نگاه یک

جانشین فرمانده سپاه گفت: اربعین یک جریان خروشان است که همه مردم روی زمین کهکشان درست می کنند و هدفی واحد دارند و آن هم ایجاد وحدت در میان مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه 12 آبان ماه در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین اظهار کرد: اربعین یک جریان خروشان است که همه روی زمین کهکشان درست می کنند و هدفی واحد دارند و آن هم ایجاد وحدت در میان مسلمانان است.

وی ادامه داد: همین وحدت باعث شد تا دشمنان برگزاری این مراسم را زیر سوال ببرند. طبیعی است که هر عنصری که به وحدت امت اسلامی کمک کند و روح حماسی را در پیکره امت مسلمان زنده نماید از طرف قدرت‌ها مورد هدف قرار می گیرد. مردم ما با سایر ملل مسلمان در حادثه باشکوه اربعین امسال که به اعتقاد من مانند حادثه عاشورا سال افزون است حضور پیدا کردند و ملاحظه می کنید که هر سال عاشورا و اربعین قلب های بیشتری از انسان ها را تسخیر می کند.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: وقتی مردم زندگی خود را با عاشورا مقایسه می کنند همه چیز برایشان آسان می شود، دشمنان خواستند نشان دهند که تحریم ها روی اعتقادات آنها تاثیر می گذارد، ولی مردم نشان دادند هیچ اقدامی نمی تواند روی اعتقادات آنها تاثیر گذار باشد و با شکوه هر چه تمام تر در این مراسم حضور پیدا کردند.

سلامی با اشاره به اِعمال دور جدید تحریم آمریکا علیه ایران تصریح کرد: امشب و فردا برای مردم ایران با شکوه است، آمریکا در ابتدا گفت صادرات نفت ایران را به صفر می رساند، ولی بعد آن را تغییر دادند چرا که متوجه شدند نمی توانند این خواست خود را در عمل اجرایی کنند و دیدید که هشت کشور را هم از تحریم های خود علیه ایران مستثنی کردند و این یک جلوه از پیروزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: آنها بسیار تلاش کردند ارتباطات بین المللی ما را قطع کنند و ما را در جزیره ای تنها قرار دهند، اما امروز خودشان بیش از همه در انزوای بین المللی قرار گرفته اند. متحدان آمریکا از جمله پاکستان، ترکیه و کانادا امروز با این کشور مشکل دارند. جنگ تجاری با چین و اروپا نمونه دیگری از این وضعیت است که نشان از تنها ماندن آمریکا در عرصه بین‌المللی دارد.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: اروپایی که همیشه با آمریکا همراه بود امروز دیگر از آن کشور تبعیت ندارد، از طرفی روسیه به دنبال جنگ سرد جدیدی با آمریکا است و در کل اینکه، جهان به تدریج در حال متحد شدن علیه آمریکا است.

سلامی افزود: همانطور که رهبری هم فرمودند آمریکا به دلیل سیاست های اشتباه و از دست دادن منطق سیاسی به تدریج در حال افول است. آمریکا تلاش کرد ما را تحت فشار قرار دهد تا به لحاظ سیاسی تسلیم آنها شویم که این تا کنون جواب نداده و نخواهد داد. بعد از چهل سال تحریم ما به پیشرفت های خیره کننده ای دست پیدا کردیم که قادر هستیم همه نیازهای اساسی خود را در داخل کشور تامین کنیم و نشان دادیم که هیچ فشار خارجی نمی تواند این کشور را منفعل کند و از ادامه مسیر خود باز دارد.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به دلیل اینکه می گوییم جنگ نخواهد شد گفت: دلیل اعتبار امروز ما، قدرت نظامی است. ما می توانیم منافع حیاتی نظامی آنها را تهدید کنیم یا همان حرفی که ترامپ گفت که ایران می تواند در ۱۲ دقیقه منطقه را تصرف کند ، ما به دنبال تصرف نیستیم اما ما می توانیم در کم ترین زمان حاکمیت آنها بر منطقه را قطع کنیم .

