۳۰ هزار نفر داوطلب را در قالب ۳۰ نوع خدمت سازماندهی نموده است.

وی از فرهنگ سازی در راستای سوق یافتن نذورات مردم به زائران پیاده را از دیگر ضرورت‌ها عنوان و تصریح کرد:ایجاد فرهنگ سازی مناسب می‌تواند به موضوع خدمت رسانی به زائران و ورود مردم به این عرصه نقش جدی ایفا کند.
 
انتهای پیام //ج.ر
 

ورود بیش از یک میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.