وی افزود: قدرت انقلاب اسلامی می تواند سیاست های دشمنان را در منطقه دگرگون کند، به همین دلیل آنها مدتی است از حمله نظامی حرف نمی زنند. آمریکایی ها نمی توانند بدون همکاری دیگر کشور ها جنگی را آغاز کنند. همچنین آمریکا توان اقتصادی آغاز جنگ دیگری را ندارد، آنها در عراق۷ تریلیون دلار به اندازه درآمد نفتی ۱۰۰ سال عراق هزینه کردند؛ آیا توان آغاز جنگی به مراتب سخت تر از آن را دارند؟ بدهی ملی آمریکا بیش از ۱۵ تریلیون دلار است و این نشان می دهد که اقتصاد آمریکا دچار مشکل اساسی است و یک خودکشی سیاسی و اقتصادی در انتظار آنهاست.

سلامی بیان کرد: در داخل کشور، یک نظریه می گوید سازش و یک نظریه می گوید مقاومت؛ تجربه بهترین نظریه ای است که به ما می گوید مقاومت در برابر آمریکا راه نجات ایران است و هر چه بیشتر ما را تحریم کنند پیشرفت بهتر و بیشتری خواهیم داشت. هر چه خطوط فشار آمریکا علیه ایران بیشتر شده؛ ظرفیت ملت ما هم بیشتر شده است. آنها گفتند اوج فشار را علیه ایران خواهیم داشت، یعنی در حوزه تحریم ها علیه ایران، آمریکا امروز اشباع شده است. در بُعد نظامی و سیاسی می توانیم بگوییم که آنها قادر به حرکت و تحریمی علیه ایران نیستند، چرا که نه توان مقابله نظامی دارند و نه توان ائتلاف سازی جهانی علیه ایران را و اگر احیانا بخواهند به لحاظ نظامی درگیر شوند قطعا برنده نخواهند بود.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یک روزی آمریکا تصمیم گرفت در حوزه انرژی، فناوری های نوین؛ علوم فضایی، نانو و امثال اینها مانع راه ما شود ولی امروز پیشرفت های زیادی در این حوزه ها داشتیم، افزود: ما امروز نیازهای اساسی خود را در داخل کشور تولید می کنیم و از تحریم های دشمنان تاثیر نمی گیریم. ما امروز توانسته ایم از میدان تاثیرپذیری از قدرت های بزرگ عبور کنیم. امروز اگر شما با آمریکا با رویکرد مقاومت وارد شوید، هر چه مقاومت بیشتر شود میزان تاثیر پذیری شما از آنها کمتر می شود، ولی اگر با رویکرد سازش و تعامل با آنها وارد شوید، میزان تاثیرپذیری از آمریکا بیشتر می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکا در تغییر رفتار ایرانی ها گفت: آمریکایی ها ادعا دارند که از وقتی که ترامپ روی آمده ایران رفتار آرام تری دارد؛ ترامپ باید اثبات کند که کدام رفتار ما در منطقه تغییر کرده است، آیا او توانسته فضای تحولات سیاسی را تغییر دهد یا این انقلاب اسلامی بوده که توانسته در قبال تحولات سیاسی در عراق و انتخابات لبنان تاثیر گذار باشد؟

سلامی افزود: انقلاب اسلامی بود که جریان منطقه را به نفع جریان مقاومت اسلامی تغییر داد و توانست در سوریه آرامش ایجاد کند. شکست سیاست آمریکا و آل سعود به شکل کاملاً مفتضحانه در یمن مورد تایید همگان است. باید بررسی و با شواهد اعلام کرد که بر اساس کدام معیارها رفتار ایران تغییر پیدا کرده، آیا او توانسته ایرانی ها را مجاب کنند که با آمریکا مذاکره مجدد کنند آیا توانسته تحریم‌های نفتی را اعمال کند!؟ آیا عملیات گسترده روانی آمریکا علیه ملت ایران در ماه های اخیر توانسته روی ملت ما تاثیر بگذارد؟ آیا مردم ما اِعمال تحریم ها را تحمل نکردند؟ آیا ملت ایران مراسم اربعین را با شکوه تر از سال های گذشته برگزار نکردند؟ ملت ما به این نظام اعتقاد و اعتماد دارند. بنابراین باید این سوال را مطرح کرد که با وجود همه این فشارها و تحریم های اعمال شده در چهل سال گذشته، کدامیک از رفتارهای و شاخص های سیاسی ایران تغییر کرده است، هیچ کدام.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سیاست های آمریکا در منطقه گفت: نقشه ای که آمریکایی ها برای غرب آسیا کشیدند این بود که یک نوسازی سیاسی را در این مناطق انجام داده و مهره های جدیدی را در صفحه شطرنج سیاسی این منطقه وارد کنند و کاملا مدیریت خاورمیانه را به دست خود بگیرند و با منابع سرشار این منطقه اوضاع فلاکت باری را که در کشور خود دارند؛ جبران کنند. سیاست گذشته آمریکا این بود که همواره عملیات ها را از دور مدیریت می‌کرد و سود خود را می برد اما اکنون خود وارد عمل و میدان می شود و سود این ورود نصیب بقیه می شود. حزب الله لبنان، انقلاب اسلامی، انصار الله یمن، جنبش مردمی در سوریه، ارتش مردمی عراق همه اینها حاصل سیاست های تهاجمی آمریکا به منطقه است، پس آنها در سیاست های خود هیچ گاه موفق نبوده و هیچ گاه هم موفق نخواهند بود.

وی با بیان اینکه از دکترین آمریکایی‌ها این است که برای غلبه بر هر پدیده‌ای از حداکثر قدرت ممکن استفاده کنند، اظهار کرد:  وقتی آمریکایی‌ها در زمینه ای موفق نمی‌شوند یعنی ناتوان هستند. آمریکایی‌ه احتی از اشتباه کردن هم نمی ترسند. این روش آمریکایی‌هاست؛ آنها در یمن شکست خورده‌اند و تمام حجم قدرتشان همین بود. آمریکا مدت هاست که دیگر توان اجرایی قوی ندارد و باید زیرساخت های پوسیده خود را ترمیم کند، وضعیت کنونی آمریکا مانند فردی است که هیکل بزرگی دارد، اما از پوکی استخوان رنج می برد و قدرت پوشالی دارد پس با ضربه کوچکی فرو می ریزد.

سلامی با تاکید بر اینکه قدرت آمریکا، به واقع قدرت عنکبوتی است گفت: این قدرت به ظاهر پیچیده و درهم تنیده است، اما در واقعیت پوشالی است. این قدرت را همه در یمن و در سوریه دیدند. عقب نشینی های گسترده آمریکا در منطقه برایشان خوشایند نیست. آنها هر روز شاهد تشییع جنازه سیاسی هستند. فردا هم مردم ایران دلار آمریکا را تشییع می کنند. این عقب نشینی ناشی از ناتوانی آمریکایی‌ها و بیداری ملت هاست، امروز هم عنصر مقاومت در برابرشان  شکل گرفته و هم آنها ناتوانند.

وی با بیان اینکه تهاجمات رژیم آل‌سعود به یمن تا به امروز هیچ دستاوردی جز ناتوانی سیاسی و نفرت سیاسی برای عربستان نداشته است، اظهار کرد: از بین رفتن مشروعیت رژیم آل سعود و فرسایش قدرت نظامی و دادن تلفات نظامی از دیگر دستاوردهای سعودی‌ها در یمن بوده است. به تدریج که زمان پیش رفته موازنه دستاوردها به نفع یمنی ها تغییر پیدا کرده است. میزان کشتی‌هایی که از سعودی ها توسط یمنی‌ها منهدم شده، شاید از بعد جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است. یعنی ها موفق شدند به موشک‌های دوربرد و میان‌برد دست یابند. همچنین آنها توانستند در زمین واقعا دست برتر را داشته باشد.

سلامی با بیان اینکه امروز دستاوردهای سعودی‌ها در جنگ یمن صفر است، گفت: دستاورد سیاسی آل سعود در یمن توسعه نفرت، ناامیدی و عجز است. آمریکایی ها هم احساس کردند که دیگر حمایت از سعودی ها احساس نفرت را به آمریکا هم منتقل می کند؛ بنابراین دنبال راهی هستند که آبرومندانه از این باتلاقی خارج شوند. همین موضع گیری اخیر آمریکا در خصوص یمن با هر نیتی نشان دهنده شکست سیاسی عربستانی‌ها است. آنها به طناب پوسیده آمریکایی ها متوسل شدند تا آنها را از این چاه بیرون بکشد.

وی در خصوص موضع ایران در آینده سیاسی سوریه تصریح کرد: ایران بارها در موضوع سوریه اعلام موضع کرده است که بر اساس خواست رسمی دولت قانونی سوریه در آنجا حضور پیدا کرد. میزان و مدت زمان حضور ایران هم در سوریه بسته به خواست دولت سوریه خواهد بود. ایران هیچ چشم‌داشتی به این کشور ندارد و حضور نظامی ما در سوریه تا زمانی است که دولت سوریه از ما بخواهد.

سلامی با بیان اینکه هیچ تعارضی در راهبردهای ایران و روسیه در موضوع سوریه وجود ندارد، گفت: روس‌ها اهداف خود را دنبال می‌کنند و از ثبات و استحکام نظام سوریه اهدافی دارند؛ ما هم از ثبات سوریه اهدافی داریم. ما سوریه را به عنوان یکی از نقاط مهم محور مقاومت می دانیم و معتقد هستیم که نظام سوریه باید بماند تا محور مقاومت پایدار باشد. روس ها هم راهبردهای خود را دنبال می کنند، در راهبردهای آنها در موضوع سوریه تفاوتی ایجاد نشده است. ایران در فرآیندهای صلح‌آمیز در سوریه مشارکت می‌کند، در سطح مستشاری هم فقط با ارتش سوریه ارتباط داشته و ارتباطی با ارتش روسیه نداریم، بنابراین تعارض ایران و روسیه در سوریه ساختگی است.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی ها به این نتیجه رسیدند که اقتصاد اروپا در حوزه های مختلف وابسته به آمریکا شده به نحوی که نمی توانند در بُعد سیاسی به طور مستقل تصمیم گیری کنند، گفت: عربستان سعودی راه کُرنش در برابر آمریکا را انتخاب کرد و باید این خفت و خواری که امروز به آنها از سوی دولت ترامپ وارد می شود را تحمل کند.

وی با اشاره به شرایط امروز کشور ادامه داد: ما امروز تا حدودی از نبود مدیریت جهادی و انقلابی در سطوح مدیریت کشور رنج می بریم، اگر مدیریت کشور از فشار آمریکا نترسد و راه نجات را در گفت‌وگو و تعامل با آمریکا نبیند و از طرفی ملت ایران هم با مقاومت همیشگی خود از این هجمه و فشار نهراسد، ما می توانیم از تحریم ها عبور کنیم و تهدید تحریم را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کنیم و این آخرین فراز درگیری ما با آنها خواهد بود.

سلامی با بیان اینکه شخصیت ترامپ در جهان چهره ای یکجانبه گرا، پیاده کننده قانون جنگل، حامی تروریست ها و غارت گر ثروت ملت ها نشان داده شده، تاکید کرد: اینها ویژگی ها و چهره واقعی آمریکا است که ترامپ به خوبی اینها را در جهان به معرض نمایش گذاشته است.

 جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در خلیج فارس نیز آنها توان گذشته را ندارند و ناوهای هواپیمابر آمریکا در تیررس مستقیم موشک های نقطه زن ما هستند و تجهیزات نظامی آنها کهنه شده؛ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نمی کنیم و این راهبرد اصلی انقلاب اسلامی ایران است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر آمریکا افزود: ۴۰ ملیون نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و قادر نیستند در حوادث طبیعی امدادرسانی به موقع داشته باشند، اینها نشان دهنده روند فروپاشی آمریکا است. امروز منحنی رشد آمریکا روبه کاهش رفته؛ ماجرای معاف کردن ۸ کشور از تحریم های نفتی نشان دهنده ضعف و ناتوانی آنهاست. آمریکایی ها در مقابل ما فقط نتوانستن را تمرین می کنند آنها در انقلاب، تحریم ، دفاع مقدس و ... مقابل انقلاب اسلامی ایران شکست خورده اند.

سلامی با اشاره به بی نتیجه بودن مذاکره آمریکا و کره شمالی گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها به دلیل بدعهدی کردن در مذاکرات خود با کره شمالی مورد مورد اعتنا قرار نگرفتند و این مذاکرات نیز کارساز نشد، البته انتظار آنها این بود که با مذاکره و امضای چند سند کره شمالی در برابر آنها انعطاف نشان دهد.

وی در خصوص اعتبار جهانی آمریکا و نحوه محاسبات استراتژیک آنها افزود: آمریکایی دچار نزول سیاسی شده‌اند هر چقدر که بیشتر خرج می کنند کمتر منفعت می برند.

سلامی در خصوص واکنش های موشکی سپاه پاسداران نسبت به تروریست ها اظهار کرد: این مسئله نشان دهنده این است که اولا ما هر تهدیدی را به سرعت و با قدرت جواب می دهیم، دوم اینکه ما دارای یک سیستم اطلاعاتی گسترده هستیم که می‌توانیم دشمنانمان را به سرعت رصد کرده و قدرت انتخاب هدف داریم؛ سوم اینکه اراده سیاسی ما برای پاسخ قطعی است؛ چهارم اینکه دقت موشک های ما بالاست، پنجم برد سلاح‌های ما است که می‌تواند به راحتی اهدافمان را پوشش دهد و ششم اینکه با هر حجمی که بخواهیم می توانیم هر هدفی را نابود کنیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه عکس العمل های ما صرفاً موشکی نیست گفت: در بعضی موارد ممکن است از روش‌های دیگری هم استفاده کنیم؛ البته اگر اهداف ما در جای ثابتی وجود دارد طبیعی است که از موشک استفاده خواهیم کرد و این پیام دیگری برای کسانی است که دوست دارند در دایره دشمنی با ما عمل کنند. پیام این است که تا زمانی که دشمنی دشمنان عملیاتی نشده؛ ایران به گونه دیگری در مقابل آنها عمل می کند‌، اما اگر دشمنی شان عملیاتی شود همین گونه عمل خواهیم کرد.

سلامی یاد آور شد: در خصوص واکنش‌های موشکی سپاه پاسداران تنها قسمت اطلاعاتی آن پنهان مانده است. این که ما چگونه توانستیم اطلاعات لحظه ای را به دست بیاوریم، چگونه می توانیم دقیقا حضور چه انسان هایی را در یک موقعیت تشخیص بدهیم و اطلاعات را در لحظه به سیستم عملیات منتقل کنیم و سیستم عملیات با واکنش سریع نتیجه دلخواه ما را ایجاد کند، موارد از توانمندی هایی است که چندان نمی‌توان جزئیات آن را بیان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۳۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
درود بر سردار شجاع ودلیر سپاه اسلام
آخرین اخبار